۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۵:۵۹

گزارش خبری/

دستهای آبفار لرستان مقابل مشکلات بالا رفت/ آبرسانی به 336 روستا به وسیله تانکر

دستهای آبفار لرستان مقابل مشکلات بالا رفت/ آبرسانی به 336 روستا به وسیله تانکر

بروجرد - خبرگزاری مهر: استمرار مشکلات آبرسانی به روستاهای لرستان واقعیت تلخی است که هر روز بر عمق آن افزوده می شود تا مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی استان با اشاره به بحران اعتباری حاکم بر این شرکت دستهایشان را در مقابل وضعیت موجود از روی ناچاری به نشانه تسلیم بالا ببرند.

به گزارش خبرنگار مهر، انتقادات از گوشه و کنار اوج گرفته است، مسئولان شهرستانی همه از تریبونهای مختلف از وضعیت کمبود آب شرب در روستاهای استان داد سخن سر داده اند، یک روز خبر از قطعی آب در پلدختر است و روز دیگر صدای روستائیان بروجردی بلند می شود و بعد نوبت به روستائیان کوهدشتی می رسد که البته همه هم حق دارند.

این روایت تلخ، حکایت این روزهای روستاهای لرستان است که با بحران کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و هر روز بر مشکلات روستائیان افزوده می شود.

و اما از آن طرف ماجرا خبر می رسد که شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان به عنوان متولی آبرسانی به روستاها در وضعیت بحرانی به سر می برد، کمبود اعتبارات، عدم تحقق اعتبارات سال گذشته و سالجاری، بدهی های کمرشکن به پیمانکاران، کمبود سوخت تانکرهای آبرسانی، مطالبات و حقوق های معوق برخی واحدهای این شرکت و ... همه و همه خبرهای ناخوشایندی است که اگر هر چه سریعتر فکری به حال آنها نشود معلوم نیست تابستان امسال چه بر سر روستائیان لرستانی خواهد آمد.

وضعیت به گونه ای است که مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان در جلسه ای که ظهر شنبه برای رسیدگی به مشکلات کم آبی روستاهای شمال بروجرد برگزار شده بود دستهایش را به نشانه تسلیم در مقابل کوه مشکلات کنونی این شرکت و مطالبات به حق روستائیان بالا برد و گفت که دیگر کار چندانی از دست این شرکت ساخته نیست و دستگاههای دیگر باید به کمک بیایند.

336 روستای لرستان با تانکر آبرسانی می شوند

علیرضا کاکاوند که در محل فرمانداری ویژه شهرستان بروجرد سخن می گفت، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل کم آبی مختص روستاهای بروجرد نبوده و ما با این معضل در سطح استان مواجه هستیم.

وی افزود: این کم آبی به گونه ای است که هم اکنون عملیلات آبرسانی به 336 روستای استان به وسیله تانکرهای آبرسان صورت می گیرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان تصریح کرد: شرکت آبفار لرستان با مشکلات عدیده ای روبرو بوده و با استمرار روند کمبود اعتبارات متاسفانه این شرکت رو به بحران پیش می رود.

کاکاوند افزود: بدهکاری 14 میلیارد تومانی، عدم پرداخت حقوق 9 ماهه رانندگان تانکرهای آبرسانی و صرف مبلغ 25 میلیون تومان روزانه بابت تعمیر تاسیسات و...از مشکلات شرکت آبفار لرستان است.

وی ادامه داد: برای رفع مشکل کم آبی روستاهای شمال بروجرد قرار شد که از منطقه جنوب بروجرد یک خط  انتقال آب اجرایی شود که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

کار آبرسانی دیگر از عهده شرکت آبفار به تنهایی ساخته نیست

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان افزود: رفع این مشکل بزرگ تنها از عهده شرکت آبفار لرستان ساخته نیست و تمام دستگاههایی که امکانات بیشتری دارند باید پای کار بیایند و در بحث آبرسانی با تانکرها ما را یاری رسانند.

وی تصریح کرد: متاسفانه گزارش شده است که برخی روستاها در روز دو نوبت و حتی بیشتر آب دریافت می کنند که باید نظارت شود.

کاکاوند با بیان اینکه تانکرها فقط برای تامین آب شرب و مصارف ضروری هستند اظهار داشت: در حال حاضر مشکل نداشتن سوخت کافی هم به دیگر مشکلات افزوده شده که مسئولین باید نسبت به آن توجه داشته باشند تا حداقل بتوانیم تانکرها را سرپا نگه داشته و سوخت آنها را تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان لرستان ادامه داد: با توجه به مشکلات اعتباری طرح تجهیز چاهها در مدت سه ماه آینده انجام نمی شود و به سال آینده موکول خواهد شد چرا که ما در حال حاضر نمی توانیم جوابگوی مردم باشیم.

کاکاوند با بیان اینکه ما خیلی وقت است که با توجه به مشکلات متعدد این شرکت و کمبود اعتبارات دستهایمان را بالا برده ایم، عنوان کرد: از همه دستگاهها و مدیریت اجرایی استان می خواهیم که برای ارائه خدمات آبرسانی به روستاها به کمک این شرکت بیایند.

نگرانی در زمینه شیوع بیماری در برخی روستاهای بروجرد

معاون عمرانی فرمانداری ویزه بروجرد نیز در این جلسه اظهار داشت: کم آبی، خشکسالی و پایین رفتن سطح آبهای زیر زمینی باعث بحران کم آبی در روستاهای شمال بروجرد شده است.

محسن یعقوبی فر تصریح کرد: ارائه خدمات به این روستاها با توجه به ماه رمضان و نیاز آنها به آب ضروری بوده که باید تمام دستگاههای خدمات رسان برای رفع این مشکل ورود پیدا کنند.

وی افزود: آب لوله کشی و آب بهداشتی روستاها کاهش یافته و مردم مجبور هستند از آبهای سطحی و آلوده اطراف روستاها استفاده کنند که با استمرار این روند امکان بروز بیماریها در روستاها وجود دارد.

معاون عمرانی فرمانداری ویژه بروجرد تصریح کرد: شرکت آبفار بروجرد باید میزان مصرف روزانه و مورد نیاز روستاهای مذکور را بر آورد کنند تا طبق آمار عملیات آبرسانی برای آنها صورت بگیرد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر مصرف آب شرب برخی روستاها خیلی بالا بوده که بر روی این وضعیت باید نظارت شود تا در آینده با مشکلات بیشتری مواجه نشویم.

کمبود اعتبارات متولیان را دست به دامن ستاد زکات کرد

سرپرست شرکت آب و فاضلاب روستایی بروجرد نیز در ادامه جلسه عنوان کرد: تا ابتدای اردیبهشت 22 روستای بروجرد مشکل کم آبی داشتند که از اردیبهشت تا کنون به 30 روستای کم آب رسیده است.

نصرالهی افزود: از پایان اردیبهشت ماه تانکرهای سیار آبرسانی فعال بوده و تا کنون 482 سرویس آب به 10 روستای بروجرد ارائه خدمت شده است.

وی به مشکل کمبود اعتبارات این شرکت اشاره کرد و بیان داشت: وضعیت به گونه ای شده است که با دستور امام جمعه بروجرد از ستاد زکات شهرستان برای تامین سوخت تانکرهای آبرسان کمک گرفته ایم.

به نظر می رسد برای نگران شدن خیلی دیر شده است و هر چه سریعتر باید برای رفع مشکلات کنونی در روستاهای لرستان متولیان امر و مدیریت اجرایی استان به کمک شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان بیایند وگرنه معلوم نیست بحران کم آبی چه تبعاتی در روستاهای استان به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 2095865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha