۹ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۴۵

هفته دوم لیگ برتر؛

استقلال - سپاهان؛ فوتبال زیر سایه حاشیه‌ها/ شب دربی‌های تبریز و انزلی

استقلال - سپاهان؛ فوتبال زیر سایه حاشیه‌ها/ شب دربی‌های تبریز و انزلی

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: هفته دوم لیگ برتر درحالی پنجشنبه شب با برگزاری 5 مسابقه آغاز می‌شود که قهرمانان لیگ و جام حذفی فصل گذشته در سوپر جام غیر رسمی برابر هم به میدان می‌روند، دیداری که تحت تاثیر رویارویی جباری با تیم استقلال قرار می‌گیرد. همچنین در این شب دو دربی در شهرهای انزلی و تبریز برگزار می‌شود که این بازی‌ها هم بسیار حساس خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، هفته دوم رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور در ساعات پایانی هفته جاری برگزار می‌شود، مسابقاتی که با رقابت تهرانی‌ها و اصفهانی‌ها به اوج و حساسیت می‌رسد. همچنین دربی های گیلان و تبریز هم بر جذابیت این دیدارها می‌افزاید، دیدارهایی که امیدواریم بدون حاشیه و مسائل غیر فوتبالی به پایان برسد. در زیر به اختصار دیدارهای روز نخست از هفته دوم را بررسی می‌کنیم.

سایپا البرز - راه‌آهن تهران
تساوی در بازی نخست؛ این مهمترین شباهت دو تیم است اما سایپا در خارج از خانه پیروزی را در ثانیه‌های پایانی با تساوی عوض کرد ولی راه‌آهن هم در خانه نتوانست از تیم 10 نفره مس سه امتیاز را بگیرد. سایپا حالا در بازی دوم خود در لیگ که نخستین بازی خانگی‌اش محسوب می‌شود، به دنبال اولین پیروزی است اما راه‌آهنی‌ها هم با هدایت منصور ابراهیم‌زاده با انگیزه پیروزی به کرج می‌روند. پیروزی در این دیدار برای هر دو تیم خصوصا سایپا حائز اهمیت است زیرا شاگردان فیرات باید این سه امتیاز خانگی را بگیرند تا با آرامش بیشتری برای دیدار سوم خود در لیگ به اهواز بروند و راه‌آهن هم برای شروع مناسب لیگ به برتری در این بازی نیاز دارد.

مس کرمان- استقلال صنعتی خوزستان
صدرنشین مشترک هفته نخست لیگ با سپاهان تیم عبدالله ویسی است، مربی که پس از بردن ذوب‌آهن در هفته نخست می‌خواهد روی موفقیت آمیزش در لیگ را بار دیگر به نمایش بگذارد. او که فصل تلخی را در پیکان تجربه کرد، این بار هدفش جبران گذشته است، آن هم با تیمی از استان زادگاهش است. هر چند برای ادامه موفقیت‌های خود حریف سرسختی را پیش رو دارد. تیم ویسی در این هفته باید مقابل پرحاشیه‌ترین تیم قبل از آغاز لیگ برتر قرار بگیرد، تیمی که اولین تغییرات لیگ سیزدهم را در بخش سرمربی شاهد بود و به خاطر همین مشکلات حاشیه‌ای، یاوری به عنوان سرمربی جایگزین مجتبی تقوی شد. یاوری که بعد از 15 سال بار دیگر هدایت مس را برعهده گرفته، برای اینکه بار دیگر توانایی خود را به مردم کرمان ثابت کند در اندیشه رسیدن به نخستین پیروزی خانگی مقابل صنعتی خوزستانی است که دومین تجربه بازی در لیگ برتر را کسب می‌کند.

ملوان- داماش گیلان
برگزاری دربی "ال گیلانو"  آن هم در هفته دوم اتفاقی است که حساسیت‌های این بازی را برای هواداران متعصب داماش و ملوان بیشتر خواهد کرد. خیلی‌ها اعتقاد دارند این بازی نباید در چنین هفته‌ای و یا در چنین ساعتی برگزار شود زیرا حاشیه‌های آن بیشتر خواهد شد اما این تصمیمی بود که سازمان لیگ گرفته و دربی گیلان باید ساعت 10 روز پنجشنبه در ورزشگاه تختی انزلی برگزار شود.

میزبان این بازی ملوانی است که در هفته نخست لیگ برتر مقابل صبا در قم شکست خورد. شاگردان "دراگان اسکوچیچ" برای جبران آن شکست و رسیدن به نخستین پیروزی خود در لیگ سیزدهم باید در دربی حساس انزلی پیروز شوند، این پیروزی برای انزلی‌چی‌ها مهم است اما بیش از همه برای سرمربی کروات این تیم اهمیت دارد زیرا پیروزی در این دیدار تضمینی برای تحکیم جایگاه او روی نیمکت داغ ملوان است، مربی که با حضور در ملوان یک بدعت تاریخی بر جای گذاشت و نخستین مربی خارجی تاریخ خطه انزلی لقب گرفت.

در سوی دیگر میدان اما تیم داماشی قرار دارد که حدود دو سال است در مشکلات مالی غرق شده و همین مسئله روزهای تلخی را برای این تیم رقم زده است، البته داماشی‌ها فصل را با فرار از شکست خانگی مقابل سایپا آن هم در دقیقه 93 بازی آغاز کردند و امیدوارنددر این بازی هم با هدایت ناظمی موفق ظاهر شده و با یک نتیجه ارزشمند در زمین رقیب سنتی، خود را برای حضور موفق در لیگ سیزدهم آماده کنند.

تراکتورسازی تبریز - گسترش فولاد تبریز
پس از اینکه فصل پیش دربی تبریز بین دو تیم تراکتورسازی و شهرداری برگزار شد، با حضور گسترش در لیگ برتر نخستین دربی سرخابی‌های تبریز در لیگ برتر فردا شب در ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز برگزار می‌شود. سرخپوشان تبریزی که محبوبترین تیم این شهر استان محسوب می‌شوند، پس از شکست مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی امیدوار هستند در این بازی خانگی طعم اولین پیروزی در لیگ سیزدهم را بچشند. نایب قهرمان دو دوره گذشته لیگ برتر امسال با هدایت مجید جلالی و داشتن مهره‌هایی همچون علی کریمی، کریم انصاریفرد و ... به فکر قهرمانی در لیگ هستند و این هدف به دست نمی‌آید مگر اینکه در همین هفته‌های نخست دیگر به راحتی امتیاز از دست ندهند.

آنها باید برابر گسترشی به میدان بروند که هفته پیش در خانه مغلوب استقلال شد و برای جبران آن شکست و فرار از بخش پایانی جدول نمی‌خواهد مقابل تیم اول استان و شهر تبریز تسلیم شود. برادران خطیبی امیدوارند آبی‌پوشان تبریز در این بازی که به نوعی برادرکشی است، سربلند از زمین بیرون آمده و قهرمان لیگ دسته اول را به عنوان پدیده لیگ سیزدهم مطرح کنند. دربی سرخابی‌های تبریز هر چند از لحاظ اهمیت و حساسیت به دربی سرخابی‌های پایتخت نخواهد رسید اما این بازی می‌تواند مقدمه‌ای بر آغاز نبردهای آبی و قرمز در تبریز باشد. حال باید دید از بین این دو تبریزی که بازنده های هفته نخست لیگ برتر بودند کدام تیم می تواند با قربانی کردن دیگر هم استانی به جمع تیم های بالای جدول بپیوندد.

استقلال تهران - سپاهان اصفهان
حساسیت سال‌های اخیر بازی استقلال و پرسپولیس یک طرف، اینکه استقلال قهرمان لیگ بوده و سپاهان قهرمان جام حذفی و این مسابقه را می‌توان به نوعی سوپر جام غیر رسمی فوتبال ایران هم دانست نیز  طرف دیگر؛ اما آنچه این بازی را بیش از گذشته حساس و مهم کرده است قرار گرفتن شماره 8 که سال‌ها "زیدان آسیای" سکوهای آبی بود، مقابل استقلال است.

مجتبی جباری که بعد از 9 سال و به خاطر اختلاف نظر با علی فتح‌الله‌زاده با استقلال وداع کرد، خیلی زود با پیراهن زردپوشان اصفهانی مقابل استقلال قرار می‌گیرد. او که اعلام کرده برای امیر قلعه‌نویی گل می‌آورد، قطعا سوژه هواداران آبی است و باید در جریان این بازی شعارهایی را بشوند که فصل پیش برعکس آن را می‌شنید. البته علی حمودی هم دیگر بازیکنی است که با پیراهن زرد خیلی زود مقابل تیم آبی‌پوش سابقش قرار می‌گیرد. از دیگر نکات این بازی می‌توان به احتمال حضور جواد نکونام اشاره کرد، بازیکنی که در دیدار گذشته غایب بود اما ممکن است به خاطر مصدومیت جمشیدیان و محرومیت ساموئل به میدان برود. نیکبخت واحدی دیگر بازیکنی است که بعد از سال‌ها تحمل انتقادهای هواداران استقلال به این تیم بازگشته و ممکن است به دلیل مصدومیت بیگ‌زاده به زمین برود.

از حاشیه‌ها که بگذریم، باید به این مسئله اشاره کرد که دو تیم پس از پیروزی در بازی نخست برای کسب سه امتیاز این بازی انگیزه بالایی دارند. استقلالی‌ها می‌خواهند با پیروزی در نخستین بازی خانگی، خود را از هفته‌های نخست به صدر جدول لیگ برتر نزدیک کنند و سپاهان هم برای اینکه استقلال نوار قهرمانی‌های متوالی این تیم را در لیگ برتر را فصل پیش پاره کرد، به فکر انتقام و رسیدن به صدر جدول با سه امتیاز ارزشمند این بازی است.

قطعا نبرد قلعه‌نویی بهترین مربی لیگ دوازدهم و زلاتکو بهترین مربی خارجی تاریخ لیگ برتر هم جذابیت‌های خود را در سوپرکاپ غیر رسمی فوتبال ایران خواهد داشت. به طور حتم تیمی برنده این بازی می‌شود که کمتر اشتباه کند و مربیانش راهکارهای بهتری برای موفقیت به کار بندند.

برنامه کامل دیدارهای هفته دوم از رقابتهای لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:
پنجشنبه - 10/05/92
* مس کرمان - استقلال صنعتی خوزستان، ورزشگاه امام علی(ع) کرمان
* سایپا البرز - راه‌آهن تهران، ساعت 22، ورزشگاه انقلاب کرج
* ملوان بندرانزلی - داماش گیلان، ساعت 22، ورزشگاه تختی انزلی
* تراکتورسازی تبریز- گسترش فولاد، ساعت 22، ورزشگاه یادگار امام تبریز
* استقلال تهران - سپاهان اصفهان، ساعت 22:15، ورزشگاه آزادی

جمعه - 11/05/92
* فولاد خوزستان - فجرسپاسی شیراز، ساعت 22، ورزشگاه حافظیه شیراز
* نفت تهران - صبای قم، ساعت 22، ورزشگاه دستگردی تهران
* ذوب‌آهن اصفهان - پرسپولیس، ساعت 22:15، ورزشگاه فولاد شهر اصفهان

 

کد خبر 2106956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha