۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۴۴

انتشار هزارویکشب منوط به حمایت/ تصویرگران کتاب کار خود را از دست می‌دهند

انتشار هزارویکشب منوط به حمایت/ تصویرگران کتاب کار خود را از دست می‌دهند

یک تصویرگر از تصویرسازی برای 40 داستان «هزار و یکشب» خبر داد و افزود: هنوز نتوانسته‌ایم این مجموعه را منتشر کنیم چون هیچ‌کدام از متولیان فرهنگی حاضر نشده‌اند تصویرگری‌ها را منتشر کنند. بگذریم از اینکه به خاطر مشکلات مالی و گرانی کاغذ، بسیاری از تصویرگران کار خود را از دست داده‌اند.

لیدا معتمد، سرپرست گروه تصویرگری «دنیای جدید» در گفتگو با خبرنگار مهر از تصویرکردن 40 داستان از داستان‌های «هزارویکشب» خبر داد و افزود: گروه «دنیای عجیب»، 40 داستان از مجموعه داستان‌های «هزار و یکشب» را تصویر کرد و در نمایشگاهی با همین عنوان در برابر دید علاقه‌مندان گذاشت. حتی کسانی چون محمدعلی بنی‌اسدی، علیرضا گلدوزیان و پیمان رحیمی‌زاده هم در این طرح شرکت کردند، اما هنوز نتوانسته‌ایم این مجموعه را منتشر کنیم چون هیچ‌کدام از متولیان فرهنگی حاضر نشده‌اند تصویرگری‌ها را منتشر کنند.

این تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان با اشاره به این‌که تصویرگران بسیاری دست از کار کشیده‌اند، گفت: در چند سال اخیر، تعداد کمی از ناشران کودک و نوجوان به انتشار کتاب‌های تازه پرداخته و بیشتر آثار قبلی خود را تجدید چاپ کرده‌اند. حتی اگر کتاب تازه‌ای هم منتشر شود، آن‌قدر مبلفی که بابت هر فریم تصویرگری پرداخت می‌شود، اندک است که تصویرگران ترجیح می‌دهند به نقاشی و گرافیک و شاخه‌های دیگر هنر روی آورند که ممکن است درآمد بیشتری داشته باشد.  

معتمد از تصویرکردن دو کتاب برای بچه‌ها خبر داد و افزود: «توی شکم این گرگ چه خبره؟» را قرار بوده انتشارات امیرکبیر و «مار پاپتی» را سروش منتشر کند. این دو کتاب بیشتر از یک سال است که تصویرگری شده، اما منتشر نشده‌اند و وزارت ارشاد و انجمن تصویرگران باید در پی چاره‌ای برای تصویرگران باشند که به خاطر مشکلات مالی و مسایل مربوط به گرانی کاغذ و عدم انتشار کتاب، بخش عمده‌ای از کار خود را از دست داده‌اند.

به باور این تصویرگر کودک و نوجوان، متن و تصویر ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند و تصویرگر هم می‌تواند، مستقل از نویسنده رفتار کند و برای خود، متنی تازه با زبانی متفاوت بیافریند. به این معنی که نویسنده از کلمه‌ها استفاده می‌کند و منظور خود را می‌رساند، اما تصویرگر از رنگ و تخیل خود بهره می‌برد و  موازی با نوشته جلو می‌رود.

سرپرست گروه «دنیای عجیب» از تصویرکردن 40 داستان «هزار و یکشب» از سوی این گروه خبر داد و افزود: هنوز نتوانسته‌ایم این مجموعه را منتشر کنیم؛ چون هیچ‌کدام از متولیان فرهنگی حاضر نشده‌اند تصویرگری‌ها را منتشر کنند. بگذریم از این‌که به خاطر مشکلات مالی و گرانی کاغذ، بسیاری از تصویرگران کار خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 2109545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha