۱۴ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۲

نقش اخبار حوادث در کاهش جرایم / خبرنگاران در صحنه های حوادث حاضر شوند

نقش اخبار حوادث در کاهش جرایم / خبرنگاران در صحنه های حوادث حاضر شوند

یک قاضی دادگستری با اشاره به نقش اخبار حوادث در کاهش جرایم گفت : اخبار حوادث باید طوری منعکس شود که آسیبی را به احساس و عواطف جامعه وارد نکند.

قاضی ولی الله حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رسانه ها باید در انتشار اخبار شفاف، روشن و صحیح مقید بوده و اتفاقات را به طور صحیح انتشار دهند. اگر رسانه ای اخبار را به صورت غلط منتشر کنند اعتماد مخاطبان به آن رسانه از دست می رود و آنها برای کسب اخبار به سراغ رسانه های دیگر می روند.

وی افزود : در اخبار حوادث نیز باید این موارد مورد توجه قرار گیرد و خبرنگاران ملاحظاتی را باید رعایت کنند تا در انتشار اخبار همه به موانع قانونی توجه شود و هم آبرویی از افرار برده نشود.

این قاضی دادگستری خاطر نشان کرد، در اکثر کشورها به محض وقوع حادثه یا جنایت خبرنگاران در صحنه حاضر شده و به صورت میدانی اقدام به تهیه گزارش و خبر از محل حادثه می کنند. در ایران این آزادی برای خبرنگاران وجود ندارد و آنها یا در صحنه حوادث حاظر نمی شوند یا اگر به آنها این اجازه داده شود با محدودیت هایی همراه است.

وی تاکید کرد، یکی از موارد تاثیرگذار در صفحات حوادث برای خواننده حضور خود خبرنگار در صحنه جرم است که گزارش او به واقع نزدیک خواهد شد.البته میزان اثرگذاری یک خبر به تجربه خبرنگار نیز بستگی دارد.

این حقوقدان ادامه داد: حوادث و جنایت ها واقعیت های جامعه هستند که در حال رخ دادن می باشند. رسانه ها و مطبوعات نیز ناگزیر به انعکاس این اخبار می باشند اما سیاست انتقال خبر باید مفید باشد و اخبار به نحوی منتقل شود که کمترین آسیبی به احساس و عواطف جامعه وارد نشود.

دکتر حسینی با اشاره به نقش اخبار حوادث در کاهش جرایم گفت: اطلاع رسانی نقش موثری در کاهش جرایم دارد. رسانه ها با انتشار اخبار حوادث می توانند آگاهی شهروندان را بالا برده و آنها را با خطری که در کمینشان است آشنا کند. حذف صفحات حوادث روزنامه های پاک کردن صورت مسئله می باشد. در این صورت مردم اخبار را از مراکز غیر رسمی دریافت می کنند که این اتفاق باعث اطلاع رسانی ضعیف و بروز شایعه می شود.

کد خبر 2110363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha