۲۰ مرداد ۱۳۹۲، ۱۸:۰۹

رضازاده:

برگزاری جشنواره عسل در خراسان شمالی منوط به تامین اعتبار است

برگزاری جشنواره عسل در خراسان شمالی منوط به تامین اعتبار است

بجنورد- خبرگزاري مهر: مدير امور طيور، زنبورعسل و كرم ابريشم سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: برگزاری جشنواره عسل در این استان در گرو تامین اعتبار است.

حسين رضازاده در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تصمیم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی برای برگزاری جشنواره عسل در این استان، افزود: با وجود اینکه قرار بود این جشنواره پس از پایان ماه مبارک رمضان برگزار شود اما به دلیل عدم تامین اعتبار، برگزاری این جشنواره در هاله ای از ابهام قرار دارد.

وی با بیان این که برگزاری این جشنواره در ماه های گذشته توسط بخش خصوصی پیشنهاد و مورد قبول سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی قرار گرفت، اظهار داشت: بر اساس برنامه قرار بود اعتبار مورد نیاز برای برگزاری جشنواره عسل در استان از محل اعتبارات تملک دارایی استان تامین شود، اما این موضوع با پایان سال مالی در تیر ماه محقق نشد.

به گفته رضازاده با این اوصاف اصل برگزاری این جشنواره نیز قطعیت ندارد و در صورتی که اعتبار مورد نیاز تامین نشود جشنواره عسل در خراسان شمالی برگزار نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابهام و عدم قطعیت برگزاری جشنواره عسل در خراسان شمالی در حالی بیان می شود که رییس سازمان جهاد کشاورزی استان پیش از ماه مبارک رمضان از برگزاری این جشنواره پس از اتمام ماه رمضان خبر داده بود.

ابوالفضل یاوری در آن زمان برگزاری این جشنواره را به آینده ای بسیار نزدیک موکول کرده و گفته بود که جشنواره دو روزه عسل پس از ماه مبارک رمضان در خراسان شمالی برگزار می شود.

وی اظهار کرده بود: افزایش تولید و بهره وری در زنبورستان های این استان در سال زراعی گذشته باعث شد تا تصمیم به برگزاری این جشنواره برای معرفی بیشتر فرصت ها و ظرفیت های تولید عسل در خراسان شمالی گرفته شود.

خراسان شمالی از استان‌های مهم تولید عسل در کشور به شمار می‌رود به گونه ای اگر چه این استان از نظر تولید عسل در کشور در رده بیستم قرار دارد اما ا در سال زراعی گذشته توانست رتبه چهارم کشوری را به لحاظ بهره وری زنبورهای عسل به خود اختصاص دهد.

بنا به اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سال گذشته با برخی تمهیدات نظیر تولید ملکه‌های اصلاح شده، میزان تولید عسل در استان افزایش یافت و در حالی که در سال 90 در خراسان شمالی، از هر کلنی 5.5 کیلوگرم عسل برداشت شده بود، این میزان در سال 91 به هر کلنی 13.5 کیلوگرم افزایش یافت.

با تکثیر این ملکه‌های اصلاح شده در خراسان شمالی میزان تولید عسل در استان باز هم افزایش می‌یابد به گونه ای که در حال حاضر پنجمین زنبورستان تولید ملکه زنبورعسل کشور در شهرستان راز و جرگلان آماده راه اندازی است و ملکه های تولید شده در این زنبورستان قابل صدور به دیگر استان ها نیز هستند.

گفتنی است، ملکه های تولید شده در این زنبورستان از نژاد اصلاح شده آرام(غیرتهاجمی) ایرانی هستند.

کد خبر 2113640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha