۲۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۵۵

مشاور عالی وزیر اقتصاد آلمان:

آلمان نمی تواند منطقه یورو را نجات دهد/ برلین از بحران یورو سود می برد

 آلمان نمی تواند منطقه یورو را نجات دهد/ برلین از بحران یورو سود می برد

مشاور عالی وزیر اقتصاد آلمان با تاکید بر اینکه برلین از بحران یورو سود می برد و نمی تواند منطقه یورو را نجات دهد، خروج کشورش از منطقه ارز مشترک را برای اقتصاد کشورهای جنوب اروپا مفید ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "کای ای کونراد"، مشاور عالی وزیر اقتصاد آلمان و رئیس انستیتو "ماکس پلانک" در گفتگو با روزنامه "هامبورگر ابند بلات" در پاسخ به این پرسش که چرا دولت آلمان همه تصمیم گیریهای مهم برای بحران یورو را به دوره بعد از انتخابات پارلمانی موکول کرده است، اظهار داشت: من بیشتر به ادامه همین روند بعد از انتخابات اعتقاد دارم. دولت آلمان از زمان شروع بحران همه مشکلات را به بعد و آینده موکول می کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به وخامت اوضاع اقتصادی در یونان خاطر نشان کرد با این وجود، تروئیکای اروپایی که شامل بانک مرکزی اروپا، صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپاست پیش بینی های رشد اقتصادی دور از واقعیتی را برای این کشور می کنند.

این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو خروج موقت یونان از منطقه یورو را رد و  تصریح کرد که اگر مسئله خروج کشورها از منطقه یورو مطرح باشد باید ما این کار را از مرزهای شمالی اروپا شروع کنیم؛ بنابراین آلمان باید از این منطقه خارج شود.

وی در ادامه گفت: یورو اروپا نیست. ما باید اروپا را نجات دهیم نه یورو را. آلمان البته از دلایل سیاسی نمی تواند خود از منطقه یورو خارج شود؛ اما کشورهای دیگر می توانستند در این راستا بر برلین فشار بیاورند. این امر می توانست رخ دهد. وضعیت اقتصادی در برخی کشورهای اروپایی غیر قابل تحمل است که منجر به ناآرامیهای سیاسی شده است. اگر آلمان و چند کشور قدرتمند منطقه یورو را ترک کنند، ارزش یورو کاهش پیدا کرده و کشورهای جنوب اروپایی بار دیگر از نظر اقتصادی روی پا می ایستند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تاکید بر اینکه ما باید بپذیریم که آلمان در مقایسه با اتحادیه اروپا کوچک است و نسبت به همسایگانش در 15 سال گذشته فقیر تر شده است همچنین گفت: آلمان نمی تواند منطقه یورو را نجات دهد. کسی که به چنین مسئله ای اعتقاد دارد حاضر به قبول واقعیت نیست.

"کونراد" همچنین خاطر نشان کرد: آلمان در سالهای آِینده همچنان از بحران یورو سود خواهد برد و هجوم نیروهای متخصص را تجربه خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به جدایی و شكاف در منطقه یورو در چنین وضعیتی تصریح کرد که با توجه به چنین شرایطی منطقه یورو در معرض تهدید فروپاشی قرار می گیرد.

کد خبر 2117493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha