۴ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۴۹

خاکساری در گفتگو با مهر:

ورزش پهلوانی نماد ایرانیان/ همدان قطب ورزش پهلوانی و زورخانه ای

ورزش پهلوانی نماد ایرانیان/ همدان قطب ورزش پهلوانی و زورخانه ای

همدان - خبرگزاری مهر: ورزش پهلوانی و زورخانه ای نماد فرهنگ ایرانیان است و ریشه در تاریخ کهن و غنی ایران دارد و همدان نیز یکی از قطب های ورزش پهلوانی و ورزش زورخانه ای است.

به گزارش خبرنگار ورزشی مهر، ورزش پهلوانی و زورخانه ای با بیش از 300 سال قدمت در همدان نیز مانند سایر استان ها فعال است و علاقه مندان و ورزشکاران خاص خود را دارد.

زمانی که نام ورزش پهلوانی و زورخانه ای به گوش مردم می خورد و گوش آنها را نوازش می دهد مردم به یاد شجاعت، مردانگی و عدالت می افتند و یاد از علی(ع) آن امام همام می کنند که همیشه در مقابل ظلم و شر می استادند و از حق دفاع می کردند.

در این راستا با دبیر هیئت باستانی استان همدان به گفتگو نشستیم.

لطف الله خاکساری در گفتگو با خبرنگار ورزشی مهر اظهار داشت: در یازدهم مرداد سال 90، شورای فرهنگ عمومی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی مناسبت فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای ابلاغ نهایی شد که روز 17 شوال به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و و ورزش زورخانه ای در تقویم ثبت شود و این اتفاق افتاد.

دبیر هیئت باستانی استان همدان افزود: 17 شوال مصادف با سالروز نبرد حضرت علی(ع) با عمروبن عبدود در جنگ خندق است.

حضرت علی(ع) نماد قدرت، شجاعت و مبارزه با هوای نفس است

وی بیان داشت: حضرت علی(ع) نماد قدرت، شجاعت و مبارزه با هوای نفس اند و در جنگ خندق توانستند عمروبن عبدود را شکست دهند.

خاکساری اضافه کرد: در ماه شوال پنجم هجری 55 ماه پس از هجرت رسول اکرم(ص) این موضوع به وقوع پیوست.

دبیر هیئت باستانی استان همدان عنوان داشت: شجاعت عمروبن عبدود زیاد بود و در آن زمان سر و صدای زیادی می کرد و مبارز می طلبید و پیامبراکرم(ص)، مولا علی(ع) را برای مبارزه با او انتخاب کرد.

وی در ادامه گفت: علی(ع) در این نبرد پیامبر اکرم(ص) ذوالفقار را به دست علی(ع) داد و در روز 17 شوال آن امام همام به عمروبن عبدود فائق آمد.

خاکساری با بیان اینکه علی(ع) عمروبن عبدود را شکست داد، ابراز داشت: پیرامون این موضوع جلال الدین مولوی نیز اشعاری سروده است.

وی افزود: به مناسبت 17 شوال که نبرد حضرت علی(ع) و عمروبن عبدود در آن رخ داد و حضرت علی(ع) او را با اقتدار و قدرت شکست داد این روز به عنوان فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در تقویم کشور به ثبت رسید.

خاکساری اظهار داشت: 17 شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای در سال قبل در یونسکو به ثبت رسید.

دبیر هیئت باستانی استان همدان اضافه کرد: به مناسبت هفده شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مراسم گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای در همدان برگزار می شود.

وی در پایان سخنانش گفت: مراسم گرامیداشت فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای امروز در زورخانه علی میرزای همدانی از ساعت 18 تا 20 برگزار می شود.

با توجه به مطالب بیان شده امید می رود که فرهنگ پهلوانی و زورخانه ای بیش از پیش مطرح شود و مردم همدان در همین راستا شاهد همایش هایی در استان باشند تا جوانان و نوجوان با روش و منش پهلوانی بیشتر آشنا شوند.

کد خبر 2122812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha