۲۰ شهریور ۱۳۹۲، ۸:۰۶

ضرورت نقد ادبیات کودک و نوجوان/18

باید اول صلاحیت منتقد تایید شود

باید اول صلاحیت منتقد تایید شود

به گفته یک نویسنده کودک و نوجوان، نویسندگان لازم است تا از فیلترهایی بگذرند و خود را اثبات کنند، اما منتقدان این ضرورت را احساس نمی‌کنند. در صورتی که نقد یک فن و یک تخصص است و ابتدا باید صلاحیت منقد تایید شود و بعد به داوری یک اثر بپردازد تا با تعیین جایگاه واقعی کار به رشد ادبیات کمک کند.

حسین فتاحی، نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر نقد را طبق تعریف بزرگان، تشخیص سره از ناسره دانست و افزود: نقد، روشن کردن محاسن و معایب یک اثر است. برای شناخت این نقاط ضعف و قوت، منتقد باید شناخت درست و دقیقی از موضوع داشته و برخوردار از ذوق هنری باشد. لازم نیست منتقد، داستان بنویسد یا شعر بگوید، اما باید عناصر داستانی و ظرافت‌های شعر را بشناسد.

نویسنده کتاب «تکه‌ای از آسمان» با اشاره به این‌که منتقد خوب باید به همه سلایق اهمیت دهد، گفت: منتقد نباید به اثر تنها از زاویه دید خود نگاه کند. او باید به یک اثر از زوایای گوناگون نگاه کند و لازمه این کار این است که اطلاعات عمومی خوبی داشته و با کلیات علوم مختلف چون جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، فلسفه و ... آشنا باشد. او باید بیش از هر چیز منصف باشد و جایگاه واقعی اثر را تعیین کند، نه متنی را بکوبد و نه بالا ببرد.

فتاحی به دو گونه نقد در زمینه ادبیات کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: یک دسته نقدها برای بزرگسالان نوشته می‌شود که بخشی جنبه تخصصی دارد و برای پدیدآورندگان و متخصصان این حوزه است و بخش دیگر برای پدر و مادرها و مربیان؛ اما دسته‌‌ای دیگر از نقدها برای خود بچه‌ها نوشته می‌شود و همان‌طور که شعر و داستان کودک و نوجوان باید متناسب با سن و سال بچه‌ها باشد، این دسته از نقدها هم باید با بچه‌ها ارتباط برقرار کند.

نویسنده کتاب «زندانی قلعه هفت حصار» به تفاوت میان نقد برای کودکان و بزرگسالان اشاره کرد و گفت: می‌توان یک کتاب را برای بچه‌ها و همان کتاب را برای بزرگ‌ترها نقد کرد. با این تفاوت که در نقد برای بچه‌ها به مضمون و ساختار و مسایل تکنیکی توجه چندانی نمی‌شود و منتقد به بازکردن لایه‌های پنهان برای مخاطب کودک خود می‌پردازد.

به گفته فتاحی، نویسندگان لازم است تا از فیلترهایی بگذرند و خود را اثبات کنند، اما منتقدان این ضرورت را احساس نمی‌کنند. در صورتی که نقد یک فن و یک تخصص است و ابتدا باید صلاحیت منتقد تایید شود و بعد به داوری یک اثر بپردازد تا با تعیین جایگاه واقعی کار به رشد ادبیات کمک کند.

کد خبر 2133042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha