۲۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۴۰

به بهانه آغاز جام بیست و چهارم؛

پایان پرونده فینال ناتمام بسکتبال باشگاهی آسیا/ لطمه ایران ازیک مدیریت ضعیف

پایان پرونده فینال ناتمام بسکتبال باشگاهی آسیا/ لطمه ایران ازیک مدیریت ضعیف

بیست و چهارمین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا در حالی آغاز می‌شود که فینال دوره پیشین این مسابقات میان دو تیم مهرام و الریاضی بعد از بمب گذاری و نیمه تمام ماندن با وجود صحبت‌های زیاد و تاریخ‌هایی که تعیین شد، هرگز برگزار نشد. حالا با آغاز دوره جدید این مسابقات پرونده آن فینال ناتمام به خودی خود بسته خواهد شد تا فصل جدید مسابقات بدون مدافع قهرمانی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، مهرماه سال گذشته فینال بیست و سومین دوره مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا میان دو تیم مهرام و الریاضی که در لبنان در جریان بود به دلیل بمب‌گذاری نیمه تمام ماند. البته قرار شد بازی 24 ساعت و یا 48 ساعت بعد برگزار شود اما در نهایت و با وجود تغییر هتل محل استقرار بازیکنان و مربیان مهرام، این اتفاق نیفتاد.

پس از این اتفاق صحبت‌های زیادی در مورد فینال ناتمام باشگاه‌های آسیا شد. ابتدا قرار بود اصلا مسابقه‌ای برگزار نشود اما بعد از آن تصمیم به برگزاری آن گرفته شد. در این میان از سوی مسئولان مهرام که آن زمان درگیر رقابت‌های لیگ برتر بودند اعلام شد که بعد از این مسابقات حاضر به برگزاری دوباره دیدار برابر الریاضی هستند. از طرفی هاکوب خاجیریان، دبیر کل فیبا آسیا تاکید داشت که تکلیف فینال و قهرمان مسابقات 2012 باشگاه‌های آسیا باید پیش از ژانویه 2013 مشخص شود و این شد که برگزاری بازی منتفی شد.

اما بعد از مدتی و به دنبال توافق وزیر ورزش لبنان با سفیر ایران در این کشور، قرار شد بازی میان دو تیم مهرام و الریاضی برگزار شود و همین مسئله پرونده فینال ناتمام مانده بیست و سومین دوره مسابقات بسکتبال باشگاه‌های آسیا را دوباره به جریان انداخت. در این میان اعلام شده بود که مهرام باید یک روز مشخص را در یک فاصله تعیین شده جهت دیدار برابر الریاضی مشخص کند که چنین نشد. این در حالی است که اعلام شده بود که این بازی در فاصله زمانی مشخص شده برگزار نشود، الریاضی به عنوان قهرمان معرفی می‌شود. البته این موضوعی بود که فدراسیون بسکتبال لبنان به آن پرداخته بود نه فیبا آسیا!

در هر صورت مهرام که یک پای فینال ناتمام جام بیست و سوم بسکتبال باشگاه‌های آسیا بود، مشکلی برای برگزاری این بازی نداشت البته به شرط اطلاع رسانی به موقع یعنی یک ماه پیش از زمان تعیین شده برای بازی؛ ضمن اینکه برگزاری بازی در یک کشور بی طرف، پرداخت خسارت‌های متحمل شده بابت دیدار سال گذشته و تامین هزینه‌های لازم برای  برگزاری دوباره بازی از دیگر شروط نماینده کشورمان برای تکرار دیدرا با الریاضی در قالب فینال معوقه بود.

به گفته محمود مشحون شرایط مورد نظر نماینده ایران در قالب نامه‌ای رسمی در اختیار فیبا آسیا قرار داده شد. فیبا آسیا هم در پاسخ به آن اعلام کرده بود که زمان مورد نظر برای تکرار دیدار میان دو تیم مهرام و الریاضی را تعیین و به طور رسمی اعلام خواهد شد.

از زمان اعلام فیبا آسیا برای تعیین زمانی جدید جهت دیدار ناتمام فینال دوره پیشین رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا سه ماه می‌گذرد اما هیچ خبری در این زمینه نشد و این در حالی است که از امروز جمعه دوره جدید این مسابقات در اردن آغاز خواهد شد. با این اوصاف تکلیف فینال بدون نتیجه مسابقات 2012 چه می‌شود؟

تکرار فینال به خودی خود منتفی است
تکلیف فینال دوره پیشین مسابقات باشگاه‌های آسیا میان دو تیم مهرام و الریاضی در حالی نامشخص مانده که چندی پیش فیبا که لبنانی‎ها را بی‌توجه به هشدارهای خود برای پایان دادن به مشکلات‌شان می‌دید، اقدام به تعلیق بسکتبال این کشور کرد. با این اوصاف حتی در صورت تعیین زمان مشخص و آمادگی و موافقت دو تیم هم برگزاری این بازی امکان پذیر نیست چون بنا تعلیق بسکتبال لبنان شامل محرومیت تیم‌های باشگاهی این کشور هم می‌شود.

محمود مشحون هم این موضوع را تائید کرد و به خبرنگار مهر گفت: فیبا آسیا هیچ زمانی را برای برگزاری بازی اعلام نکرد بنابراین از نظر ما و با توجه به تعلیق لبنان این بازی به خودی خود منتفی است اگر هم قرار باشد قهرمانی برای این فینال تعیین شود آن تیم باید مهرام باشد. چون نیمه تمام ماندن بازی در لبنان اتفاق افتاد و بعد از آن هم مهرام با تاکید بر شرایط موردنظرش، آمادگی‌اش را برای تکرار بازی اعلام کرد اما اقدامی منطقی و قانونی از سوی لبنانی‌ها ندیدیم.

یک جام بدون قهرمان
"آیا در صورت رفع تعلیق بسکتبال امکان تکرار فینال 2012 باشگاه های آسیا وجود دارد؟ در واقع امکان دارد که تکلیف یک دوره این رقابت‌ها بعد از دوره دیگر مشخص شود چون فصل جدید این مسابقات از امروز  آغاز می‌شود"؟، این پرسشی بود که یکی از پیشکسوتان بسکتبال پاسخ منفی به آن داد.

وی که تجربه زیادی از حضور در میادین بین‌المللی دارد، اظهارداشت: این اصلا امکان ندارد مسابقات امسال برگزار شود و تازه بعد از آن برای تعیین قهرمان سال گذشته اقدام شود. به هر حال پیش از تعلیق بسکتبال لبنان، 11 - 10 ماه فرصت بود تا دیدار نا تمام مهرام و الریاضی تکرار شود. اصلا برگزاری دوباره این بازی علاوه برای مسائل قانونی از هیچ نظر دیگر هم امکان پذیر نیست. در واقع باید بپذیریم دوره پیشین رقابت‌ها نه قهرمان داشت و نه نایب قهرمان.

بسکتبال ایران از یک مدیریت ضعیف لطمه خورد
در تاریخچه مربوط به برترین‌های هر یک از ادوار مسابقات بسکتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا جای قهرمان و نایب قهرمان دوره پیشین این رقابت‌ها خالی است و این در حالی است که در بدبینانه‌ترین حالت، نماینده ایران در فینال 2012 شکست می‌خورد اما در این صورت هم یک مدال به مجموع مدال‌های بسکتبال ایران در این مسابقات اضافه می‌شد. اما مدیریت ضعیف دبیر کل فیبا آسیا یعنی هاکوب خاجیریان این موقعیت را از بسکتبال ایران گرفت. به هر حال وی می‌توانست با تصمیم گیری در مورد فینال جنجالی باشگاه‌های آسیا از طریق تعیین نتیجه یا مشخص کردن زمانی دقیق برای تکرار بازی، پرونده این دیدار را بهتر مدیریت کند. اما این کار انجام نشد تا بسکتبال باشگاهی آسیا که در دوره مدیریت خاجیریان به خاطر تغییر زمان مسابقات با کم شدن استقبال تیم ها مواجه شده بود، لطمه دیگری را هم متحمل شود.

کد خبر 2134086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha