۲۳ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۳۰

گزارشی از تحولات آسیا/

اوضاع فوکوشیما خارج از کنترل است/ تصمیم اوباما برای گسترش همکاریها با آسیا-اقیانوسیه

اوضاع فوکوشیما خارج از کنترل است/ تصمیم اوباما برای گسترش همکاریها با آسیا-اقیانوسیه

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: باقی ماندن 20 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان، خارج از کنترل بودن اوضاع نیروگاه فوکوشیما، سفر دو روزه رهبر مخالفین میانمار به بوداپست و تصمیم اوباما برای گسترش همکاریها با آسیا-اقیانوسیه از جمله رویدادهای قاره آسیا به شمار می رود.

افغانستان

"مشاهد حسین سید " دبیر کل حزب مسلم لیگ پاکستان در پایان سفر خود به افغانستان اعلام کرد که 20 هزار سرباز آمریکایی و ناتو در افغانستان باقی می مانند و در 9 پایگاه در بخشهای مختلف این کشور مستقر می شوند.

وی اعلام کرد که در دو ماه آینده توافقنامه امنیتی دوجانبه میان کابل و واشنگتن امضا می شود که بر اساس آن نیروهای خارجی می توانند در افغانستان باقی بمانند.

ژاپن

خبرگزاری کیودو نیز به نقل از یکی از مقامات ارشد شرکت تپکو گزارش داد که اوضاع نیروگاه فوکوشیما خارج از کنترل است.

آژانس هسته ای ژاپن اعلام کرده است که درجه بندی خطرات ناشی از نشت آبهای آلوده به مواد رادیواکتیو در نیروگاه فوکوشیما از رتبه یک به سه افزایش پیدا می کند که به معنای خطر جدی است.

این برای اولین بار است که ژاپن خطرات ناشی از نشت آبهای آلوده به مواد رادیواکتیو در نیروگاه فوکوشیما را از زمان زمین لرزه سال 2011 و سونامی درجه بندی می کند.

خبر دیگر اینکه یک کشتی ژاپنی به خاطر ورود غیرقانونی به آبهای آفریقای جنوبی توقیف شد.

میانمار

آسوشیتد پرس نیز از سفر دوروزه رهبر مخالفین میانمار به بوداپست پایتخت مجارستان خبر داد و نوشت: "آنگ سان سوچی" در این سفر ضمن استقبال از لغو تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه میانمار خواستار پیگیری بیشتر تحولات میانمار از سوی غرب شد.

وی  در یک کنفرانس خبری مشترک با "زسولت نمت" وزیر خارجه مجارستان اعلام کرد با وجود آنکه حزب لیگ ملی برای دموکراسی نقش قابل توجهی را در برقراری قانون و آزادی زندانیان سیاسی و همچنین پایان دادن به مناقشات قبیله‌ای در میانمار ایفا کرده است، گذار دموکراتیک در میانمار هنوز خاتمه نیافته است.

هند

شبکه تلویزیونی "سی ان ان-آی بی ان" گزارش داد که در جریان درگیری میان شبه نظامیان مائوئیست و پلیس در شرق هند دست کم 14 شورشی کشته شدند.

اوباما در پی گسترش همکاریها با آسیا-اقیانوسیه

همچنین کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما در روزهای ششم تا دوازدهم اکتبر (14 تا 20 مهر) به اندونزی، برونئی، مالزی و فیلیپین سفر می کند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که سفر اوباما به عنوان بخشی از تعهدات پایدار آمریکا برای افزایش همکاریهای سیاسی، اقتصادی و امنیتی با آسیا-اقیانوسیه است.

بر این اساس اوباما در اندونزی علاوه بر دیدار با رئیس جمهوری این کشور در نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیاتنوسیه (اپک) شرکت می کند.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین در برونئی در نشست آمریکا و آ. سه. آن و نشست کشورهای شرق آسیا شرکت کرده و با سلطان برونئی دیدار می کند. اوباما در این سفر درباره همکاریهای آمریکا با منطقه آسیا-اقیانوسیه از جمله همکاریها در زمینه انرژی، امنیت نظامی، سرمایه گذاری، توسعه و تجاری و موضوعات مورد توجه منطقه گفتگو می کند.

کد خبر 2135013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha