۲۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۶:۲۵

گزارش خبری/

احزاب نوظهور ضد یورو و دغدغه های مرکل و کامرون

احزاب نوظهور ضد یورو و دغدغه های مرکل و کامرون

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل : چند سالی است که اروپا شاهد پیدایش احزاب جدیدی است که سیاست های ضد بروکسل را دنبال می کنند در همین رابطه امروز دوشنبه رویترز در دو خبر جداگانه از احتمال بالای مشکل ساز شدن این احزاب جدید برای صدراعظم آلمان و نخست وزیر انگلیس گزارش داده است.

حزب پنج ستاره در ایتالیا ، دزدان دریایی در چند کشور مختلف، سبزها، آلمان جایگزین (جایگزنی برای آلمان) حزب مستقل بریتانیا و ... چند نمونه از احزابی هستند که در سالهای اخیر در کشورهای مختلف شکل گرفته اند و غالبا با سر دادن شعارهایی بر ضد سیاست های اتحادیه اروپا  تاکید بر لزوم کسب استقلال از بروکسل توانسته اند حامیان زیادی را برای خود دست و پا کنند.

برای مثال در انتخابات پارلمانی ایتالیا که در ماه فوریه سال جاری برگزار شد حزب نوظهور پنج ستاره به رهبری "بپه گریلو" از کمدین های سرشناس ایتالیایی، توانست به تنهایی بیشترین آرا را در مجلس کسب کند.

در همین رابطه یک نظرسنجی جدید در انگلیس نشان می دهد که میزان رشد محبوبیت حزب مستقل بریتانیا بیشتر از احزاب سنتی محافظه کار به رهبری "دیوید کامرون" نخست وزیر" و حزب کار به رهبری "اد میلیبند" است.

هر چند که میزان محبوبیت حزب کارگر بیش از احزاب دیگر است اما سرعت رشد حزب مستقل بریتانیا موجب هراس احزاب سنتی انگلیس شده است. "نایجل فاریج" رهبر حزب ضد یوروی مستقل بریتانیا، اعلام کرده که در نظر دارد یک زلزله سیاسی در انگلیس و اروپا به راه بیندازد.

فاریچ در توضیح سیاست های این جریان نوظهور برای انتخابات آتی سخن می گفت در ادامه افزود: برای آنکه بتوانیم در انتخابات محلی که در تاریخ دوم می سال جاری برگزار می شود رای بیاوریم، بر آن هستیم تا سیستمی را برای مشارکت بالای مردم آماده سازیم.

فاریچ این کار را برای موفقیت در انتخابات پارلمان اروپا که در سال آتی میلادی برگزار می شود و همچنین موفقیت در انتخابات عمومی انگلیس که در سال 2015 میلادی برگزار خواهد شد انجام می دهد.

حزب بریتانیای مستقل، در مجلس عوام انگلیس نماینده ای ندارد، اما در پارلمان اروپا حضور یافته است. نایجل در مورد این عدم حضور می گوید: "به نظرم در شرایط فعلی خلاء بزرگی در سیاست انگلیس به دلیل نبود جریان راست میانه وجود دارد و من فکر می کنم جریان بریتانیای مستقل، بتواند این فضای خالی را پر کند."

جریان های نوظهور در اروپا، به دلیل مخالفت با سیاست های موجود در این قاره توانسته اند در سال های اخیر موفقیت های خوبی را در عرصه سیاسی کسب کنند که آخرین مورد آن پیروزی حزب پنج ستاره به رهبری "بپه گریلو" در انتخابات سال جاری ایتالیا بود.

اکنون جریان بریتانیای مستقل درصدد آن است تا با الگو گرفتن از رفتار این جنبش های نوظهور و افزایش مخالفت با سیستم سنتی حاکم بر بریتانیا و همچنین اتحادیه اروپا، شانس خود را برای ورود به مجلس عوام انگلیس افزایش دهد.

در آلمان نیز حزبی با عنوان جایگزینی برای آلمان شکل گرفته که رفته رفته بر میزان محبوبیت آن افزوده می شود. این حزب نیز شعار ضد یورو سر داده و به نوشته رویترز می تواند با پیروزی در انتخابات هفته آتی آلمان وارد مجلس این کشور شود.

این حزب در فوریه سال جاری میلادی شکل گرفته و اگر بتواند به مجلس راه پیدا کند آنگاه مرکل کاری سخت برای تشکیل کابینه خواهد داشت و خانم صدراعظم برای تشکیل کابینه باید به سراغ حزب سوسیال دموکرات، رقیب اصلی خود در انتخابات، برود.

حزب آلمان جایگزین بر خلاف برخی از جنبش های جدید ضد یورو همچون حزب "آزادی هلند" به رهبری "گیرت ویلدرز" و یا "جبهه ملی فرانسه" به رهبری "ماری لوپن"، نه ضد مهاجرت است و نه اینکه سیاست های ملی گرایانه دارد.

حزب آلمان جایگزین، سیاستی همانند رهبران کانادا مبنی بر جذب مهاجرین متخصص را دنبال می کند. این حزب برای آنکه بتواند در انتخابات ماه سپتامبر شرکت کند باید بتواند از هر 16 ایالت این کشور، دو هزار امضا جمع آوری کند. از همین رو می تواند از تجربیات حزب "دزدان دریایی" آلمان بهره ببرد.

این حزب همانند دیگر برادر خوانده های خود که در دیگر کشورهای اروپایی فعالیت دارند چند صباحی است که در عرصه سیاسی این کشور فعالیت دارد و در برخی انتخابات نیز شرکت کرده است.

به نوشته "رویترز"، آنچه می تواند به این حزب جدید ضربه بزند پیوستن راست گرایان افراطی به آن است. با توجه به فعالیت نئو نازی ها در این کشور، بعید نیست که این جریان افراطی نیز در صدد پیوستن به حزب آلمان جایگزین برای شرکت در انتخابات آتی باشد.

فعالیت حزب آلمان جایگزین با سیاست های خاص آن یعنی مخالفت با سیاست های اتحادیه اروپا و یورو و همچنین طرح ریاضت اقتصادی، موجب شده تا ژرمن ها که از سیاست های ریاضتی به تنگ آمده اند استقبال خوبی از این تشکل جدید داشته باشند.

-------------------------------

گزارش از عبدالحمید بیاتی

کد خبر 2136788

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha