۲۸ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳

یک کارشناس آلمانی بررسی کرد:

دلایل بی علاقگی شدید آلمانی ها برای شرکت در انتخابات/ بی اعتمادی روزافزون شهروندان به سیاستمداران

دلایل بی علاقگی شدید آلمانی ها برای شرکت در انتخابات/ بی اعتمادی روزافزون شهروندان به سیاستمداران

یک کارشناس آلمانی در مقاله ای به بررسی دلایل کاهش تمایل شدید مردم آلمان برای شرکت در انتخابات پرداخته و از بی اعتمادی روزافزون آلمانی ها به احزاب و سیاستمداران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، پروفسور "هورست اوپاشووسکی" از محققان آینده و مشاور سیاسی در آلمان در مقاله ای برای روزنامه "دی ولت" به بررسی دلایل کاهش شدید تمایل مردم آلمان برای شرکت در انتخابات پرداخته و نوشت: در آلمان این روزها در انتخابات شرکت نکردن و آشکارا به این مطلب اعتراف کردن به موضوعی شیک و با کلاس تبدیل شده است.

قبلا بخصوص فقرا و افراد بیکار بودند که در انتخابات شرکت نمی کردند و با شرمندگی در این باره سکوت می کردند، اما امروزه در بین افرادی که تمایل برای شرکت در انتخابات ندارند شهروندان تحصیلکرده و قشرهای دیگر جامعه نیز حضور دارند.

محققان افکار سنجی درباره شکسته شدن رکورد بالای افرادی که در انتخابات شرکت نمی کنند هشدار داده اند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: این خطر وجود دارد که گروههایی که در انتخابات شرکت نمی کنند در 22 سپتامبر و در انتخابات پارلمانی به قوی ترین فراکسیون تبدیل شوند. پروفسور "اوپاشووسکی" در مقاله خود به دلایل این موضوع پرداخته است.

وی در این باره نوشته است که شهروندان آلمانی احساس می کنند که دیگر احزاب، نماینده واقعی آنها نیستند.

این پروفسور آلمانی در مقاله خود با عنوان "عدم تمایل برای شرکت در انتخابات در آلمان" که "دی ولت" آن را به چاپ رسانده است، همچنین اظهار داشته است که تصمیم شرکت نکردن در انتخابات در آلمان اغلب تصمیمی خوب عنوان می شود و این به مفهوم بی علاقگی شهروندان به سیاست نیست، بلکه بی علاقگی به روند و روشی است که سیاستمداران امروز ارائه می دهند.

وی افزود: اقدامات سیاستمداران امروز در آلمان کاملا صحنه سازی و بی نتیجه و بیهوده است. این مسئله ترس و نگرانی بسیاری از رای دهندگان آلمانی را برنگیخته است. در انتخابات پارلمانی سال 1973 آمار افرادی که رای ندادند، 9.3 درصد بود، تا سال 2009 این آمار به 29.2 درصد افزایش یافت. در انتخابات ایالتی شلسویگ-هولستاین در ماه می 2013 شمار این افراد به 53.3 درصد افزایش یافته و تقریبا نیمی از افرادی که می توانستند در انتخابات شرکت کنند در خانه ماندند و رای ندادند.
به اعتقاد "اوپاشووسکی"، از دلایل اصلی تری که برای تمایل نداشتن آلمانی ها برای شرکت در انتخابات وجود دارد، بخصوص قدرت گرایی احزاب قدیمی آلمان است. بر اساس نظر سنجی موسسه هامبورگی افکار سنجی "ایپسوس"، 86 درصد شهروندان آلمانی بر این عقیده اند که احزاب، دیگر نماینده آنها نیستند و بیش از آنکه به رفاه شهروندان بیاندیشند به قدرت طلبی فکر می کنند.

در این میان بخصوص رای دهندگان مسن تر و افراد بالای 55 سال اعتماد خود به سیاستمداران را از دست داده اند. 90 درصد این قشر از جامعه آلمان به صداقت و قابل اعتماد بودن سیاستمداران آلمانی شک دارند.

به اعتقاد "اوپاشووسکی"، احزاب آلمانی به صورت روزافزون رای دهندگان خود را از دست می دهند. 82 درصد از شهروندان آلمانی این انتقاد را وارد می کنند که امروزه در دنیای سیاست، دیگر محتوای مسائل مطرح نیست بلکه اولویت با صحنه سازیهای سیاستمداران است.

وی همچنین به برنامه های انتخاباتی تلویزیونی سیاستمداران انتقاد وارد کرده و اظهار داشت که اگر هشت روز قبل از انتخابات دیگر هیچ نامزد و سیاستمداری در تلویزیون حاضر نمی شد خوب بود.

در این میان بخصوص رای دهندگان جوان 18 تا 29 سال از شوهای سیاسی سیاستمداران و احزاب خوششان نمی آید. این گروه سنی بیشتر به جنبش های شهروندی می پیوندد و از احزاب جدید و نوظهور طرفداری می کنند.

اوپاشوسکی همچنین ضمن هشداردر این باره که برنامه ریزیهای محتوایی و ریشه ای در دنیای سیاست به حاشیه رانده شده است، تصریح کرد که چنین وضعیتی عواقب وخیمی برای دموکراسی در آلمان دارد.

وی در بخش دیگری از این مقاله خاطر نشان کرد که شهروندان آلمانی در حسرت سیاستمدارانی هستند که قابل اعتمادند. از آنجایی که دلسردی و ناامیدی در بین شهروندان آلمانی گسترش پیدا کرده است، احزاب سعی می کنند از راه مبارزات انتخاباتی شهروندان را متقاعد کنند که در انتخابات شرکت کنند. اما تا به حال موفقیتی در این زمینه به دست نیاورده اند.

برای اینکه شهروندان و سیاستمداران آلمانی بار دیگر به هم نزدیک شوند تنها پلاکاردهای رنگارنگ و مبارزات انتخاباتی پر زرق و برق کافی نیست. مهمترین سلاح برای مبارزه با دلسردی مردم نسبت به سیاست، دموکراسی مستقیم یعنی تصمیمات ملی بیشتر و مشارکت بیشتر مردمی در امور است. شهروندان آلمانی می خواهند جدی گرفته شوند و در تصمیمات سیاسی مشارکت داشته باشند.     

 

کد خبر 2138737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha