۳۰ شهریور ۱۳۹۲، ۱۴:۱۸

"دی سایت" بررسی کرد؛

اروپا منتظر نتايج انتخابات پارلمانی آلمان/ امیدواری قاره سبز به روی کار آمدن صدر اعظمی جدید

اروپا منتظر نتايج انتخابات پارلمانی آلمان/ امیدواری قاره سبز به روی کار آمدن صدر اعظمی جدید

یک نشریه آلمانی از نگاه دقیق و همراه با انتظار اروپا به انتخابات پارلمانی در آلمان اشاره و خاطر نشان کرد که بسیاری از کشورهای اروپایی امیدوار به روی کار آمدن دولت جدید در این کشورند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشریه "دی سایت"، در تحلیلی نوشت: همچنین همسایگان آلمان هم منتظر نتایج انتخابات پارلمانی در این کشور هستند. همه امیدوارند که یک صدر اعظم جدید روی کار آید.

نویسنده در ادامه نوشت: آلمان انتخاب می کند و اروپا با دقت نظاره گر آن است.

این نشریه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: در بخشهای بزرگی از اروپا سخنانی که نامزدهای انتخاباتی در ایالت های مختلف آلمان ایراد می کنند، به صورت نسبتا قابل توجهی دنبال می شود.

این مسئله جای تعجب ندارد، بالاخره به ویژه بسیاری از شهروندان کشورهای جنوبی اروپا، در سالهای اخیر این مسئله را تجربه کردند که سیاستهای کشور آنها بیش از آنکه در خانه تصمیم گیری شود در برلین مورد تصمیم گیری قرار می گیرد.

یکی از نمایندگان لیبرال چپ گرای اسپانیایی در این باره اظهار داشته است که آلمان متحد، ثروتمند و قدرتمند به قدرت هژمونی اروپا تبدیل شده است. به این ترتیب اسپانیایی ها، یونانی ها، پرتغالی ها و قبرسی ها تلاش می کنند این مسائل را پیش بینی کنند که چرا وزیر اقتصاد آلمان درباره برنامه های کمکی جدید به یونان سخن می گوید؟ نامزد صدر اعظمی آلمان از حزب سوسیال دموکرات زمانی که از یک تصمیم مارشال برای جنوب اروپا سخن می گوید چه چیزی مد نظر وی است؟ شانس حزب ضد یوروی "گزینه ای دیگر برای آلمان" در انتخابات پارلمانی این کشور چقدر است؟ 

این نشریه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: تقریبا اکثر کشورهای اروپایی، ادامه دادن مسیر با آنجلا مرکل را امری غیر قابل اجتناب ارزیابی می کنند. در اکتبر آینده و پنج هفته بعد از انتخابات پارلمانی آلمان سران کشورهای اروپایی در بروکسل با هم دیدار خواهند داشت.

یک دیپلمات اروپایی در این باره اظهار داشته است، شورای اروپایی بدون مرکل شورای متفاوتی خواهد بود. اما چنین امری به ندرت اتفاق خواهد افتاد. با انتخابات پارلمانی آلمان روندی در این کشور شکل می گیرد که اخیرا همچنین در فرانسه، ایتالیا و هلند هم قابل بررسی بود. امروزه انتخابات های ملی بیش از قبل شکل اروپایی به خود گرفته اند. آنچه که در یک کشور اروپایی گفته می شود در دیگر کشورها بی تاثیر نیست.

در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، آنجلا مرکل، آشکارا از سارکوزی حمایت کرد. در ابتدای سال جاری هم در ایتالیا انتخابات برگزار شد و وزیر امور خارجه آلمان آشکارا به این مسئله اشاره کرد که دولت کنونی در ایتالیا را به هیچ عنوان نمی خواهد. البته اظهار نظرهای تا این حد شفاف درباره انتخابات آلمان تا به حال از دیگر کشورهای اروپایی شنیده نشده است.

احترام و البته ترسی که از مرکل در اروپا وجود دارد و با توجه به نتیجه نظرسنجی ها سبب شده که اروپا موضع محتاطانه ای را در قبال انتخابات پارلمانی آلمان بگیرد. آنجلا مرکل در نظر بسیاری از بررسی کنندگان اروپایی همچنان به عنوان صدر اعظم آینده آلمان باقی خواهد ماند و البته امیدهایی هم برای تغییر دولت وجود دارد.

نویسنده در ادامه به چالش های آینده دولت جدید آلمان اشاره و خاطر نشان کرد: آن سوی برنامه های کمکی و تلاش برای رشد اقتصادی این مسئله وجود دارد که چگونه اتحادیه اروپا و تصور یک اروپای سیاسی متحد در سالهای گذشته تغییر کرده است و این چه مفهومی برای آینده دارد. آیا اتحادیه اروپا یا حداقل منطقه یورو به یک معماری دیگری نیاز دارد؟ آیا به سازمانهای دیگری نیاز دارد و البته به توجیهات سیاسی دیگری؟

آنجلا مرکل این مسائل را در گذشته با توجه به رنج بسیاری از اروپاییان پاسخ نداده است. "تیموتی گارتون آش"، از تاریخدانان انگلیسی در این باره اظهار داشته است که اروپاییی ها در گشتن به دنبال هدف و امید تردید دارند.

نخست وزیر پیشین بلژیک هم از دولت آینده آلمان به خصوص یک چیز را انتظار دارد و آن تعیین مسیر است. اکنون زمان آن فرارسیده که آلمان توضیح دهد کدام قدمها در اروپا ضروری است.

در ادامه آمده است: یک قانون بانکداری مشترک در اروپا به اعتقاد بسیاری از اروپاییان آزمونی برای دولت جدید آلمان است.

و بعد از آن؟ آیا ما هنوز به اروپای بیشتر نیاز داریم؟ یا تا همین اندازه کافی است؟ شرکای اروپایی آلمان امیدوارند که این سوالات بعد از انتخابات پارلمانی توسط دولت جدید پاسخ داده شود.

کد خبر 2139582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha