۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۰۷

گزارش خبری مهر/

تکنسین پروازی که در اولین دقایق آغاز جنگ تحمیلی آسمانی شد/ انتظار شهید برای دیدار مهتاب

تکنسین پروازی که در اولین دقایق آغاز جنگ تحمیلی آسمانی شد/ انتظار شهید برای دیدار مهتاب

شاهرود- خبرگزاری مهر: محمد حسین دامغانی اولین شهید دفاع مقدس است که در اولین دقایق شروع جنگ تحمیلی استکبار جهانی بر علیه ملتی مظلوم و تازه رهیده از یوغ ستمشاهی در فرودگاه مهر آباد شهد شیرین شهادت را نوشید اما تاکنون یاد و خاطره این شهید مهجور مانده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روز 31 شهریور 1359 راس ساعت 12 به وقت بغداد، مرکز فرماندهی جنگ در عراق دستور پرواز 192 بمب افکن و جنگنده را برای حمله هوایی به فرودگاه‌های ایران صادر کرد. بیست دقیقه بعد، عدنان خیرالله وزیر دفاع عراق در گزارشی این موضوع را به اطلاع صدام حسین رساند و به این ترتیب جنگ هوایی بین عراق و ایران آغاز شد.

نیروی هوایی عراق بعد از ظهر همان روز به پایگاه‌های نیروی هوایی ایران حمله کرد، حملات هوایی عراق اینچنین شکل گرفت: روز اول جنگ، فرودگاه مهرآباد هدف بمباران چند میگ - 23 عراق قرار گرفت و چندین هواپیما منهدم شدند.

ساعت یک و چهل و پنج دقیقه بعد از ظهر توسط 6 میگ به فرودگاه اهواز، ساعت دو و دوازده دقیقه بعد از ظهر با 4 میگ به فرودگاه مهرآباد تهران، ساعت دو و چهل پنج دقیقه به پایگاه نوژه، ساعت چهارده و سی دقیقه با 3 میگ به فرودگاه سنندج و مرکز سپاه، با 8 میگ به فرودگاه تبریز، پالایشگاه و نیروگاه و نیز با حمله چند میگ به اسلام آباد و کرمانشاه و اصفهان.

و به این ترتیب اولین شهدای جنگ تحمیلی در فرودگاه ها به خون نشستند، شهید خلبان محمد حسین دامغانی نیز یکی از اولین شهدای خلبان جنگ تحمیلی است که در بمباران فرودگاه مهرآباد دعوت حق را لبیک گفت.

حجت الاسلام محمود ترابی شامگاه شنبه در یادواره اولین شهید دفاع مقدس که در تالار بهمن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود و با حضور خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران، عموم مردم و مسئولان شهری برگزار شد ضمن اشاره به اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا مسئولیتی خطیر است که متوجه همه دغدغه داران فرهنگ و نظام اسلامی است افزود: شاهرود شهدای گرانقدری را تقدیم انقلاب کرده که بسیاری از آن ها ناشناخته مانده اند.

وی تاکید کرد: وظیفه همه مسئولان و در راس آن بنیاد شهید این است که این شهیدان را شناسایی کرده و درباره آنها به مردم و به خصوص نسل جوان آگاهی رسانی کند و در تلاش باشد تا با گسترش فرهنگ ایثار و شهادت، به مقابله با فرهنگ مهاجم دشمن بپردازد.

تکنسین پروازی که آسمانی شد

علی اصغر دامغانی برادر شهید محمد حسین دامغانی نیز در این آئین معنوی با بیان مقام عظیم شهید و شهادت در پیشگاه خداوند متعال و جایگاه شفاعت شهدا خاطرنشان کرد: محمدحسین تکنسین پرواز بود که در اولین دقایق شروع جنگ تحمیلی استکبار جهانی بر علیه ملتی مظلوم و تازه رهیده از یوغ ستمشاهی در فرودگاه مهر آباد شهد شیرین شهادت را نوشید.

وی تصریح کرد: محمدحسین بعد از سیکل همراه چند نفر دیگر برای شرکت در امتحان ورودی نیروی هوایی عازم تهران شد و در اولین مرحله آزمایشی پذیرفته شد و به استخدام رسمی نیروی هوایی کشور در آمد.

در انتظار دیدن مهتاب تازه به دنیا آمده اش دنیا را وداع گفت

این برادر شهید با اشاره به اینکه برادر شهیدش در ابتدای خدمت به نیروی هوایی شیراز منتقل شد عنوان کرد: او در کنار کار، ادامه تحصیل داد، در کنکور رتبه خوبی کسب کرد و دو سال برای فراگرفتن علوم و فنون هواپیما به تگزاس آمریکا فرستاده شد.

دامغانی از خاطرات برادرش در ماموریت هایش به مصر و لبنان گفت و اذعان کرد: روز بیست و نهم شهریور از خانواده خداحافظی کرد و عازم تهران شد و دو روز بعد 31 شهریور 59 در میعادگاهش فرودگاه مهر آباد بر اثر بمباران هوایی مزدوران عراقی مورد اصابت گلوله هوایی دشمن قرار گرفت و در انتظار دیدن مهتاب تازه به دنیا آمده اش دنیا را وداع گفت.

در پایان این مراسم بعد از تقدیر از مادر و دختر شهید دامغانی، تندیس "اولین پرواز" ساخته رضا نوری سفالگر شاهرودی رونمایی و به خانواده این شهید تقدیم شد.

کد خبر 2140026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha