۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۹:۵۱

گزارش خبری /

برگزاری انتخابات در آلمان/ شانس بالای "موتی" و نقش تاثیرگذار سبزها

برگزاری انتخابات در آلمان/ شانس بالای "موتی" و نقش تاثیرگذار سبزها

خبرگزاری مهر – گروه بین الملل : انتخابات صدارتی آلمان امروز یکشنبه برگزار می شود و در میان چهره ها و احزاب موجود ،"موتی" شانس اول پیروزی محسوب می شود.

مردم آلمان امروز در حالی به پای صندوق های رای می روند که "آنجلا مرکل" صدر اعظم فعلی این کشور به احتمال زیاد برای بار سوم عهده دار این سمت خواهد شد. مرکل تنها رهبر اروپایی است که توانسته از بحران مالی این قاره جان سالم به در ببرد، بحرانی که رهبرانی در ایتالیا، یونان، و اسپانیا را قربانی کرده است.

محبوبیت مرکل بعد از آنکه توانست آلمان را از بحران مالی نجادت داده و به عنوان مطرح ترین اقتصاد اروپا معرفی کند چند برابر شد و مردم آلمان به وی لقب "موتی" (مادر) را داده اند. اکنون وی در میان چهره های مختلف تنها فردی است که از شانس بالایی برای پیروزی در انتخابات امروز برخوردار است.

جدی ترین رقیب مرکل در انتخابات امروز "پیر اشتاین بروک" وزیر اقتصاد اسبق آلمان و نامزد حزب سوسیال دموکرات این کشور است.

هم پیمانان مرکل

حزب دموکرات مسیح آلمان حزب تحت امر مرکل از طریق ائتلاف با احزاب دموکرات آزاد و اتحاد سوسیال مسیحی کابینه آلمان را تشکیل داده و با توجه به پیروزی اتحاد سوسیال مسیحی ها در انتخابات هفته گذشته، مرکل امیدوار است که بتواند در رقابت های امروز نیز بدون نیاز به حزبی دیگر دولت جدید را نیز با همان ترکیب قبلی تشکیل بدهد.

تنها نگرانی مرکل

تنها نگرانی خانم صدراعظم در انتخابات امروز، نتیجه ضعیفی بوده که حزب دموکرات آزاد در انتخابات بایرن کسب کرده است. حزب دموکرات آزاد به دلیل کسب آرای کم در انتخابات هفته گذشته نتوانست در مجلس ایالتی بایرن حضور داشته باشد و اگر این حزب نتواند در انتخابات امروز نیز آرای مناسبی را کسب کند مرکل مجبور به ائتلاف با حزب دیگری خواهد شد.

حزب سوسیال دموکرات

حزب سوسيال دموکرات آلمان، دومين نيروی بزرگ سياسی در نظام حزبی آلمان است. اين حزب جزو خانواده احزاب سوسيال دموکرات و سوسياليست های دموکرات اروپا به شمار می رود. حزب سوسیال دموکرات آلمان، در تاریخ 23 می سال جاری میلادی، یکصد و پنجاهمین سال شکل گیری خود را جشن گرفت.

این حزب برای رقابت با حزب دموکرات مسیح آلمان به رهبری "آنجلا مرکل" صدر اعظم فعلی ژرمن ها، "پیر اشتاین بروک" را به عنوان نامزد تصدی پست صدر اعظمی معرفی کرد. بدین ترتیب رقابت سوسیال دموکرات ها با دموکرات مسیحی ها وارد فاز جدی شد.

حزب سوسیال دموکرات آلمان در صورت پیروزی در انتخابات امروز نیازمند ائتلاف با سایر احزاب آلمان است و در این میان سبزها می تواند نقشی تعیین کننده در انتخاب صدر اعظم جدید آلمان داشته باشد.

سبزهای آلمان

حزب سبز آلمان در سال 1983 میلادی، به عنوان یک حزب سیاسی آغاز به کار کرد. البته پیش از این سال، سبزها در آلمان حضور داشتند اما فعالیت سیاسی در مورد آنها ثبت نشده است.

این حزب بر اساس اصول سیاست سبزها هم چون عدالت اجتماعی، دموکراسی توده مردم، پرهیز از خشونت و حمایت از محیط زیست شکل گرفت. سبزها معتقدند این اصول به یکدیگر مرتبط بوده و برای ایجاد صلح جهانی، به آنها نیازمند هستند. این حزب اصولا از سیاست های اقتصادی سوسیال دموکرات های حمایت کرده و با چپ های آلمان در ائتلاف است.

نظرسنجی های ماه مارس نشان می دهد محبوبیت سبزها در میان مردم آلمان، بین 14 تا 16 درصد است. اگر این درصد در انتخابات محقق شود این بدان معناست که سبزها عاملی تاثیر گذار در انتخاب صدر اعظم آتی ژرمن ها خواهند بود.

بدین ترتیب سبزها بعد از انتخابات 22 سپتامبر، نقشی بسیار مهم خواهند داشت. اینکه از میان دموکرات مسیحی ها و سوسیال دموکرات ها، کدام یک رهبری آلمان را برعهده خواهند گرفت.

از لحاظ تاریخی، جریانی که نقشی تاثیر گذار را در انتخاب صدر اعظم آلمان داشته، اغلب حزب دموکرات آزاد (اف دی پی) بوده است. امکان دارد در این انتخابات، سبزها جای اف دی پی را بگیرند.

 

کد خبر 2140157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha