۲ مهر ۱۳۹۲، ۹:۲۱

مهر گزارش می دهد/

لوازم التحریر جولانگاه شمایل شخصیت های وارداتی/ اولویت فرهنگ‌سازی برای والدین

لوازم التحریر جولانگاه شمایل شخصیت های وارداتی/ اولویت فرهنگ‌سازی برای والدین

سمنان – خبرگزاری مهر: عرضه محصولات لوازم التحریر هم زمان با آغاز سال تحصیلی جدید متأسفانه فرصتی را برای جولان دادن و ورود قهرمانان خارجي چون باربي، سيندرلا، بن تن و دیگر خورده فرهنگ های بی هویت برای تسخير اذهان كودكان و نوجوانان این مرزو بوم فراهم می کند و اینجاست که جای خالی نهادهای فرهنگی ما بسیار به چشم می خورد.

به گزارش خبرنگار مهر، بازگشايي مدارس بازار فروش لوازم التحرير را داغ کرده است ولي آنچه که بيش از پيش خود را نمايان مي نماياند چاپ تصاوير هالیوودی بر روي اکثر توليدات نوشت افزاري و کيف مدارس است.

تکراري بودن طرح هاي ايراني در لوازم التحرير منجر به استقبال دانش آموزان و خانواده ها براي خريداري لوازم التحرير با طراحي غربي شده است.

سالهاي سال است که همزمان با آغاز سال تحصيلي گلايه هايي از بازار لوازم التحرير و اينکه طرحهاي خارجي در بازار ايران به چشم مي خورد ديده مي شود اما در این زمینه از سوی نهاد های رسمی فرهنگی تلاشي براي برون رفت از شرايط فعلي ديده نمي شود.

رنگ باختن کالاهاي ايراني در مقابل لوازم التحريري چینی

متاسفانه کالاهاي چيني و لوازم التحريري که با عکس فيلم هاي خارجي به بازار آمده، حضور کالاهاي ايراني را در این زمینه کمرنگ کرده است.

دانش آموزاني كه به حسب سن و سال اندكشان بيشتر شيفته ظاهر وسايل مورد نياز مي شوند و به كيفيت و مسائل ديگر كمتر مي انديشند.

در این زمینه باید با یک برنامه ریزی دقیق استفاده از لوازم التحریر با عکس‌های قهرمان‌های مجموعه‌های تلویزیونی خارجی و نشانه‌های فرهنگی بیگانه خداحافظی کرد.

ممانعت استفاده از دفترها و لوازم التحریری که با نمادها، نشانه‌ها و عکس های مجموعه های تلویزیونی و سینمایی خارجی تولید می شوند نه تنها باید در سطح مدارس اعمال شود بلکه والدین کودکان نیز باید در مورد اثرات منفی استفاده از این تولیدات توجیه و آگاه شوند.

ضرورت عرضه لوازم التحرير ايراني اسلامي در سطح جامعه

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن بیان اینکه نمي توان دانش آموز را از خريد لوزام التحرير خارجي منع کرد، افزود: بلکه بايد حمايتهاي لازم صورت گيرد تا توليدکنندگان لوازم التحرير ايراني در اين رقابت جهاني وارد ميدان شده و با جذابيت هاي فرهنگي و تاريخي خودمان، دانش آموزان را ترغيب به خريد لوازم التحرير تولید داخل کنند.

حجت الله رستمیان با بيان اينکه بايد لوازم التحرير ايراني اسلامي بيشتر در جامعه عرضه شود، افزود: در صورت ارائه طرح هاي مختلف و متنوع با کيفيت مطلوب اقبال مردم به استفاده از اين نوع لوازم التحرير افزايش مي يابد.

وی با بیان اینکه اگر به تصاویر خارجی منتشر شده بر روی برخی از لوازم التحریر نگاهی عمیق داشته باشیم در خواهیم یافت، صاحبان این جریان در آن سوی جهان پیام هایی را انتقال می دهند که با فرهنگ ما تشابهی که ندارد افزود: از طرفی نیز لوازم التحریر می تواند یک ابزار تبلیغاتی فرهنگی محسوب شود اما متاسفانه واردات لوازم‌التحریر خارجی موجب شده تا بازار این کالاها پر از محصولاتی باشد که نمادهای غیر ایرانی و غیر اسلامی در آنها دیده می شود.

ضرورت ارائه الگوهای داخلی و ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی با سبک و سیاق جدید

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به اینکه برخی از سازمان‌های مردم نهاد به صورت خودجوش اقدام به تولید لوازم‌التحریر و دفاتری کرده‌اند که تصاویری از شخصیت‌ها و نمادهای بومی بر روی آنها حک شده است اظهار داشت: قهرمانانی همچون شهید بابایی یا شهدای هسته‌ای بر روی جلد این دفاتر حضور دارند و از این طریق دانش‌آموز ایرانی متوجه می‌شود که برای حفظ استقلال و عزت سرزمینش چه رشادت‌هایی انجام شده است، اما حضور این نوع از لوازم‌التحریر در بازار و رقابت آن با صدها تولید خارجی و داخلی که نمادهای غربی را ترویج می‌دهند؛ مسیر دشواری است که نیاز به حمایت دارد.

رستمیان گفت: امسال در راستای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی در بحث مدارس، ارائه الگوهای برتر به دانش آموزان و ترویج فرهنگ اسلامی اقدام به تهیه لوازم التحریر مورد نیاز دانش‌آموزان کردیم، بر روی این لوازم التحریر تصاویری از نمادها و الگوهای اسلامی، قهرمانان ملی و مذهبی و شهدای 8 سال دفاع مقدس چاپ شده است.

وی افزود: دفاتر ایرانی _ اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در 37 طرح نظیر اسطوره‌های ایرانی و تصاویر شاد برای کودکان و نوجوانان چاپ و تولید شده است که همه آنها در تیراژ انبوه و با قیمت بسیار مناسب در مراکز کانون به مخاطبان ارائه می‌شود.

جذابیت تصاویر ایرانی موجب نا امنی برندهای غربی می شود

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه می کند: اگر طرح‌ها و تصاویر ایرانی از جدابیت لازم برای کودکان و نوجوانان برخوردار باشد، قطعاً این گروه سنی هم به مرور زمان و با مشاهده فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی از این برندهای ایرانی _ اسلامی نسبت به خرید برندهای غربی بی‌رقبت شده و کمتر به این مقوله می‌‌پردازند.

رستمیان با اشاره به اینکه مشکل اصلی در فرهنگ سازی اولیاء دانش آموزی است اظهار داشت: در زمینه استفاده از لوازم التحریرخارجی بیشتر خلع فرهنگ سازی در مقابل بخش نظارتی را داریم.

وی با اشاره به معضلات استفاده از اینگونه لوازم التحریر برای دانش آموزان اظهار داشت: اگر والدین بدانند استفاده از این وسایل چه تاثیری منفی بر روی فرزندانشان دارد خود وارد عمل می شوند.

نقش سبک زندگی اسلامی ایرانی در تولید لوازم التحریر

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان با تاکید بر اینکه حرکتی که در تولید لوازم‌التحریر ایرانی اسلامی در کشور انجام گرفته ارزشمند است می افزاید: سبک زندگی اسلامی می تواند در این موارد نیز مصداق پیدا کند.

رستمیان تصریح می کند: دانش‌آموزان با بیشترین چیزی که با آن در ارتباط هستند لوازم‌التحریر است و تاثیر فراوانی بر روح وروان و شیوه نگرش آنها به زندگی می گذارد.

وی ضمن یادآوری اینکه تجار به فکر کسب منفعت مالی هستند، از فعالان در صنف لوازم التحریر خواست تا از تولید لوازم با تصویر های ضد ارزش خودداری کنند و از مسئولان نیز در خواست کرد افرادی را که در این هجمه فرهنگی در سنگر فرهنگ ایرانی و اسلامی ایستاده اند حمایت کنند.

رستمیان با اشاره به تاثير نمادها و علايم در نهادينه شدن ارزش ها خاطرنشان كرد: علايم و نمادها با تاثير بر باورها و ارزش ها منجر به تقويت، تغيير يا اصلاح رفتار افراد مي شود.

ضرورت هماهنگي سياستگذار، توليدكننده و مصرف كننده

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش استان سمنان هماهنگي سياستگذار، توليدكننده و مصرف كننده را از عوامل مهم مبارزه با فرهنگ غرب و ترويج فرهنگ ايراني - اسلامي عنوان كرد و گفت: اعمال سياست هاي قانوني حمايت از طرح هاي داخلي براي تشويق توليدكنندگان به توليد لوازم التحرير با نمادهاي ايراني و اسلامي از وظايف مهم سياستگذاران است.

رستمیان با تاكيد بر اينكه فرهنگ ايراني - اسلامي سرشار از اسطوره هاي جذاب است، تصريح كرد: اسطوره هاي ايثار و شهادت، حماسي و عرفاني زيادي در ايران وجود دارد كه نيازمند برجسته سازي، تبليغ و رعايت اصل جذابيت و رقابت پذيري در محتوا و قيمت براي انتخاب از سوي دانش آموزان است.

وی با اشاره به نقش مهم اصناف در پرهيز از عرضه نوشت افزار، كيف و كفش با نمادهاي غربي خاطرنشان كرد: عرضه محصولات متنوع و كافي در بازار در تغيير ذائقه دانش آموزان و جهت دهي آنان به سمت استفاده از نوشت افزار، كيف و كفش با نماد و شخصيت هاي ايراني و اسلامي اثرگذار است.

خانواده‌ها به جاي ظاهر به كيفيت توجه بيشتري داشته باشند

در حاشیه بازار سمنان به یکی از والدین بر می خوریم که برای خرید لوازم التحریم کودک خود دغدغه های ما را دارد؛ وی می گوید: لوازم‌التحريري كه با عكس اسطوره‌هاي پوچ خارجي تبليغ مي‌شود، فرهنگ غربي را گسترش داده و موجب گسترش آن مي‌شود.

مرتضی خیرخواه افزود: خانواده‌ها فرزندان خود را آماده نكرده‌اند و براي آنها نگفته‌اند كه اين تصاوير نشانه‌هاي تهاجم فرهنگي و عاملی براي گسترش فرهنگ غربي هستند.

وی با بیان اینکه گاها خانواده‌ها خود به صورت مستقيم و غير مستقيم ميل به خريد اين وسايل را در فرزندان افزايش مي‌دهند افزود: قسمتي از اين مشكلات مربوط به جامعه و قسمتي به قهرمان‌آفريني‌هايي است كه در اين سريال‌ها صورت مي‌گيرد.

نقش قابل توجه وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی برای پر رنگ کردن اسطوره های ایرانی در ذهن کودکان

این شهروند سمنانی فرهنگ سازي توسط جامعه، صدا و سيما، سازندگان سريال و برنامه‌هاي تلويزيوني و نهادهای فرهنگی چون وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه پر رنگ کردن اسطوره های ایرانی در ذهن کودکان را مؤثر دانست و افزود: بنابراين توليد‌كنندگان بايد همراستايي و همكاري مناسبي با طراحان و بازاريابان داشته باشند.

خیرخواه معتقد است: توليدكنندگان نبايد فقط به فكر سود مادي باشند و دستگاه‌هاي فرهنگي رسالت خود را صحيح انجام دهند و همچنين خانواده‌ها نیز به در کنار ظاهر به كيفيت توجه بيشتري داشته باشند.

وی افزود: بايد تلاش كرد تا الگوها، دانشمندان و مسائل فرهنگي كشورمان بيش‌تر در ميان دانش‌آموزان برجسته شود و این مهم همت نهادهای فرهنگی و بعد از آن نظارتی را می طلبد.

نمادهای ملی باید با وجود کودکان عجین شود

یک شهروند دیگر سمنانی نیز با اعتقاد بر اینکه آنچیزی که در دوران كودكي فرا گرفته می شود در ذهنش ‌ماندگار می شود، گفت: بنابراين بايد اين مسئله كنترل شود و وزارت ارشاد براي توليد دفاتر با طرح‌هاي متفاوت با آموزش و پرورش هماهنگي‌هايي را داشته باشد.

علی جالینوس افزود: جایگزینی نمادهای ملی مذهبی کشورمان به جای تصاویر غربی مانند بن تن، مرد عنکبوتی، باربی و ... می‌تواند در روحیه دانش‌آموزان کشورمان برای آشنایی با ایران اسلامی که دارای مفاخر غنی و بسیاری است، مفید واقع شود.

وی با بیان اینکه کودکان ما در این سنین احتیاج به شخصیت هایی دارند که بتواند با وجود آنها عجین شوند یعنی اول باید جایگزین خوبی را تعیین کرد، افزود: مثلا وقتی جلوی ورود لوازم التحریری با تصاویر  سیندرلا و باربی را می گیریم  باید شخصیت دیگری را که جوابگوی سن بچه ها باشد، جایگزین کنیم.

این شهروند با اعتقاد بر اینکه ساخت شخصیت های جذاب و محبوب برای کودکان پیش نیازهایی دارد، گفت: از جمله آنها طراحی زیبا و متنوع است که برای مثال در سالهای گذشته ما شاهد تولید عروسک دارا و سارا بودیم ولی متاسفانه به دلایل مختلف همچون طراحی نامناسب و عدم دقت بر روی رنگ و همچنین قیمت بالا تولیدآن، با شکست مواجه شد.

رسانه به زبان هنر و فارغ و عاری از هر تحکیم و تحکمی تبلیغ کنند

یک کارشناس کودک و نوجوان و عرضه کننده محصولات فرهنگی و هنری نیز در زمینه نقش فرهنگ سازی گفت: مسئولان امر باید فرهنگ سازی استفاده از این گونه  لوازم را، از مهدها آغاز کنند.

مهدی شاهی تاثيرات فرهنگي لوازم‌التحرير روي دانش‌آموزان را يادآور شد و اظهار داشت: به طور طبيعي بيشترين چيزي كه دانش‌آموزان با آن در ارتباط هستند لوازم‌التحرير است و تاثيرپذيري آنها از اين وسايل بسيار چشمگير است.

وی افزود: جلوگيري از نفوذ فرهنگ غربي مقوله‌اي است كه همگان بايد به آن اهتمام ويژه‌اي داشته باشيم و نگذاريم جامعه، فرزندان و خانواده‌ها درگير و مغلوب چنين فرهنگي شوند به طور مثال سرازير شدن كالاهايي با مظاهر غربي به ويژه براي كودكان و نوجوانان در بازارچه‌ها و فروشگاه‌ها گوياي اين است كه هنوز توجه چنداني به تأكيدات و هشدارهاي مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان نشده و كودكان ما در معرض آسيب و تهديد هستند.

شاهی در خاتمه گفت: اگر می‌خواهیم کودکان و آینده سازان کشورمان در دامن غرب و فرهنگ آن نیفتند باید با رسانه و به زبان هنر و فارغ و عاری از هر تحکیم و تحکمی با آنان سخن گفت و آنها را هنرمندانه به سمت مشاهیر و اساطیر ملی و مذهبی خود سوق دهیم.

...................................
گزارش از عصمت سالار
تصاویر از منصوره قلیچی

 

کد خبر 2141689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha