۲ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۴

کاظمی تاکید کرد:

توجه به ابعاد مختلف جنگ در ادبیات دفاع مقدس/پرهیز از روایت شعاری

توجه به ابعاد مختلف جنگ در ادبیات دفاع مقدس/پرهیز از روایت شعاری

اردبیل – خبرگزاری مهر: مسئول کارگاه داستان حوزه هنری استان اردبیل گفت: ضروری است نویسندگان دفاع مقدس به تمامی ابعاد جنگ در روایتهای خود توجه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا کاظمی شامگاه دوشنبه در جلسه خوانش کتاب "کسی به مرده ها لگد نمی زند" اثر ساسان ناطق تصریح کرد: چنین پرداختی می تواند خواننده را مجاب به مطالعه داستان و پذیرش ایده های طرح شده در آن کند.

وی با بیان اینکه جنگ موضوعی همه گیر است ادامه داد: حتی در داستانهای دفاع مقدس نیز بهتر است ترجیح نویسنده به روایت غیر مستقیم باشد.

وی تاکید کرد: با وجود اینکه در آثار ناطق بررسی ابعاد مختلف جنگ به وضوح مشاهده می شود، در برخی داستانها گویش مستقیم زیبایی روایت را متاثر کرده است.

کاظمی معتقد است پرهیز ازروایت شعاری تاثیری به مراتب عمیقتر بر خواننده اثر دارد.

داستان نویس اردبیلی اضافه کرد: این موضوع در روایتهای دفاع مقدس می تواند تکرار و یکنواختی حاکم بر برخی آثار این حوزه را کاسته و جذابیت خوانش به آن ببخشد.

عدم تقلیل ادبیات جنگ در ادبیات دفاع مقدس

در این مراسم همچنین یکی دیگر از داستان نویسان اردبیلی با تاکید به اینکه ادبیات جنگ گستره ای وسیعتر از ادبیات دفاع مقدس دارد، تصریح کرد: عدم تقلیل ادبیات جنگ در ادبیات دفاع مقدس پرداخت زمینه ساز همه جانبه به این موضوع انسانی است.

آیدین ضیائی افزود: در ادبیات جدی دشمن کاملا منفی و خودی کاملا مثبت مشاهده نمی شود و راوی، روایت فاقد جانبدارانه از ماهیت حادثه دارد.

وی با تاکید به اینکه این موضوع زمینه ساز اعتماد خواننده به اثر است، تصریح کرد: در ادبیات جدی امروز انسان مطلق وجود ندارد و تمامی شخصیتهای داستانی در جنگ با خوبی ها و بدی های انسانی خود به نمایش گذاشته می شوند.

ضیائی معتقد است نمونه این اتفاق در آثار ناطق به چشم می خورد و ضروری است برای جلب نظر خواننده در آثار جنگ مورد توجه داستان نویسان قرار گیرد.

کد خبر 2141803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha