ادبیات دفاع مقدس و کودک و نوجوان/5

جز داوود امیریان کسی در قالب طنز برای بچه‌ها از جنگ ننوشته است

جز داوود امیریان کسی در قالب طنز برای بچه‌ها از جنگ ننوشته است

یک نویسنده کودک و نوجوان به این‌که موضوعات طنزآمیز هشت سال دفاع مقدس کم نیستند، اشاره کرد و افزود: موضوعات بسیاری وجود دارد که نویسندگان می‌توانند از آن بنویسند، اما واقعیت ماجرا این است که از داوود امیریان که بگذریم، کسی نیست که این مسایل را به قالب طنز برای نوجوانان بازگو کند.

احمد عربلو، نویسنده، روزنامه‌نگار و طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار مهر به این‌که بهتر است نویسندگان هم به اصل جنگ به عنوان یک رویداد تاریخی بپردازند هم به حاشیه‌های آن، اشاره و بیان کرد: جنگ، رویدادی بسیار مهم در تاریخ معاصر ماست و نمی‌توان به آن توجه نکرد؛ گرچه بعضی مخالف پرداختن به اصل جنگ برای بچه‌ها هستند و معتقدند بهتر است خشونتی را که در جنگ وجود دارد به بچه‌ها منتقل نکرد، اما این به هنر نویسندگان برمی‌گردد.

نویسنده کتاب «وقتی آقای مدیر، کارآگاه می‌شود» با اشاره به اهمیت هنر نویسندگان در پرداختن به موضوعی چون اصل جنگ گفت: نوشتن از حواشی جنگ، کار آسان‌تری است، اما پرداختن به اصل جنگ به عنوان یک رویداد تاریخی و با تکیه بر مستندات، کار دشواری است و نوشتن از اصل ماجراها و باورپذیرکردن آن به هنر نویسندگان برمی‌گردد.

عربلو به این‌که موضوعات طنزآمیز هشت سال دفاع مقدس کم نیستند، اشاره کرد و افزود: موضوعات بسیاری وجود دارد که نویسندگان می‌توانند از آن بنویسند، اما واقعیت ماجرا این است که از داوود امیریان و یکی دو نویسنده دیگر که بگذریم، کسی نیست که این مسایل را به قالب طنز برای نوجوانان بازگو کند.

نویسنده کتاب «شاه عباس از این‌ور» معتقد است، متولیان فرهنگی باید تدبیری جدی در نظر بگیرند و به آموزش طنز توجه کنند. تعداد نویسندگانی که طنزآمیز می‌نویسند بسیار اندک است، در حالی که نوجوانان ما و کودکانمان، این قالب را دوست دارند و یکی از علت‌های توجه به ترجمه در برابر تالیف همین است.

کد خبر 2144609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha