۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۵۷

نامور خبر داد:

افزايش 80 درصدي توليد انار در خراسان شمالي

افزايش 80 درصدي توليد انار در خراسان شمالي

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي از افزايش 80 درصدي توليد انار در اين استان در سال جاري خبر داد.

حيدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز برداشت انار از باغ هاي خراسان شمالي، افزود: در سال جاري محصول انار از سطح 200 هكتار از باغ هاي بارور استان برداشت مي شود.

وي اظهار داشت: پيش بيني مي شود در سال زراعي جاري هزار و 400 تن انار از سطح باغ هاي خراسان شمالي برداشت شود كه اين ميزان به نسبت سال گذشته 80 درصد افزايش دارد.

به گفته نامور برداشت محصول انار از باغ هاي خراسان شمالي از اواخر شهريور ماه آغاز مي شود و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.

وي با اشاره به اين كه در خراسان شمالي در مجموع 480 هكتار باغ انار وجود دارد، اظهار داشت: شهرستان جاجرم با سطح 130 هكتار، بيشترين سطح زيرکشت باغات انار استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته نامور غالب باغ هاي انار خراسان شمالي در حال حاضر غيربارور بوده و باغ هاي بارور انار استان نيز به علت پراكنده و سنتي بودن، ميزان عملكرد آنها در هر هكتار پايين و حدود سه الي 3.5 تن است.

به گزارش خبرنگار مهر، در خراسان شمالي حدود 480 هكتار باغ انار وجود دارد و در صورتي كه اين باغ ها دچار سرمازدگي و يا آفات نشوند، سالانه حدود 800 تن محصول انار از آنها حاصل مي شود.

البته در در سال زراعی گذشته با وجود اینکه پیش بینی می‌شد حدود 800 تن محصول انار از باغ‌های خراسان شمالی برداشت شود، سرمای شدید اواخر اسفند ماه و اوایل بهار سبب سرمازدگی سرشاخه های درختان انار استان شد و به همین علت نیز از این باغات تقریبا هیچ محصولی برداشت نشد.

ارقام عمده کشت شده انار در استان شامل ملس ساوه، رباب تبریز، نادری بادرود و ... است و غالب باغ‌های انار خراسان شمالی نيز در شهرستان جاجرم واقع شده‌اند.

در حالی که انار در 35 کشور جهان کشت و به صورت تجاری تولید می‌شود؛ ایران در بین این کشورها دارای بیشترین سطح زیر کشت و تنوع ارقام است.

بر اساس گفته کارشناسان برخی از مناطق خراسان شمالی نیز با توجه به شرایط اقلیمی و وضعیت جوی قابلیت مناسبی برای کاشت انار و احداث باغ‌های این میوه دارند.

در حال حاضر خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که 38 هزار هکتار آن باغ بوده و سالانه بیش از 200 هزار تن انواع میوه در این باغات تولید می‌شود.

کد خبر 2142798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha