۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۱۱:۲۶

چهارمین جلد تاریخ فلسفه راتلج در مسیر چاپ قرار گرفت

چهارمین جلد تاریخ فلسفه راتلج در مسیر چاپ قرار گرفت

چهارمین جلد از مجموعه تاریخ فلسفه راتلج به زودی با ترجمه حسن مرتضوی توسط انتشارات پویه‌نگار به چاپ می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر،‌ «تاريخ فلسفه‌ راتلج» یک مجموعه 10 جلدی است که تاریخ فلسفه را از پیش از سقراط تا قرن بیستم شامل می‌شود. مقالات کتاب برای مخاطبان غيرحرفه‌ای فلسفه هم کاربرد دارد و به داده‌های پايه‌ای و مقدماتی فلسفی آنها اضافه خواهد کرد. این کتاب برای دانشجویان رشته فلسفه نیز در حکم تکميل‌کننده‌ دروس قبلی آنهاست.

جی. اچ. آر. پارکينسون و استوارت شنکر، سرویراستاران ثابت این مجموعه بوده‌اند. به علاوه، هر جلد از این مجموعه ويراستار ویژه‌ای داشته است که متخصص دوره‌ تاريخی مورد نظر آن جلد بوده است. در هر جلد از این مجموعه سرفصل‌ها بر اساس فيلسوفان تأثيرگذار يا جريان‌های غالب تقسيم‌بندی شده‌اند. ویراستاران این کتاب، به غیر از تفکر فیلسوفان، زمینه‌های تاریخی اندیشه‌های آن‌ها را هم در نظر داشته‌اند.

چهارمین جلد از این مجموعه به بررسی عقل‌گرايان و تجربه‌گرايان اختصاص دارد. جلد سوم اين مجموعه که به فلسفه‌ قرون وسطی اختصاص دارد، چندی پيش توسط همین مترجم به فارسی بازگردانده شد. جلد پنجم هم با موضوع فلسفه‌ انگلستان به‌زودی با ترجمه‌ علی معظمی، توسط انتشارات پویه‌نگار منتشر خواهد شد. در ادامه‌ روند چاپ مجلدات این مجموعه، جلد ششم هم با ترجمه حسن مرتضوی و موضوع فلسفه‌ کلاسيک آلمان به همین ناشر تحويل داده شده است.

مرتضوی درباره‌ اين مجموعه گفته است: مهم‌ترين ويژگی اين مجموعه نوشته شدنش توسط متفکران متخصص در حوزه‌های فلسفی گوناگون است. اين در حالی است که تا پيش از اين مشهورترين مجموعه‌ فلسفی مورد استفاده در ايران «تاريخ فلسفه‌ کاپلستون» بود که توسط يک نفر و با يک ديدگاه مشخص نوشته شده است، اما «تاريخ فلسفه‌ راتلج» را نه‌تنها متخصصان سرشناس در حوزه‌های فکری مختلف نوشته‌اند، بلکه در نهايت جي. اچ. آر. پارکينسون و استوارت شنکر دو ويراستار سرشناس اين مجموعه را ويرايش و بازبينی کرده‌اند.

کد خبر 2147243

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha