به گزارش خبرنگار مهر، ششمین جلد از مجموعه کتاب های «تاریخ فلسفه راتلج» اثر جمعی از مولفان با ویراستاری رابرت سی سولومون و کاتلین م. هیگینز، به تازگی با ترجمه حسن مرتضوی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده است.
تاریخ فلسفه راتلج ۱۰ جلد دارد که در هر جلد آن ۱۰ تا ۱۵ فصل به قلم نویسندگان مختلف درج شده است. اسامی مجلدات این تاریخ عبارتند از: «از آغاز تا افلاطون»، «از ارسطو تا آگوستین»، «فلسفه سدههای میانه»، «رنسانس و عقل باوری سده هفدهم»، «فلسفه بریتانیایی و عصر روشنگری»، «عصر ایدهآلیسم آلمانی»، «فلسفه سده نوزدهم»، «فلسفه قارهای در سده بیستم»، «فلسفه علم، منطق و ریاضیات در سده بیستم»، «فلسفه معنا، شناخت و ارزش در سده بیستم».
وجه بارز آغاز سده نوزدهم، فوران غنی و هیجانانگیز انرژی و استعداد فلسفی است. عظمت انقلابی که ایمانوئل کانت در فلسفه برپا کرد، بنا به ارزیابی خود او، با انقلاب کوپرنیکی که قرون وسطا را به پایان رساند، قابل مقایسه است. جنبشی که کانت به راه انداخت، یعنی دیالکتیک پرشتاب و اغلب ستیزه جوی «ایده آلیسم آلمانی»، الهام بخش برخی از خلاقترین فیلسوفان دوران مدرن بود، مانند گ. و.ف. هگل و آرتور شوپنهاور و نیز الهام بخش فیلسوفانی که علیه آنها شوریدند مانند مارکس و کی یر کگور.
کتاب پیش رو، از نظر تاریخی، با ظهور ایده آلیسم از زمان کانت و جانشینان وی در نخستین دهه سده نوزدهم دنبال میشود و به «عقل ستیزی» کییر کگور به پایان میرسد. هر فصل کتاب را یک متخصص این حوزه نوشته و نویسندگان با ذکر موضوعی که نوشته اند، به این ترتیب هستند:
لوییس وایت بک (درباره پیشینه آلمان)، دانیل بونواک، دون بکر، پاتریک گاردینر (درباره کانت)، دانیل بریازیل (درباره فیشته و شلینگ)، رابرت سی. سولومون، ویلیام دو وریه و لئو راوش(درباره هگل)، کاتلین م. هیگینز (درباره شوپنهاور)، رابرت نولا (درباره هگلی های جوان از جمله مارکس) و جودیت باتلر (درباره کی یرکگور)
عناوین فصلهای مختلف کتاب به ترتیب عبارتند از: مقدمه، از لایبنیس تا کانت، انقلاب کوپرنیکی کانت، فلسفه اخلاق و سیاست کانت، کانت: نقد قوه حکم، فیشته و شلینگ: دوره ینا، پدیدارشناسی روح هگل، منطق هگل و فلسفه ذهن، هگل روح و سیاست، هگلی های جوان فویرباخ و مارکس، آرتور شوپنهاور، نومیدی نظرورزانه کی یرکگور.
در قسمتی از این کتاب می خوانیم:
هگل میخواهد که پدیدارشناسیاش «مقدمه»ای بر نظامی فلسفی باشد. به نظر میرسد که این اثر موضع شناخت مطلق را مطرح کرده که چنین نظامی می تواند بر مبنای آن صورت بندی شود. وظیفه صورت بندی این نظام بقیه زندگی حرفه ای هگل را به خود اختصاص داد. به نظر می رسد نتیجه این نظام فلسفی این باشد که: ما واقعیت مطلق را تجربه اما به شیوه های متفاوتی آن را درک می کنیم و این شیوه های متفاوت را می توان در مقابل هم قرار داد، مقایسه کرد و در یک نظام سراسری فلسفه جای داد. نیچه بعدها اصرار می کرد که «گاهی از این پنجره بنگریم و گاهی از آن پنجره»؛ اما در حالی که نیچه (در مقابل هگل) بر کشمکش اجتناب ناپذیر و عدم تقارن شکل های گوناگون تجربه پای می فشرد، برنامه هگل این بود که به ما نشان دهد که این شکل ها از دل هم رشد و یکدیگر را کامل می کنند و با هم نیز جدال دارند. دورنمایی کاملا فراخ و، در حقیقت، «مطلقِ»، تمامی این جدال ها و کشمکش ها را جذب (و نه حل) خواهد کرد.
این کتاب با ۵۹۹ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۴۵۰ هزار ریال منتشر شده است.
نظر شما