۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۱۰:۱۸

ورود به دومین هفته تعطیلات/ بحران بدهی بدتر از معضل تعطیلی دولت آمریکا

ورود به دومین هفته تعطیلات/ بحران بدهی بدتر از معضل تعطیلی دولت آمریکا

امروز دوشنبه تعطیلی دولت آمریکا وارد هفتمین روز خود شده و در حالی که هیچ نشانه ای از توافق مجلس نمایندگان و سنای این کشور بر سر بودجه دیده نمی شود بحران بدهی ها نیز در آستانه تبدیل شدن به چالشی جدی تر از تعطیلات برای باراک اوباماست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در حالیکه دولت آمریکا در حال ورود به دومین هفته تعطیلات است هیچ نشانه ای مبنی بر اینکه پیش از تاریخ 17 اکتبر جمهوریخواهان و دموکرات ها به توافقی در مورد بدهی های دولت خواهند رسید وجود ندارد.

البته دولت آمریکا در سال 2011 میلادی نیز با این بحران (بحران بدهی) مواجه بود که در آن سال در ساعات پایانی مهلت مقرر نمایندگان کنگره با افزایش سقف بدهی های دولت موافقت کرده و بدین ترتیب کاخ سفید را از یک بحران واقعی نجات دادند.

اما اکنون وضعیت متفاوت است، زیرا بحران بدهی های این بار در حالی اوباما را در تنگا قرار داده که به توافق نرسیدن جمهوریخواهان و دموکرات ها در مورد بودجه موجب تعطیلی دولت فدرال شده است.

بر اساس این گزارش روز هفدهم اکتبر، مجوز قرض گیری وزارت دارایی بابت پرداخت تعهدات مالی اش به پایان می رسد مگر اینکه کنگره یک بار دیگر با افزایش "سقف بدهی" دولت موافقت کند.

اوباما هفته گذشته از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان خواست با تمدید سقف بدهی دولت موافقت کنند و از آنها خواست "به خاطر نرسیدن به همه خواسته هایشان همه چیر را به هم نزنند."

رئیس جمهور آمریکا در این رابطه گفته بود : اگر این کشور در پرداخت بدهی هایش عقب افتد، تاثیری مخرب بر اقتصاد جهان خواهد داشت. رای دادن به اینکه وزارت دارایی بتواند حساب هایش را صاف کند، امتیازدهی به من نیست. هیچ کس حق ندارد به اقتصاد کشور ضربه بزند، آن هم صرفا به این دلیل که چند فقره قانون را نمی پسندد.

این در حالی است که مرور اظهارات نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه در روز یکشنبه 14 مهر نشان می دهد که هیچ طرفی مایل به توافق برای خارج کردن آمریکا از این وضعیت نیستند.

"جان بونر" رئیس مجلس نمایندگان در این رابطه گفت : می خواهم در این هفته با اوباما بنشینم و صحبت کنم. اما مخالفت رئیس جمهور با گفتگو کشور را دچار مشکل کرده است.

از سوی دیگر "جک لاو" وزیر خزانه داریی آمریکا به سی ان ان گفت : کنگره در حال بازی کردن با آتش است. تا زمانی که کنگره به وظیفه خود (تصویب بودجه) عمل نکند اوباما با آنها مذاکره نمی کند.

از روز سه شنبه اول اکتبر (9 مهر) دولت آمریکا به دلیل تصویب نشدن بودجه جدید در کنگره این کشور به اجبار تعطیل شده است.

دلیل تصویب نشدن این بودجه، اختلاف نظر جمهوریخواهان و دموکرات ها در مورد طرح بیمه خدمات درمانی اوباما موسوم به اوباماکر است. حزب جمهوریخواه - حزب مخالف دولت - در مجلس نمایندگان اکثریت دارد و این مجلس با رد لایحه جدید ارائه خدمات درمانی، یک متن اصلاح شده بودجه را تصویب کرد، اما دموکرات ها با آن موافقت نکردند.

دلیل مخالفت جمهوریخواهان با طرح خدمات درمانی اوباما آن است که معتقدند، دموکرات ها این طرح را برای کسب حمایت اقشار متوسط و فقیر جامعه آمریکا مطرح کرده اند تا بدین وسیله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 موفق شوند.

 

 

کد خبر 2150564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha