۸ مهر ۱۳۹۲، ۱۶:۰۷

رسانه های غربی خبر دادند؛

دوئل مجلس نمایندگان و سنا در آستانه خانه نشین شدن اوباما / دولت آمریکا در آستانه تعطیلی

دوئل مجلس نمایندگان و سنا در آستانه خانه نشین شدن اوباما / دولت آمریکا در آستانه تعطیلی

گروه بین الملل- خبرگزاری مهر : ساعات باقی مانده تا پایان مهلت کنگره برای نجات دولت فدرال آمریکا از تعطیلی اجباری به سرعت رو به پایان است، اما با این وجود مجلس نمایندگان و سنا تصمیمی برای کوتاه آمدن از خواسته های خود در مورد بودجه جدید ندارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، اگر تا نیمه شب دوشنبه (امشب) کنگره آمریکا بودجه جدید این کشور را تصویب نکند دولت این کشور به اجبار تعطیل می شود.

رویترز در همین رابطه در گزارشی می نویسد : در حالی که ساعات باقی مانده برای تعیین تکلیف بودجه جدید رو به پایان است محل کنگره آمریکا صبح یکشنبه در سکوتی وحشتناک فرو رفته بود.

در این میان جمهوریخواهان و دموکرات ها منتظر هستند تا طرف مقابل گام اول را در خصوص بودجه آتی آمریکا بردارد.

روز یکشنبه مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوریخواهان است بودجه را به شرط تعلیق یک ساله طرح خدمات درمانی مورد نظر باراک اوباما تصویب کرده بود، اما گویا دموکرات ها (هم حزبی های اوباما) با این امر موافق نیستند.

به نوشته رویترز قرار است در جلسه امروز سنا که اکثریت آن را دموکرات ها در دست دارند، سناتورها بر روی دو بند از مصوبه دیروز مجلس نمایندگان بحث کنند و سپس نتیجه را برای رای گیری مجدد به مجلس نمایندگان ارجاع خواهند داد.

این دو بند عبارت است از تعویق یک ساله طرح خدمات درمانی اوباما و اعمال مالیات بر دستگاه های پزشکی برای جبران هزینه های خدمات درمانی.

در حالی که جمهوریخواهان حاضر نیستند از مصوبه روز گذشته خود کوتاه بیایند به نظر می رسد که دولت آمریکا اولین تعطیلی خود را در 17 سال اخیر تجربه خواهد کرد. البته در مصوبه روز گذشته مجلس نمایندگان اعلام شده بود که در صورت تعطیلی دولت هزینه های ارتش و نیروهای دفاعی آمریکا تامین می شود.

دلیل مخالفت جمهوریخواهان با طرح خدمات درمانی اوباما آن است که معتقدند، دموکرات ها این طرح را برای کسب حمایت اقشار متوسط و فقیر جامعه آمریکا مطرح کرده اند تا بدین وسیله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 موفق شوند.

به نظر می رسد بر اساس طرح مورد نظر اوباما و در صورت تصویب آن در کنگره، اغلب مردم آمریکا از خدمات بیمه درمانی مورد نظر وی بهره مند خواهند شد، اما جمهوریخواهان نظر دیگری در این رابطه دارند.

چه بخش های به تعطیلات اجباری می روند؟

در صورت تعطیل شدن دولت بخش هایی از دولت تعطیل شده و بخش های دیگر همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

نهادهایی که از این تعطیلی ضربه خواهند خورد، بخش های گردشگری و ارتش آمریکا هستند به طوریکه تمام پارک های ملی و محل های گردشگری در ایالات متحده تعطیل می شوند.

در مورد ارتش نیز تمام یک میلیون و 400 هزار نیروی فعال در پست های خود حضور خواهند داشت، اما از پرداخت حقوق به آنها خبری نخواهد بود هر چند که در مصوبه دیروز اعلام شده هزینه های دفاعی تامین می شود اما اینکه آیا حقوق نظامیان نیز پرداخت خواهد شد سخنی به میان نیامده است.

اما بخش هایی که در صورت تعطیلی دولت همچنان فعال خواهند بود شامل کارمندان کنترل هوایی، وزارت خارجه و ادارات بیمه می شود. دولت آمریکا به آژانس ها و ادارات فدرال این کشور هشدار داده که خود را برای تعطیلی دولت به دلیل نبود بودجه آماده کنند.

خانه نشینی دو میلیون نفر و جنگ لفظی مقامات

از آنجا که مجلس سنا زودتر بعدازظهر امروز دوشنبه جلسه ای نخواهد داشت، تنها چند ساعت برای تصویب طرح تازه ای که قانون بیمه درمانی را تهدید نکند وقت خواهد بود.

سناتور هری رید، رهیبر اکثریت ها در سنا، در این رابطه  گفته است : پس از هفته ها بازی سیاسی بی ثمر جمهوریخواهان، ما هنوز در خانه اولیم. تلاش جمهوریخواهان برای تغییر مصوبه سنا، که برنامه بیمه درمانی را یک سال دیگر به تاخیر می اندازد، بی معنی و بی هدف است.

اما سناتور "تد کروز" از جمهوریخواهان حاضر در سنای آمریکا در این رابطه گفت : اگر دولت تعطیل شود مقصر "هری رید" (رهبر اکثریت ها در سنا) خواهد بود زیرا وی مردم آمریکا را به گروگان گرفته است.

به گفته کروز، سناتور هری رید اعلام کرده که باید طرح خدمات درمانی مورد نظر اوباما حتما به صورت کامل در بودجه سالانه گنجانده شود و این در حالی است که جمهوریخواهان راضی به این کار نیستند.

این جنگ لفظی در حالی است که گفته می شود در صورت تعطیلی دولت بین یک تا دومیلون نفر از کامندان فدرال خانه نشین می شوند.

به گزارش مهر به نقل از بی بی سی، "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید از قول باراک اوباما گفت: هر عضو حزب جمهوریخواه که به این طرح رای بدهد، به تعطیلی دولت رای داده است.

کارنی در عین حال تاکید کرده رئیس جمهوری آمریکا در صورت تصویب شدن طرح، آن را وتو خواهد کرد.

تعطیلی دولت، که اولین توقف کار دولت در ۱۷ سال گذشته خواهد بود یکی از دو بحران سیاسی است که دولت پیش رو دارد.

دو بحران هم زمان برای اوباما

خطر تعطیلی دولت آمریکا در حالی است که روز هفدهم اکتبر، مجوز قرض گیری وزارت دارایی بابت پرداخت تعهدات مالی اش به پایان می رسد مگر اینکه کنگره یک بار دیگر با افزایش "سقف بدهی" دولت موافقت کند.

روز جمعه  اوباما از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان خواست با تمدید سقف بدهی دولت موافقت کنند و از آنها خواست "به خاطر نرسیدن به همه خواسته هایشان همه چیر را به هم نزنند."

 اوباما گفت : اگر این کشور در پرداخت بدهی هایش عقب افتد، تاثیری مخرب بار اقتصاد جهان خواهد داشت. رای دادن به اینکه وزارت دارایی بتواند حساب هایش را صاف کند، امتیازدهی به من نیست. هیچ کس حق ندارد به اقتصاد کشور ضربه بزند، آن هم صرفا به این دلیل که چند فقره قانون را نمی پسندد.

 اوباما قانون بیمه درمانی را کاری تمام شده خوانده و گفت تلاش های جمهوریخواهان برای لغو این قانون به جایی نمی رسد.

کد خبر 2146186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha