۱۹ مهر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۷

از نظرات مخاطبان مهر مشخص شد؛

استقبال از انتشار زندگینامه آیت‌الله مکارم/ اطلاع‌رسانی ناشر برای کتاب کم است

استقبال از انتشار زندگینامه آیت‌الله مکارم/ اطلاع‌رسانی ناشر برای کتاب کم است

انتشار کتاب «از تبعید تا پیروزی» شامل زندگینامه، مجموعه مقالات و مصاحبه‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از سوی انتشارات سوره مهر با استقبال گسترده کتابخوانان مواجه شده است. به گونه‌ای که بسیاری از کاربران مهر از ناشر خواسته‌اند برای این کتاب نیز همانند آثار شاخص خود تبلیغ و اطلاع‌رسانی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «از تبعید تا پیروزی» شامل زندگینامه، مجموعه مقالات و مصاحبه‌های آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، چندی پیش از سوی انتشارات سوره مهر، ناشر برگزیده سال‌های اخیر روانه بازار کتاب شده است، اما در همین مدت اندک، با استقبال وسیع و گسترده مخاطبان این دسته از آثار روبرو شده و کاربران خبرگزاری مهر با ارسال نظرات خود به این رسانه، خواستار اطلاع‌رسانی بهتر و بیش‌تر ناشر درباره این کتاب شده است.

این کتاب که به تازگی به همت میرزاباقر علیان‌نژاد تالیف و منتشر شده است، با هدف معرفی زندگینامه و بازنشر مقالات و مصاحبه‌های این مرجع بزرگ جهان تشیع به ویژه در دوران مبارزه علیه رژیم ستمشاهی صفحات و فصول خود را شکل داده است.

نظرات فراوانی در کنار صفحه معرفی این کتاب به ثبت رسیده، اما گروه فرهنگ و ادب تنها بخشی از آنها را در این گزارش منتشر می‌کند.

یکی از کاربران مهر با نام «کاظمی» نوشته است: اطلاعاتی که درباره ایشان در کتاب آمده نشان از شروع مبارزه او از سال 1341 دارد و زندانی و تبعید شدن و ...، اما تا به حال با اینکه ایشان مرجع تقلید میلیون‌ها ایرانی و خارجی‌اند، منتشر نشده بود. کار خیلی خوبی بود. ان‌شاء‌الله این کارها در حوزه هنری وسعت بیشتری پیدا کند.

کاربر دیگری با نام «لولمانی» می‌نویسد: من فکر می‌کردم ایشان فقط کار مذهبی می‌کرده، اما فعالیت‌های سیاسی ایشان نیز خیلی زیاد و تاثیرگذار بوده است که فقط در این کتاب تجمیع شده است. واقعاً مرجع انقلابی و عالم دینی هستند.

مخاطب دیگری از خبرگزاری مهر با نام «عزیزی» در نظرات خبر نوشته است: کتاب را خواندم و اصلاً فکر نمی‌کردم آیت‌الله مکارم در آبان 1341 در مدرسه فیضیه سخرانی داشته‌اند و حتی شب 15 خرداد بازداشت شده‌اند. تا از این دست کتاب‌ها چاپ نشود، مردم از جایگاه مبارزاتی روحانیون در انقلاب آگاه نمی‌شوند. نکته جالب اینکه کتاب مستند به منابعی بود که بیشتر در زمان شاه ملعون چاپ شده بود. کتاب، علمی و به دور از شعارزدگی بود.

کابری نیز با نام «لهراسبی» نوشته است: خیلی پیش از این باید درباره ایشان کتاب چاپ می‌شد. تا این افراد زنده‌اند باید به نسل جدید معرفی شوند. واقعاً ایشان «دین‌یار» هستند و عمرشان را صرف گسترش اسلام کرده‌اند.

مخاطب دیگر این خبر، نظر خود را با نام «محمدی» ثبت کرده است. او می‌نویسد: چرا سوره مهر برای این کتاب هیچ تبلیغی نکرده؟ کتاب جالبی است و تلاش‌های آیت‌الله مکارم را به طور کامل بازتاب داده است.

کاربر دیگر مهر که «خالدی» نام دارد، نوشته است: قبل از خواندن کتاب اصلاً فکر نمی‌کردم آیت‌الله مکارم مبارز سیاسی، آن هم زندانی و تبعیدی باشند. منابع کتاب، دست اول و مستند بود.

کاربری به نام «سامانی» در بخش نظرات خبر کتاب «از تبعید تا پیروزی» اینگونه نوشته است: با توجه به شمار زیاد مقلدان آیت‌الله مکارم شیرازی در خارج از کشور، ترجمه این کتاب به زبان‌های عربی و انگلیسی ضروری است.

و در حالی که یکی از خوانندگان «کتابخانه مهر» با نام «اسماعیلی» می‌نویسد: واقعاً جای این کتاب‌ها در عرصه انقلاب خالی است، کاربر دیگری به نام «امینی» نوشته است: کتاب جامعی از فعالیت‌های قلمی و عملی یک روحانی برجسته است، اما چرا بدون تبلیغ چاپ شد؟ سوره مهر برای کتاب‌های با طراز خیلی پایین‌تر تبلیغات فراوان با رونمایی می‌گیرد، اما ....

این کتاب در بخش نخست از خود به سراغ زندگینامه آیت‌الله مکارم رفته است. بنابر اظهار نظر مولف تا پیش از این کتاب، زندگینامه مجزا و مشخصی از آیت‌الله مکارم در جایی منتشر نشده و وی سعی کرده با بررسی بیش از 60 عنوان کتاب، 12 عنوان نشریه و پایگاه اینترنتی به تالیف زندگینامه مجزا و مشخصی از این عالم روحانی دست پیدا کند که به ترتیب در بخش‌هایی با عنوان تولد، ورود به حوزه علمیه، هجرت به قم و نجف اشرف، تالیف کتاب فیلسوف‌نماها و تبعات آن، انتشار مجله درس‌هایی از مکتب اسلام، فعالیت‌های مبارزاتی در سال‌های دهه 40 و دستگیری توسط ساواک و اقامت در زندان و تبعید و ... از مهم‌ترین بخش‌های این کتاب است.

چگونگی تالیف نامه به هویدا در مخالفت با تبعید حضرت امام (ره) به ترکیه، فعالیت در مسجد ارک و ممنوع‌القلم شدن مشروط از جذاب‌ترین مطالبی است که در این بخش از کتاب می‌توان از آن سراغ گرفت.

در نقل قولی از این مرجع تقلید در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: من از کار کردن، بحمدالله، خسته نمی‌شدم. الان هم که بیش از 80 سال از عمرم می‌گذرد، شاید بعضی از روزها 14 ساعت کار می‌کنم و چون کار مورد علاقه من است، سبب نشاط من می‌شود نه سبب خستگی. شاید تعجب کنید اگر این حرف را بزنم، که گاه اینقدر غرق کار می‌شم که مثلاً می‌خواهم ناخن‌های دستم را بگیرم، ناخن یک دست را امروز می‌گیرم، وقت برای دست دوم پیدا نمی‌کنم و به فردا موکول می‌کنم. گاه حتی مجال نوشیدن آب هم پیدا نمی‌شود؛ وقتی آن را احساس می‌کنم که بسیار تشنه شده‌ام، چون وقت نوشیدن آب هم در لا‌بلای برنامه‌ها پیدا نشده است.

بخش دوم کتاب از تبعید تا پیروزی به بازنشر برخی از مقالات و مصاحبه‌های آیت‌الله مکارم شیرازی اختصاص دارد.

در این بخش از کتاب به ترتیب مقالات و مصاحبه‌هایی با عنوان «هفت ماه در تبریز»، «بلای استبداد و ریاکاری»، «حکومت اسلامی چگونه حکومتی است»، «10 اصل برای پیروزی انقلاب»، «اصول اساسی حکومت اسلامی»، «زن کالای تزیینی و مصرفی نیست»، «بختیار و مسئله جهاد و جمهوری اسلامی» منتشر شده در روزنامه کیهان سال 1357 و مقالات «دولت نظامی با جهاد روبرو خواهد شد»، «نامه سرگشاده به آقای دکتر بختیار»، «بیایید از یک فاجعه خونین جلوگیری کنیم»، «سخنی با امرای ارتش»، «استبداد اتهام بزرگ روز»، «توطئه خطرناک» منتشر شده در روزنامه اطلاعات سال 1357 به چشم می‌خورد.

سوره مهر این کتاب 241 صفحه‌ای را در اواخر تابستان امسال در شمارگان 2500 نسخه و با قیمت 9900 تومان به بازار نشر آورده است.

کد خبر 2153450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha