۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۵:۲۶

آيت‌الله جوادي‌آملي:

جريان غدير مربوط به اصل امامت و ولايت است

جريان غدير مربوط به اصل امامت و ولايت است

اراک - خبرگزاری مهر: یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت: جريان غدير اختصاص به شخص حضرت علی ابن ابيطالب(ع) ندارد؛ بلكه مربوط به اصل امامت و ولايت است و اينكه مستحب است انسان بگويد خدای را شاكريم كه ما را متصل به حبل ولايت كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله العظمی جوادی آملی در پیامی از طریق ویئو کنفرانس به همایش تحلیل و بازکاوی خطبه غدیر در مجتمع آفتاب اراک افزود: اينكه در هنگام عقد اخوت می گوييم خدارا شاكريم كه ما را در سايه ولايت علی (ع) به اهل بيت(ع) از فوض خاص برخوردار می‌كند همه نشانه اين است كه جريان غدير مربوط به اصل امامت و ولايت بوده و هيچ اختصاصی به شخص حضرت علی(ع) ندارد.

وی با بیان اینکه عيدغدير يوم الله اكبر است و آنچه در اين همايش مورد بررسی قرار مي گيرد جريان تفسيری غدير است اظهارداشت: زيارت اميرالمؤمنين(ع) در همه اوقات به مؤمنان توصيه می‌شود، اين زيارت شريف در برگيرنده كرامات حضرت علی و شهداست؛ چراكه ايشان حی مرزوق هستند، اگر كسی حی مرزوق است استبشار هم دارد، كه خداوند در نهايت راهيان راه او را هدايت می‌كند.

دبیر علمی این همایش نیز گفت: در خصوص واقعه غدیر بزرگان و اندیشمندان بسیار نگاشته اند و بسیار گفته اند اما هرچه بیشتر به این موضوع پرداخته می شود، زوایای جدیدی از آن آشکار و عقل سلیم را بیشتر به تفکر وامی دارد.

ایمانی مقدم افزود: به پیشنهاد برخی از دلسوزان و دوستداران اهل بیت (ع) بر آن شدیم تا بار دیگر با برگزاری این همایش که در پنج محور اصلی، ضرورت و اهداف تحلیل و بازکاوی خطبه غدیر، تحلیل محتوی خطبه غدیر، غدیر و اهل بیت (ع)، فوائد و آثار تحلیل و بازکاوی خطبه غدیر و اعتبارشناسی خطبه غدیر، طراحی شده، قدمی هرچند کوتاه در راه شناخت بیشتر این واقعه مهم برداریم.

وی بیان داشت: از زمان آغاز به کار کمیته علمی این همایش، تعداد 62 مقاله از سراسر کشور از طریق پست، ایمیل و وبلاگ به دبیر خانه همایش واصل شد و بلافاصله کار بررسی و داوری آثار با توجه به محورهای همایش و موضوع مقالات توسط کمیته علمی آغاز شد.

دبیر علمی همایش خطبه غدیر همچنین اضافه کرد: از این تعداد مقاله ارائه شده 10 مقاله از استانهای مرکزی، مازندران، البرز و خوزستان برگزیده شدند و در قالب مجله علمی پژوهشی به چاپ رسیدند.

گفتنی است، دانشگاه پیام نور استان مرکزی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای استان مرکزی، بنیاد بین المللی غدیر استان مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، جهاد دانشگاهی استان مرکزی و بسیج اساتید استان مرکزی برگزار کننده این همایش بودند.

در ادامه برگزاری این همایش یکروزه که از صبح امروز در اراک آغاز شده صاحبان مقاله برتر به قرائت نکات مهم ،‌نتیجه و چکیده مقالات  خود می پردازند.

 آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب و آیت الله دری نجف آبادی از سخنرانان صبح این همایش بودند و حجت الاسلام رئیسی معاون قوه قضاییه در مراسم اختتامیه سخنرانی می کند.

 



 

کد خبر 2161313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha