۲ آبان ۱۳۹۲، ۹:۴۴

بزرگداشت پدر امام خمینی (ره):

پاسداشت فخرالمجتهدین پس از گذشت 152 سال/پدر، بزرگ مرد انقلاب ایران در گمنامی

پاسداشت فخرالمجتهدین پس از گذشت 152 سال/پدر، بزرگ مرد انقلاب ایران در گمنامی

اراک - خبرگزاری مهر: 152 سال ازتولد سید مصطفی موسوی مشهور به سید مصطفی خمینی پدر بزرگ مرد تاریخ ایران زمین می گذرد. مجتهدی که " فخرالمجتهدین " لقب گرفته بود و حال با برگزاری کنگره بین اللملی چشمه آفتاب در شهر خمین قرار است زوایای فکری، رفتاری و اثر گذاری این زاهد وارسته، در تاریخ ایران روشن شود.

به گزارش خبرنگار مهر، سید مصطفی در روز ۱۰ بهمن ۱۲۴۰ هجری شمسی در شهر تاریخی خمین چشم به جهان گشود و از ان زمان تا بهمن 1392 که قرار است کنگره بین اللملی چشمه آفتاب برگزار شود فاصله ای 152 ساله را طی می کنیم که برای اولین بار به مردم ایران زمین معرفی می شود.

«آقای موسوی»، «آسید مصطفی» و یا «آسید هندی» مقدمات را در خمین و نزد میرزا احمد خوانساری از نوادگان حیدر بن محمد خوانساری مولف زبدةالتصانیف آموخت. رابطه‌ی نزدیک آن دو سبب شد تا سید مصطفی دختر میرزا احمد را که پیش از ازدواج، حاجیه‌خانم نام داشت و پس از آن هاجر صدا زده می‌شد به همسری برگزیند.

پدر امام راحل پس از تحصیل مقدمات و کمی پس از ازدواج برای ادامه‌ی تحصیلات راهی اصفهان شد تا  تحصیلات دینی خود را تحت نظر میر محمدتقی مدرسی ادامه دهد. پس از آن به همراه همسر و نخستین فرزندش – مولودآغا – راهی نجف و سامرا شد و تحصیلات خود را به مدت بیش از پنج سال و با هدایت مراجعی هم‌چون میرزا حسن شیرازی – مرجع تقلید و فقیه شیعه - ادامه داد.

 

 

در سال ۱۲۷۴ هجری شمسی سید مصطفی بعد از اتمام تحصیلات خود در عراق، به زادگاهش خمین بازگشت و آن طور که از اجازه‌ها و اوراق  هاو کتاب‌های او برمی‌آید از این سفر دست خالی بازنگشت و  رسیدن به درجه ی اجتهاد  و لقب «فخرالمجتهدین» ارمغان سفر نجف و سامرا بود.

حاصل ازدواج سید مصطفی با هاجر، دو فرزنددختر بنام مولودآغا خانم و فاطمه و سه فرزند پسر به نام‌های مرتضی، نورالدین و روح‌الله بود.روح‌الله آخرین فرزند بود در حالی که هاجر به فرزند آخر آبستن بود، سید مصطفی به همراه مردم روستا که برای سرجانشاندن اربان و مالکان اطراف به خارج از شهر می‌رود و پیش از بازگشت به خانه هاجر فرزند خود را به دنیا می‌آورد و او را سید روح‌الله نام می‌نهد.

سید مصطفی در اسفند ۱۲۸۱ هجری شمسی و در پنج‌ماهگی روح‌الله، در مسیر خمین به اراک مورد حمله قرار گرفت و با اصابت چند گلوله به ناحیه کتف و کمر کشته شد و جنازه وی به نجف منتقل و درآنجا دفن شد.اما این مجتهد وارسته، پدر بنیانگذار انقلاب ایران پس از مرگ نیز همچمنان در گمنامی به سر می برد و حال بخشی از زوایای فکری و اجتهاد ایشان به بحث و نظر گذاشته می شود.

حجت الاسلام سید علی خمینی نوه روح الله خمینی و نتیجه سید مصطفی خمینی با بیان اینکه همایش بین اللملی چشمه آفتاب در کنار بررسی زندگی پدر امام راحل به بررسی حرکت امام خمینی (ره) از شهر خمین به سمت ایجاد انقلابی بزرگ می پردازد افزود : باید بررسی شود که امام راحل که در آن شرایط تاریخی و فرهنگی رشد کردند چگونه مسیر خود را انتخاب کردند و موثر بودند.

 


 

وی در جلسه هماهنگی کنگره بین اللملی چشمه آفتاب عصر روز چهارشنبه در دانشگاه آزاد خمین  با بیان اینکه هرکدام از ما برآمده از درازای تاریخی و فرهنگی هستیم گفت: امام در زندگی خود انسانی موفق است که110 سال پیش از شهر کوچک خمین حرکت کرد و با تلاش از نظر دنیایی حاکم یک ملت شدند و از نظر معنوی به بالاترین مدارج دینی و اجتهاد رسیدند .

فرزند مرحوم سید احمد خمینی همچنین با اشاره به اینکه راه و سیره امام ادامه سیره و زندگی ائمه بوده و وابستگی به شرق و غرب نداشته است افزود: همایش و کنگره بین المللی چشمه آفتاب می تواند بستر جامعه شناسی و روان شناختی حرکت امام را بررسی کند و از سوی دیگر بستری برای بررسی زندگی آقا مصطفی پدر امام راحل،شهرستان خمین و خطه استان مرکزی باشد و همزمان امام شناسی،خمین شناسی و مرکزی شناسی را در برنامه خودداشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد خمین به عنوان برگزار کننده کنگره بین المللی چشمه آفتاب با بیان اینکه کمیته های علمی و اطلاع رسانی کنگره فعالترین کمیته ها هستند افزود: تا کنون 12 کتاب جدید و 50 جلد کتاب و آثار امام راحل با مهر کنگره چاپ شده است.

خسروی با بیان اینکه کنگره 16 و 17 بهمن ماه برگزار می شود گفت: آقا مصطفی پدر امام راحل از علما و فقهای بزرگ دوران خود بودند و حضور ایشان مامنی برای مظلومان بوده و مردم وی را گره گشای کارهای خود می دانستند.

 

 

 

کد خبر 2161502

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha