۴ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۱۴

گزارش مهر/

برگزاری کنگره چشمه آفتاب در خمین /خورشیدی که چشمه حیاتش را از پدر وام گرفت

برگزاری کنگره چشمه آفتاب در خمین /خورشیدی که چشمه حیاتش را از پدر وام گرفت

خمین – خبرگزاری مهر: امام خمینی (ره) خورشیدی بود که انوارش بر تمامی جهانیان تابید و این خورشید منبع انرژی و چشمه حیاتش را از پدری که فخر المجتهدین بود وام گرفت، مردی که قطعا شخصیت و شهادتش بر قیام امام خمینی(ره) تاثیر داشت و هم اکنون برگزاری کنگره چشمه آفتاب در استان مرکزی فرصتی برای معرفی این شخصیت بر پایه محورهایی چون زندگانی و حیات علمی، تحلیل محیطی، سیره عملی و خدمات و آثار ایشان است.

 به گزارش خبرنگار مهر، نگاه به زندگی و خاستگاه اندیشه ای امام خمینی (ره) بدون توجه به زندگی نزدیکان ایشان قابل بررسی نیست، امام(ره) در خانواده ای مومن و مبارز به دنیا آمد و نام و یاد رشادت ها و ظلم ستیزی های خاندان ایشان از جمله پدرشان هنوز در اذهان اهالی و مردم خمین مانده است.

و حالا برگزاری کنگره چشمه آفتاب فرصتی را فراهم کرده است برای شناخت ایشان. در کنار معرفی ابعاد شخصیتی پدر بزرگوار امام خمینی(ره) این کنگره اهداف دیگری را نیز دنبال می کند از جمله جمع آوري اسناد و مدارك علمي و تاريخي مرتبط با دوران زندگي ايشان و كودكي حضرت امام خميني(ره)، معرفي منطقه خمين و استان مركزي و نقش آن در تحولات سياسي، اجتماعي و مذهبي كشور و بررسي سه موج بيداري اسلامي در جهان و نقش انديشه هاي حضرت امام(ره) در موج دوم و سوم بيداري اسلامي.

بخش ویژه این کنگره موج اول بيداري اسلامي در خصوص نهضت سيد جمال الدين اسدآبادي، موج دوم بيداري اسلامي در خصوص انقلاب اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره) و موج سوم بيداري اسلامي در خصوص خيزش هاي مردمي در تونس، مصر، ليبي، بحرين و... می تواند مهم ترین بخش این کنگره باشد.

روحیه ظلم ستیزی پدر حضرت امام در میان مردم خمین شهره بود

و اما پدر حضرت امام شخصیت بزرگی بود که روحیه ظلم ستیزی ایشان در میان مردم خمین شهرت داشت. بیش از یک و نیم قرن پیش در چنین روزهایی در شهر تاریخی خمین نوزاد پسری به دنیا آمد که سال ها بعد فرزندش بزرگترین انقلاب قرن را رقم زد. این نوزاد که سید مصطفی نام داشت تنها پسر علامه سید احمد بود که برای تبلیغ دین به خمین دعوت شده بود. علامه سید احمد اصالت نیشابوری داشت و فرزندش مصطفی در 29 رجب 1278 یعنی 159 سال پیش در خمین دیده به جهان گشود. کنگره چشمه آفتاب در آستانه سالروز ولادتش یعنی 28 و 29 رجب مصادف با هفتم و هشتم خرداد در بیت تاریخی امام راحل در خمین برگزار خواهد شد.

آقا سيد مصطفي موسوي ابتدا در خمين اندكي با مقدمات آشنا شد و سپس به اصفهان رفت، و از آن جا به نجف عزيمت كرد تا از مرحوم ميرزاي شيرازي كه مرجع شيعيان بود، فقه بياموزد، پس از مدتي تحصيل، عالمي شد كه او را ‌آيت الله خطاب مي‌كردند، و آن قدر درخشيد كه بزرگان خمين او را فخر المجتهدين ناميدند. بيست و هفت سال مردم در انتظار به سر بردند تا آقا مصطفي برگردد و به جاي پدر بنشيند. با دعوت‌هاي رسمي و پياپي نجابت را در اجابت دانست و به خمين برگشت و رياست مدارس علميه خمين را نيز عهده‌دار شد.

آقا مصطفي با «حاجيه خانم احمدي» دختر آقا ميرزا احمد مجتهد خوانساري ازدواج كرد و اسم همسرش را هاجر گذاشت. از آن جا به اصفهان، و دوباره راهي نجف شد. پس از مدتي به دعوت مردم خمين به زادگاه خود باز گشت و رسالت پدر را انجام داد. آخرين فرزند آقا مصطفي، در سالروز ولادت فاطمه ـ سلام الله عليها ـ به دنيا آمد، بيستم جمادي الثاني سال 1320 هـجری قمری برابر با اوّل مهرماه 1281 هـجری شمسی به دنیا آمد. پسری که روح الله نام گرفت.

روح اللهی که به حق خون پدرش در رگ هایش جریان داشت و پرچم مبارزه با ظلم و جور پدر را به دست گرفت. چهار ماه و بیست و هشت روز بعد از تولد روح الله، سید مصطفی در مسیر خمین به اراک مورد حمله قرار گرفت و با اصابت چند گلوله به ناحیه کتف و کمر شهید شد و جنازه وی به نجف منتقل و درآنجا دفن شد.

آقا مصطفی شخصیتی برجسته بود که نگاه ویژه به ابعاد مختلف زندگی وی در بسیاری از موارد کلاس درسی برای آزادگی و وارستگی خواهد بود.

این حرکت فرهنگی در راستای معرفی شخصیت بزرگوار پدر بنیانگذار انقلاب علامه سید مصطفی موسوی خمینی می تواند گامی موثر در تحقق منویات رهبری در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی داشته باشد.

بیش از یک و سال نیم است که مقدمات برگزاری این کنگره در استان مرکزی انجام می شود و هم اکنون در کمتر از یک هفته مانده به آغاز کنگره دو روزه چشمه آفتاب که از میان 500 مقاله ارسالی به دبیرخانه علمی کنگره تعداد 35 مقاله گزینش شده و تعداد 15 مقاله نیز چاپ شده است.

دبیر کمیته بین المللی کنگره چشمه آفتاب در این خصوص به مهر گفت: برگزاری این کنگره فرصت در جهت زنده نگه داشتن یاد و نام بنیانگذار و معمار کبیر انقلاب اسلامی با نگاه به سیره علمی و عملی پدر ایشان است.

این کنگره باب فتحی است برای معرفی مشاهیر و مفاخر شهرستان خمین

حسین خسروی افزود: این کنگره باب فتحی است برای معرفی مشاهیر و مفاخر شهرستان خمین از جمله پدر حضرت امام خمینی(ره) و خاندان بزرگوارشان است.

وی با اشاره به اینکه پس از اعلام فراخوان کنگره در بخش های مختلف شاهد استقبال خوب بودیم، اظهار کرد: ارسال 300 مقاله در بخش دانشجویی و دانش آموزی، 150 مقاله از استادان حوزوی و دانشگاهی در بخش داخلی این کنگره نشان از اهمیت آن دارد.

خسروی گفت: استقبال محققان و ارائه مقاله های خارجی نیز از دیگر نکات بارز این کنگره است و 50 مقاله خارجی از کشورهای چون دانمارک، آفریقا، هندوستان و عراق به دبیرخانه رسیده است.

وی ادامه داد: چاپ 15 مقاله از میان 35 مقاله منتخب و ارائه هفت مقاله در دو روز برگزاری کنگره از دیگر برنامه های این کنگره است.

خسروی همچنین از توزیع هفت عنوان کتاب در این کنگره خبر داد و اضافه کرد:  حاصل فعالیت علمی کنگره بین المللی چشمه آفتاب، در قالب 12 عنوان کتاب با محوریت زندگی، خاطرات و اسناد مرتبط با زندگی آیت الله شهید سید ˈمصطفی موسوی خمینیˈ(ره) پدر امام خمینی(ره)چاپ خواهد شد، که هفت عنوان آن آماده شده است.

وی افزود: در این کنگره همچنین 50 جلد از آثار قلمی امام راحل(ره) با نشان کنگره بین المللی چشمه آفتاب رونمایی خواهد شد.

برگزاری چنین کنگره هایی که به معرفی و تبیین انسان های تاثیرگذار در تاریخ می پردازد می‌تواند در جهت ارتقای شاخص‌های فرهنگی، معنوی و مادی جامعه امروزی بسیار تأثیرگذار باشد.

هفتم و هشتم خرداد سال جاری شهر خمین میزبان علاقمندان و محققان  تاریخ معاصر است که به تبیین قیام و حرکات انقلابی امام خمینی در سایه تبیین شخصیت پدر بزرگوارشان ایشان خواهند پرداخت.

خرداد ماهی است که اولین بارقه های انقلاب در دل تاریکی و سیاهی خفقان ظلم شاهنشاهی در آن جرقه زد؛ خرداد بدون نام خمینی(ره) معنایی ندارد و حال باید اندیشید که مکتب خمینی و اندیشه های ناب او چگونه به بار نشست تا توانست جهان را انگشت به دهان کند.

......

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2298245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha