۷ خرداد ۱۳۹۳، ۹:۱۵

مهر گزارش می دهد/

کنگره چشمه آفتاب فرصتی برای معرفی مشاهیر و مفاخر خمین/ طنین نام خاندان خمینی در کوچه‌های تاریخ

کنگره چشمه آفتاب فرصتی برای معرفی مشاهیر و مفاخر خمین/ طنین نام خاندان خمینی در کوچه‌های تاریخ

خمین – خبرگزاری مهر: 159 سال پیش در سپیده دم آخرین روزهای ماه رجب خانه علامه سید احمد از طنین صدای نوزادی به نام سید مصطفی مجتهد کمره پر شد، فرزندی که روحیه ظلم ستیزی و نوع دوستی اش را از پدر عالمش به ارث برده بود و این میراث بعدها به فرزندش روح الله رسید که پرچمدار حق و عدالت در جهان شد و امروز پس از سالها خمین میزبان کنگره ایست که نام خاندان خمینی را در کوچه های تاریخ طنین انداز می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، خمین شهری است که در طول دویست سال گذشته همواره از انوار روشن خاندانی که هرکدام تکه ای از خورشید بودند به خود بالیده است، خاندانی که نگاهِ دوباره به زندگی آن ها می تواند برخی از زوایای انقلاب اسلامی که بزرگترین انقلاب قرن بود را روشن کند، مردانی چون آقا سید مصطفی موسوی.

سید مصطفی موسوی پدر مردی است که مردی که رهبر ملتی را که سال ها در خفقان و زیر ستم شاهنشاهی کمر خم کرده بودند را برعهده گرفت. رهبری که خون حق طلبی را از اجداد خود به ارث برده بود.

و امروز شهر خمین پس از سال ها و سال ها دوباره یاد مردی را زنده کرده است که روزی بخاطر خونخواهی از مردم خمین به ضرب گلوله ظالمان و ستمگران منطقه به شهادت رسید. خمین امروز میزبان کنگره ایست که به پاسداشت خاندانی که ایران اسلامی آزادی اش را مدیون آن هاست برپا می شود.

و اینجا خانه پدری روح الله است، خانه ای که سید احمد روزی مصطفی را در میان همین درختان و زیر همین آسمان به آغوش کشید و در گوشش اذان خواند، خانه ای که  مصطفی در میان همین درختان و زیر همین آسمان روح الله را در آغوش کشید و ندای حق و لبیک را در گوشش زمزمه کرد. 

بیش از یک سال پیش بود که زمزمه هایی مبنی بر برگزاری کنگره چشمه آفتاب به منظور نکوداشت یاد و خاطره پدر امام خمینی(ره) به گوش رسید و امروز در هفتم خرداد ماه این کنگره در زادگاه امام خمینی (ره) آماده برگزاری است.

این کنگره در راستای معرفی شخصیت بزرگوار پدر بنیانگذار انقلاب علامه سید مصطفی موسوی خمینی، جمع آوري اسناد و مدارك علمي و تاريخي مرتبط با دوران زندگي ايشان و كودكي حضرت امام خميني(ره)، معرفي منطقه خمين و استان مركزي و نقش آن در تحولات سياسي، اجتماعي و مذهبي كشور و بررسي سه موج بيداري اسلامي در جهان و نقش انديشه هاي حضرت امام(ره) در موج دوم و سوم بيداري اسلامي برگزار می شود.

آقا مصطفی خمینی در میان مردم خمین از جایگاه والایی برخوردار بود و او را فخرالمجتهدین می نامیدند. بزرگان دین نیز همین اعتقاد را در خصوص ایشان دارند.

این کنگره فرصتی است تا خاندان مکرم و اجداد امام خمینی که بی شک انسان‌های مجاهد و از چهره‌های تاریخ ساز و مجتهد و مورد اعتماد مردم بودند و نقش بزرگی در انقلاب اسلامی ایفا کردند، بیشتر شناخته شوند و به حق از گمنامی خارج شوند.

دبیر کمیته کنگره چشمه آفتاب در خصوص مقدمات برگزاری این کنگره به مهر گفت: از یک ماه گذشته اقدامات برای آماده سازی شهر خمین و بیت امام خمینی(ره) آغاز شد و با همکاری شهرداری خمین هم اکنون این شهرآماده است تا میزبانی درخور شان و جایگاه نام خاندان امام خمینی(ره) را داشته باشد.

حسین خسروی ادامه داد:  در این زمینه با همکاری واحد زیباسازی، واحد عمران، خدمات شهری، سازمان حمل و نقل آماده سازی ورودی های شهر و محل های تشکیل کنگره و ایجاد فضای سبز در پیاده رو ها و میادین انجام شد.

خسروی در خصوص اقدامات اجرایی در بخش علمی کنگره گفت: معرفی شخصیت علمی، سیاسی و اجتماعی پدر امام خمینی(ره) و نیز مسائل و موارد مربوط به دوران حیات ایشان و هم چنین کودکی امام خمینی(ره) با ارائه اسنادی از سوی اساتید و محققان برجسته کشوری از جمله برنامه های دور روز برگزاری کنگره است.

گردآوری 7 جلد کتاب درباره شخصیت پدر امام خمینی(ره)

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی چاپ 12 کتاب درباره شخصیت پدر امام(ره) در راستای اهداف کنگره انجام شده بود که تاکنون تعداد هفت جلد آن گرد آوری شده است.

خسروی ادامه داد:  کتاب امام و خاندان ایشان به روایت اسناد، کتاب دوم با محوریت های مربوط به خاندان پدر و مادری امام خمینی(ره) است و کتاب خمین در گذر تاریخ، کتاب سرآغاز بیداری،  کتاب خمین و فعالیت های سیاسی و اجتماعی آقای پسندیده و کتاب هفت اقلیم از جمله این کتاب هاست.

 500 مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد

وی در خصوص مقالات رسیده به این کنگره گفت: تعداد 500 مقاله که 300 مقاله مربوط به مقالات دانشجویی و دانش آموزی و 150 مقاله مربوط به اساتید حوزه و دانشگاه و تعداد 50 مقاله خارجی به دبیرخانه کنگره ارسال شد.

خسروی با بیان اینکه پس از داروی تعداد 35 مقاله انتخاب شده که در تعداد 15 مقاله که به طور خاص به شخصیت پدر امام پرداخته بودند و 20 مقاله دیگر نیز در غالب موضوعات دیگر به ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) و نیز معرفی ایشان و همچنین به موضوعات مربوط به خاندان و افرادی که با آن حضرت در تعامل بودند پرداخته شده است.

وی اظهار کرد: مجموعه مقالات مربوط به پدر امام در کتاب مجموعه مقالات گردآوری شد که در روز افتتاحیه رونمایی خواهد شد.

کنگره چشمه آفتاب باب فتحی برای معرفی مشاهیر و مفاخر شهرستان خمین

خسروی افزود: این کنگره باب فتحی است برای معرفی مشاهیر و مفاخر شهرستان خمین از جمله پدر حضرت امام خمینی(ره) و خاندان بزرگوارشان است.

و امروز فرصتی ارزنده است برای معرفی شخصیتی بزرگ در تاریخ ایران، شخصیتی که معرفی ایشان شاید به معرفی بنیان های انقلابی بزرگ که مردم داری و ظلم ستیزی اصل آن بود، کمک کند.

سید مصطفی موسوی در روز ۱۰ بهمن ۱۲۴۰ هجری شمسی در شهر تاریخی خمین چشم به جهان گشود و در کنگره بین اللملی چشمه آفتاب برای اولین بار به مردم ایران زمین معرفی می شود.

«آقای موسوی»، «آسید مصطفی» یا «آسید هندی» مقدمات را در خمین و نزد میرزا احمد خوانساری از نوادگان حیدر بن محمد خوانساری مولف زبدةالتصانیف آموخت. رابطه‌ نزدیک آن دو سبب شد تا سید مصطفی دختر میرزا احمد را که پیش از ازدواج، حاجیه‌خانم نام داشت و پس از آن هاجر صدا زده می‌شد به همسری برگزیند.

پدر امام راحل پس از تحصیل مقدمات و کمی پس از ازدواج برای ادامه‌ تحصیلات راهی اصفهان شد تا تحصیلات دینی خود را تحت نظر میر محمدتقی مدرسی ادامه دهد. پس از آن به همراه همسر و نخستین فرزندش – مولودآغا – راهی نجف و سامرا شد و تحصیلات خود را به مدت بیش از پنج سال و با هدایت مراجعی هم‌چون میرزا حسن شیرازی – مرجع تقلید و فقیه شیعه - ادامه داد.

در سال ۱۲۷۴ هجری شمسی سید مصطفی بعد از اتمام تحصیلات خود در عراق، به زادگاهش خمین بازگشت و آن طور که از اجازه‌ها و اوراق و کتاب‌های او برمی‌آید از این سفر دست خالی بازنگشت و رسیدن به درجه اجتهاد و لقب «فخرالمجتهدین» ارمغان سفر نجف و سامرا بود.

حاصل ازدواج سید مصطفی با هاجر، دو فرزند دختر بنام مولودآغا خانم و فاطمه و سه فرزند پسر به نام‌های مرتضی، نورالدین و روح‌الله بود. روح‌الله آخرین فرزند بود در حالی که هاجر به فرزند آخر آبستن بود، سید مصطفی به همراه مردم روستا برای سرجانشاندن اربان و مالکان اطراف به خارج از شهر می‌رود و پیش از بازگشت به خانه هاجر فرزند خود را به دنیا می‌آورد و او را سید روح‌الله نام می‌نهد.

سید مصطفی در اسفند ۱۲۸۱ هجری شمسی و در پنج‌ماهگی روح‌الله، در مسیر خمین به اراک مورد حمله قرار گرفت و با اصابت چند گلوله به ناحیه کتف و کمر کشته شد و جنازه وی به نجف منتقل و درآنجا دفن شد. و امروز در کنگره چشمه آفتاب بخشی از زوایای فکری و اجتهاد ایشان به بحث و نظر گذاشته می شود.

....

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2300143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha