۸ خرداد ۱۳۹۳، ۱۰:۰۱

در میزگرد کنگره چمشه آفتاب مطرح شد:

سیره خمینی ها سرآغاز اتفاقات تاریخ ساز شد/ شخصیتهای پنهان تاریخ در هلال عالم خیز کشور

سیره خمینی ها سرآغاز اتفاقات تاریخ ساز شد/ شخصیتهای پنهان تاریخ در هلال عالم خیز کشور

خمین – خبرگزاری مهر: سیره خمینی ها در شهر خمین، سرآغاز اتفاقات تاریخ ساز شده است. اتفاقاتی که دنیا نیز در آن واکاوی می کند. و حالا این اتفاقات دستمایه میزگرد مسئولان کشوری شده است. ابعاد گوناگون شخصیتهای پنهانی چون دین علیشاه، سید احمد و سید مصطفی از اجداد روح الله خمینی(ره)، سه زن تاثیر گذار در تربیت بنیانگذار انقلاب و شهرهای منطقه مرکزی ایران که هلال عالم خیز کشور لقب گرفته اند در میزگرد تخصصی بررسی ابعاد شخصیتی امام راحل و پدر بزرگوار ایشان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، میزگرد تخصصی بررسی ابعاد شخصیتی امام راحل و پدر بزرگوار ایشان با حضور دکتر بهشتی سرشت عضو هیات علمی پژوهشکده بین المللی امام خمینی، دکتر مرادی نیا عضو پژوهشکده اسناد ملی ایران و حجت الاسلام پویا معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نمایندگی قم برگزار شد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده بین المللی امام خمینی عصر چهارشنبه در این میزگرد تخصصی با تشریح ابعاد مختلف اصول مبارزاتی امام خمینی(ره) گفت: مبارزه همزمان با استبداد و استعمار از اصول اصلی مبارزات امام خمینی(ره) بود.

بهشتی سرشت افزود: اگر نگاهی به رخدادهای مهم یکصد ساله اخیر بیندازیم دو رخداد و دوران سازنده در تاریخ ایران اسلامی مشهود است که تحت عنوان انقلاب مشروطه و نهضت ملی نفت و شکل گیری دولت مصدق در تاریخ از آنها یاد می شود.

وی ادامه داد: انقلاب مشروطیت که به حق از آن به عنوان انقلاب علما نیز یاد می شود انقلابی بود که رویکرد ضد استبدادی اش به مراتب بیشتر از ضد استعماری آن بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده بین المللی امام خمینی گفت: این در حالی بود که در رخداد نهضت ملی نفت و دولتی که بعد از این واقعه تاریخی شکل گرفت رویکرد ضد استعماری غالب بر رویکرد ضد استبدادی است.

بهشتی سرشت افزود: امام خمینی که بعدها با عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران لقب گرفت تنها مبارزی بود که با توجه به مبارزه ضد استبدادی و ضد استعماری همزمان با یکدیگر قدرتهای غرب را شکست داده و زمینه پیروزی انقلاب اسلامی ایران را فراهم آرود.

وی در ادامه با اشاره به شجره نامه امام راحل و تربیت این شخصیت والای دینی، سیاسی و علمی کشور در خانواده ای معتقد و مبارز گفت: دین علیشاه، سید احمد و سید مصطفی که از اجداد بزرگوار امام راحل هستند همگی در راه تبلیغ دین و مبارزه علیه ظلم و ستم به شهادت رسیده و این شهادت ها مطمئنا نقش بسزایی در ذهنیت، روح و امیال امام خمینی(ره) داشته است.

نقش سه زن در تربیت بنیانگذار کبیر انقلاب

عضو هیئت علمی پژوهشکده بین المللی امام خمینی با اشاره به نقش سه زن در تربیت شخصیت والای بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران گفت: امام راحل(ره) دردامن سه زن شجاع و متدین رشد و نمو یافت و موجب این همه تغییر در دنیا شد.

بهشتی سرشت افزود: امام راحل در حالی که در سن چهار ماهگی پدر بزرگوار خود را از دست دادند در سایه تعالیم و آموزه های سه زن اعم از دایه، مادر و عمه بزرگوارشان به بزرگترین رهبر و پیشوای مسلمین جهان تبدیل شد.

وی با اشاره به نحوه شهادت مظلومانه پدر امام خمینی در مسیر خمین به اراک گفت: شجاعت و از خودگذشتگی این سه زن بود که زمینه های دستگیری عاملان شهادت شهید مصطفی و قصاص آنها را در دوران خفقان گرفته وقت فراهم کرد.

وی با بیان این که شجاعت این سه زن در تاریخ مثال زدنی است گفت:  امام پنج ساله بود که انقلاب مشروطه به پیروزی رسید اما این کودک پنج ساله با تمامی کودکان عصر خود تفاوتی چشمگیر داشت چرا که بیت امام همواره کانون اخبار و مبارزات بود و این امر نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت امام راحل داشت.

عضو هیئت علمی پژوهشکده بین المللی امام خمینی در ادامه با اشاره به وقوع اولتیماتوم روس به ایران در سال 1329 گفت: این اتفاق که موجب هجرت بسیاری از روحانیون از تهران به خمین شد زمینه های آشنایی امام با مدرس را فراهم کرد.

خمین در هلال عالم خیز کشور است

رئیس پژوهشکده اسناد ملی ایران نیز در این میزگرد با اشاره به نقش منطقه خمین در مبارزات مردمی علیه نظام شاهنشاهی ستمگر گفت: مناطق مرکزی ایران اعم از گلپایگان، خوانسار، تفرش، خمین، فراهان، نجف آباد و اصفهان در طول تاریخ شیعه علمای زیادی را به جهان اسلام تقدیم کردند و از این مناطق به عنوان هلال عالم خیز کشور یاد می شود.

مرادی نیا افزود: معرفی عالمان برخواسته از این مناطق به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگ سازی در هر عصر و دوره ای باید مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش  سه عالم بزرگ کمره ای یا خمینی در دوران صفویه گفت: در دوره صفویه در منطقه خمین که بنام کمره معروف بوده است سه عالم بزرگ به نقش آفرینی در عرصه مبارزه و آزادیخواهی برخواستند که علامه شیخ جعفر قاضی از جمله آنهاست.

رئیس پژوهشکده اسناد ملی ایران با تاکید بر ضرورت برگزاری کنگره بزرگداشت علامه شیخ جعفر قاضی در خمین گفت: این عالم در زمان شاه عباس صفوی به عنوان شیخ الاسلام وقت مشهور بوده و در آن زمان نیز تالیفی در حوزه ولایت فقیه داشته است.

مرادی نیا ادامه داد: شیخ علی نقی کمره ای عالم دیگر خطه خمین در عصر صفوی بوده که به عنوان یک فقیه در عصر خود مطرح بوده است.

وی افزود: شیخ علی نقی کمره ای شاعر نیز از دیگر علمای بزرگ و صاحب نام کمره یا خمین است که پنج هزار بیت شعر از وی به جا مانده است.

رئیس پژوهشکده اسناد ملی ایران با بیان این که ما امروز میراث دار علمای بزرگ تاریخ ایران هستیم افزود: واجب است تا با درک شرایط موجود زمینه رشد خود را فراهم کنیم چرا که اگر رشد نکنیم دچار خسران خواهیم شد.

ضرورت مطالعه شخصیت و سرنوشت علمای بزرگ کشور

مرادی نیا با تاکید بر ضرورت مطالعه شخصیت و سرنوشت علمای بزرگ کشور گفت: امروز ایران از ظرفیت های خوب علمی، دینی، سیاسی و فرهنگی برای الگو گیری جوانان برخوردار است و نیازی به الگو گیری از جوامع غربی نداریم.

معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) نمایندگی قم نیز در این میز گرد با اشاره به ابعاد شخصیتی امام راحل گفت: امام خمینی به واسطه آموزشها و مهارتهای فراگرفته در کانون خانوادگی خود وقتی پای به درون حوزه علمیه می گذارد از پختگی کامل برخوردار است.

حجت الاسلام حسن پویا در ادامه با اشاره به کتابهای منتشره فراوان عرفانی و اخلاقی با محوریت شالوده شخصیتی امام راحل در کشور گفت: این انتشارات جایگاه رهبری بی نظیر امام راحل را در جهان اسلام تبیین می کنند.

.....

گزارش: فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2300920

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha