۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۳۳

حاتم آبادی به مهرگفت:

میزان آلودگی درختان انار ساوه به بیماری " نماتَُد " بررسی می شود

میزان آلودگی درختان انار ساوه به بیماری " نماتَُد " بررسی می شود

اراک - خبرگزاری مهر: پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از بررسی میزان آلودگی درختان انار ساوه به بیماری " نماتَُد " خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم حاتم آبادی افزود: طرح تحقیاتی بررسی پراکنش و میزان آلودگی درختان انار ساوه به بیماری" نماتَُد " یا گره ریشه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در حال اجراست.

وی گفت: در اجرای این طرح ضمن نمونه برداری از خاک و ریشه درختان انار آلوده ، مراکز انتشار و تراکم جمعیت این بیماری شناسایی خواهد شد.

حاتم آبادی اظهارداشت: این بیماری باعث شده توقف رشد درختان زرد شدن و ریزش برگها، خشک شدن تدریجی سرشاخه ها و گره کره شدن ریشه و پوسیدگی آن خواهد شد.

وی تصریح کرد: این طرح با اعتبار 200 میلیون ريال در حال اجراست که در فاز دوم اجرای آن روش های کنترل و مبارزه با این بیماری تعیین و راههای کاهش خسارت به باغداران انار ساوه معرفی خواهد شد.

پژوهشگر مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خاطرنشان کرد: نماتدها جانوارن کرمی شکل ریز میکروسکوپی هستند که در خاک و محیط اطراف ریشه گیاه زندگی می کنند و از طریق اختلال در عملکرد ریشه باعث ایجاد خسارت در گیاه می شوند.

وی با تاکید بر اینکه انار ساوه یکی از مرغوبتربن و بهترین انارها در سطح جهان است اظهارداشت: تلاش می شود با این طرحهای تحقیقاتی انار ساوه مرغوبیت خود را حفظ کند.
 

کد خبر 2163171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha