۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۴:۲۶

ارتقای رتبه کسب و کار همکاری قوای سه‌گانه را می‌طلبد

ارتقای رتبه کسب و کار همکاری قوای سه‌گانه را می‌طلبد

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه پیش بینی دقیقی از ارتقای رتبه فضای کسب و کار نداریم، گفت: برای ارتقای رتبه کسب و کار نیاز به همکاری 3 قوه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شاپور محمدی امروز در نشستی خبری با اشاره به این که بر اساس تصمیمات دولت سیاست های معطوف به تقویت تولید مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: در همین راستا ورزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان متولی بهبود فضای کسب و کار برگزیده شده است و اقدامات مطلوبی برای رونق تولید برنامه ریزی شده است.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: رتبه فضای کسب و کار ایران براساس برآوردهای بانک جهانی از سال‌های گذشته در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است و برای بهبود این شرایط باید شناخت دقیقی از این فضا داشته باشیم.

وی، توجه به مقوله کسب و کار در کشور را در قانون برنامه پنجم مورد تاکید قرار داد و با اشاره به پیگیری‌های اجرایی برای بهبود این شاخص یرای نخستین بار در کشور در شرایط فعلی، خاطرنشان کرد: موارد متعددی در بررسی فضای کسب و کار در دنیا مرسوم است که شاخص های سهولت کسب و کار، آزادی اقتصادی، رقابت مندی، سهولت انجام کسب و کار، نوآوری، اقتصاد دیجیتالی و غیره از آن جمله هستند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام بانک جهانی در سال 2013 رتبه ایران در سهولت فضای کسب و کار در میان 185 کشور های 145 گزارش شده است، خاطر نشان کرد: ایران در بین 23 کشور منطقه نیز رتبه 19 را به دست آورده است.

محمدی مواد قانونی برنامه پنجم را برای سهولت در فرآیندهای کسب و کار را مورد تاکید قرار داد و افزود: از نظر مباحث قانون و مقررات وضعیت مطلوبی در کشور داریم اما نیاز به کاتالیزوری که بتواند مقررات را اجرایی کند احساس می شود و این نکته از شرایطی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی به فعالیت های هیات مقررات زدایی جهت تسهیل در مقررات عنوان و تصریح کرد: روند تغییرات رتبه کسب و کار از سال های گذشته نشان می دهد از سال 2006 تا سال 2013 رتبه ایران در فضای کسب و کار تنزل داشته و از 113 به 145 رسیده است.

وی به رتبه کشورهای اردن ، عربستان و امارات اشاره کرد و افزود: این نکته را نیز باید اضافه کرد که تفاوت هایی در اندازه گیری این شاخص وجود دارد و این شاخص ها با شرایط همه کشورها متناسب نیست.

محمدی به توانمندی های کشور و وجود پتانسیل بهبود شرایط نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مواردی که در بهبود فضای کسب و کار موثر است بحث تسهیلات و اعتبارات است که وزیر اقتصاد برنامه ی خوبی را برای افزایش سرمایه بانک ها و تقویت توان اعتبار دهی در دست اقدام دارد.

معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصاد و دارایی: پیش بینی دقیقی از ارتقا رتبه فضای کسب و کار نداریم ایران و جهان - برای ارتقا رتبه کسب و کار نیاز به همکاری 3 قوه وجود دارد.

وی نامه ارسالی سازمان ثبت به ریاست جمهوری در زمینه تسهیل و تسریع در فعالیت های ثبت را مورد اشاره قرار داد و گفت: به عنوان یکی از نهادهایی که در سیاست گذاری دارای نظر است این نکته را باید تاکید کنم که بعضی عوامل در این زمینه در اختیار وزارت اقتصاد نیست و بعضی نیز به شرایط بین المللی وابسته است.

وی در زمینه هدف گذاری برای ارتقا رتبه کسب و کار ایران افزود: پیش بینی دقیقی در این زمینه نداریم چون نمی توانیم پیش بینی کنیم که دیگران در این زمینه چه اقداماتی خواهند کرد، اما برای ارتقا رتبه نیاز به همکاری 3 قوه وجود دارد.

به گفته وی با مقایسه رتبه ایران و عربستان درمی یابیم که توان مندی قابل تاملی در کشور وجود دارد و با در نظر گرفتن سقف پروازی به همکاری سه قوه نیاز داریم.

وی در پایان با اشاره به تهیه پیش نویس قانون کسب و کار در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و تغییرات حاصله در این قانون در دولت و مجلس افزود: در همایش بهبود فضاي كسب و كار در ايران از 6 نفر از اعضای اتاق دعوت شده تا به عنوان نماینده بخش خصوصی در این همایش نقطه نظرات خود را بیان نمایند. بخش خصوصی می تواند اصلاحیه و یا پیش نویس جدیدی در این زمینه تهیه و پیگیری کند.

همايش بهبود فضاي كسب و كار در ايران، در تاريخ 14 آبان ماه سال با دعوت از معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و نمایندگان مجلس و بخش خصوصی برگزار می شود.

کد خبر 2163399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha