۶ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۵۷

کارشناسان آتش نشانی هشدار می دهند؛

گودبرداری های غیراصولی در مشهد بلای جان همسایگان/ سازه نگهبان گران؛ جان مردم ارزان

گودبرداری های غیراصولی در مشهد بلای جان همسایگان/ سازه نگهبان گران؛ جان مردم ارزان

مشهد - خبرگزاری مهر: هزینه هایی که در گودبرداری ها به بهانه گرانی در "سازه نگهبان" در ساخت و سازهای مشهد در ماه های گذشته انجام نگرفت به قیمت جان و مال شهروندان تمام شد و کارشناسان پیشگیری و آموزش آتش نشانی اینگونه پیش بینی می کنند که با رشد ساخت و سازها، شروع فصل بارندگی و عدم رعایت مقررات ساختمان شاهد افزایش خسارات مالی و جانی در خراسان رضوی خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان از آنجا آغاز می شود که خانه ای در جوار کارگاه ساخت و سازساختمانی بلند مرتبه با بیش از 10 متر گودبرداری غیر اصولی، می لرزد و نیز در و دیوار و شیشه های خانه به صدا در می آید و این همان هشداری است که امکان ریزش را به ساکنان آن یادآوری می کند و البته با تماس با آتش نشانی معلوم می شود که همسایه  بی احتیاط، هزینه سازه نگهبان استاندارد و مقاوم را نپرداخته و حالا شهروندان ساکن این مجتمع هستند که با آوارگی باید بهای آن را بپردازند و البته باید خوشحال باشند از اینکه بلا به جانشان نخورده است.

و این قصه ای است که در سال گذشته در مشهد 50 بار اتفاق افتاده و در این میان بهای بی احتیاطی پیمانکار، عدم نظارت نظام مهندسی و پلیس ساختمان را شهروندان پرداخته اند و نیز عدم رعایت مقررات ساختمان گاهی به قیمت جان افراد تمام شده است.

سازمان نظام مهندسی  قبل از بروز حادثه نظارت کند

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد درگفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: مسئول نظارت بر ساختمانهای در حال احداث نظام مهندسی است که بوسیله مهندسان ناظر به آن رسیدگی می شود.

غلامحسین حاجی زاده می افزاید: عده ای از پیمانکاران بدون مراجعه به نظام مهندسی و شهرداری اقدام به ساخت و ساز می کنند.

وی با یادآوری اینکه وظیفه سازمان آتش نشانی در قبال این حوادث تنها امداد رسانی است می افزاید: قبل از بروز حادثه و در نظارت بر این گودبرداری ها و اجرای سازه نگهبان این سازمان دخل و تصرفی ندارد.

معاون آموزش و پیشگیری سازمان آتش نشانی مشهد می گوید: با توجه به رشد شهر و نیاز به انبوه سازی و بلند مرتبه سازی برج هایی با ارتفاع 40 متر هم داشته ایم که شش طبقه از آن منفی بوده و گودبر داری این ساختمان ها اغلب با عدم رعایت قوانین ساختمان احتمال بروز حادثه را می دهد.

نوع خاک و بارندگی ریسک آسیب ها را افزایش می دهد

وی ادامه می دهد: با توه به نوع سازه نگهبان، جنس خاک محل احداث ساختمان و آب و هوا و بارندگی ها ریسک آسیب پذیری در این فصل بیشتر و احتمال خطر برای ساختمانهای اطراف را بیشتر می کند.

حاجی زاده با اشاره به خساراتی که درحوادث اخیر در مشهد به برخی ساختمان ها وارد شد در بررسی علل آن می گوید: در این ساختمانها چند عامل علت حوادث بوده که انتخاب غلط نوع و جنس سازه نگهبان یکی از آن دلایل است.

وی  با تاکید بر ضرورت تخصص مهندس ناظر در انتخاب سازه نگهبان توصیه می کند: حتما زیر نظر مهندسان ناظر زبده و متخصص گودبرداری ها انجام شود و نوع خاک محل احداث ساختمان درنظر گرفته شود.

حاجی زاده یادآور می شود: در هر ساختمان استفاده از روش های مختلف برای حمایت از ساختمان های اطراف پیشنهاد می شود که مهندس ناظر وظیفه دارد بر انجام عملیات پیشگیرانه نظارت داشته باشد.

ایجاد ترک دیوار و تغییر صدای درب و پنجره ها را جدی بگیرید

وی در بیان توصیه های ایمنی برای شهروندان می گوید: در این گودبرداری ها کارگران باید لوازم حفاظت فردی را در اختیار داشته باشند و ساکنان ساختمانهای همجوار نیز با ایجاد ترک حتی کوچک و همچنین تغییر صدای درب و پنجره ها به آتش نشانی اطلاع دهند تا از خطرات ثانویه جلوگیری شود.

این کارشناس آموزش و پیشگیری آتش نشانی مشهد ادامه می دهد: مخصوصا با شروع بارندگی باید محل با پلاستیک پوشیده شود زیرا اگر خاک بدنه ساختمان خیس شود چون حجم خیس خاک بعد از خشک شدن کاهش می یابد امکان ریزش را افزایش می دهد.

تخلیه ساختمان در صورت ایجاد ترک در کنج دیوار

وی تاکید می کند: در ساختمانهای همجوار گودبرداری ها که شیشه ها شکسته  شده باشد یا ترک و خیسی در کنج ساختمان باشد باید کامل تخلیه شوند تا زمانی که ایمن سازی های لازم لحاظ شود.

حاجی زاده همچنین تاکید می کند: دراین گودبرداری ها رانندگان خودروهای سنگین نیز باید به تاسیسات زیر بنایی که در مجاورت ساختمان هستند دقت نظرداشته باشند تا از آسیب احتمالی بویژه لوله های گاز جلوگیری شود.

تیر آهن و تخته سازه نگهبان مناسب نیست

وی با تاکید براینکه ساختمان سازی جزء لاینفک شهر است و باید با رعایت نکات پیشگیرانه حوادث را کاهش دهیم می افزاید: مهم ترین مسئله در بحث گود برداریها استفاده از سازه نگهبان مقاوم است.

وی می افزاید: با توجه به اینکه  اجرای سازه نگهبان هزینه دارد این مهم انجام نمی شود و البته فکر می کنند با تیر آهن و تخته می شود ساختمانهای مجاور را حفاظت کرد در حالیکه این چنین نیست.

ریزش بیش از 50 ساختمان در مشهد

مديرعامل سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري مشهد نيز از ريزش افزون بر ۵۰ ساختمان در مشهد در سال جاري خبر داد و گودبرداري هاي غير اصولي را علت اصلی این حوادث می داند.

آتشپاد دوم حسن جعفري  می افزاید: پليس ساختمان شهرداري مشهد و سازمان نظام مهندسي ساختمان متوليان اصلي كنترل رعايت مسايل ايمني در گودبرداري ساختمان ها هستند.

دستورالعمل گودبرداری های ساختمان از سوی وزارت کشور به استانداری ها و شهرداری ها ابلاغ شده است

هنوز مالكان و كارفرمايان فکر می کنند که با تیر آهن و تخته می توانند از ساختمانهای مجاور گود برداری ها حفاظت کنند و این سهل انگاری و نپرداختن هزینه سازه نگهبان است که علت اصلی حوادث در ریزش ساختمانها محسوب می شود.

و در حالیکه مهندسان ناظر قبل از شروع كار درحرفه خود سوگند ياد مي كنند كه به مقررات تدوين شده براي حفظ جان ومردم پایبند باشند اما بازهم  کنج دیوار منازل ترک می خورد شیشه ها می لرزد و می شکند و اگرخوش شانس باشیم قبل از ریزش آوار و بروزحادثه ای جبران ناپذیر، آتش نشانی ساختمان را تخلیه می کند.

پنج ماه است که دستورالعمل گودبرداری های ساختمان از سوی وزارت کشور به استانداری ها و شهرداری ها ابلاغ شده تا از اینگونه حوادث جلوگیری شود اما هنوز هم به نظر می رسد سازه نگهبان گرانتر ازجان مردم شمرده می شود که خبر حوادث ناشی از گوبرداری های غیر اصولی در رسانه ها هر روز تکرار می شود.

.......................................

گزارش : زهره رنگ آمیز

کد خبر 2163864

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha