۱۰ آبان ۱۳۹۲، ۹:۵۴

گزارشی از یک رخداد صنعتی/

انتظار استقبال گرم‌تر از نمایشگاه صنعت و معدن مرکزی/ توان صنعتی استان بیش از اینهاست

انتظار استقبال گرم‌تر از نمایشگاه صنعت و معدن مرکزی/ توان صنعتی استان بیش از اینهاست

اراک - خبرگزاری مهر: هفتمین نمایشگاه صنعت، معدن و صنایع معدنی استان مرکزی با حضور 80 شرکت کننده داخلی و خارجی آخرین دستاوردهای خود را در حوزه صنعت قطعات خودرو، صنایع روشنایی، فلزی، صنایع شیمیایی، زیرساخت، صنایع بزرگ، ریلی و معدنی به نمایش گذاشتند تا علاقمندان این بخش را بیش از گذشته با توانمندی های استان مرکزی آشنا کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری نمایشگاه به میانه راه رسیده و گروه خبری خبرگزاری مهر سری به این نمایشگاه زد تا چند و چون آن را از زبان غرفه داران و مردم جویا شود و از سوی دیگر شرحی بر برخی توانمندی ها بزند.

استان مرکزی قطب چهارم صنعت کشور است و دارای بیش از دو هزار و 500 واحد صنعتی است که تعدادی از این واحدها در رده صنایع بزرگ و بخشی جزو صنایع کوچک و متوسط هستند و سرک کشیدن به این نمایشگاه با دیدن نام های آشنای صنایع بزرگ استان مرکزی است.

نمایشگاه فرصتی برای نشان دادن توانمندی ها

شرکت هپکو، از جمله شرکت های شرکت کننده در هفتمین نمایشگاه صنعت استان است، مسئول این غرفه به خبرنگار مهر گفت: نمایشگاع فرصتی برای نشان دادن توانمندی هاست که علاوه بر آنا کردن مردم می تواند زمینه های فروش محصولات را فراهم کند و طرح های جدید را جذب صنایع کند.

وی در مورد میزان استقبال از نمایشگاه گفت: مثل هرسال افتتاحیه با گرمی و حضور مسئولین و خبرنگاران برگزار شد، اما در روزهای بعد از آن شور اولیه خبری نبود.

وحید نواعتقاد با بیان اینکه جای خالی برخی برنامه های ویژه برای بازدیدکنندگان و شرکت کنندگان در نمایشگاه خالی است، افزود: برگزاری تورهای صنعتی برای هیئت های بازدیدکننده جهت آشنایی با صنایع استان، معرفی شرکت ها و ایجاد شرایط رایزنی بین شرکت کنندگان از مواردی است که در این نمایشگاه به چشم نمی خورد.

 

 

وی اطلاع رسانی را نیاز اساسی نمایشگاه عنوان کرد و اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی نمایشگاه به نظر می رسد که رایزنی مفید و موثر با صنایع برای شرکت در نمایشگاه صورت نگرفته است و جای خالی بسیاری از برندهای معتبر استان دیده می شود.

نواعتقاد با بیان اینکه میزان استقبال باید آسیب شناسی شود، افزود: حضور پررنگ کارآفرینان برتر بخش صنعت و معدن استان  می توانست رونق تازه ای به نمایشگاه بدهد و در برخی موارد یک غرفه برای یک صنعت بزرگ نمی تواند تمام توان را نشان دهد.

علت عدم استقبال از نمایشگاه باید آسیب شناسی شود /از 40 درصد ظرفیت صنعتی استان استفاده می شود

مدیر روابط عمومی شرکت هپکو با انتقاد از نبود نگاه آمایشی به نمایشگاه، تصریح کرد: استان مرکزی در تنوع محصولات صنعتی مقام اول کشور را دارد و بهتر بود در مایشگاه بخشی از فضا برای صنایع نفتی، بخشی برای صنایع تبدیلی و بخشی برای صنایع بسته بندی و ... در نظر گرفته می شد.

نواعتقاد با بیان اینکه هم اکنون فقط از 40 درصد ظرفیت صنعتی استان استفاده می شود، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلات حاصل از تحریم نیز در این روند بسیار تاثیر گذاشته است.

بومی سازی بسیاری از ماشین آلات سنگین معدنی و راهسازی مورد نیاز کشور در اراک

مسئول غرفه هپکوی اراک با بیان اینکه بسیاری از ماشین آلات معدنی و راهسازی مورد نیاز در هپکوی بومی سازی شده است، گفت: شرکت هپکو علاوه بر رسالت اصلی خود که ساخت ماشین آلات راهسازی، معدنی و کشاورزی است، طی یک سال گذشته فعالیت های خاصی نیز داشته است.

نواعتقاد گفت: تولید کامیونت فورلند(FORLAND)  با همکاری یک شرکت چینی که در آینده نزدیک رونمایی می شود، از جمله این فعالیت هاست.

وی افزود: این کامیونت برای استفاده در صنعت حمل و نقل و شهرداری ها گزینه مناسبی است. نواعتقاد همچنین از ساخت شیرهای گاز در شرکت هپکو خبر داد و گفت: کار تولید این شیرها  از سال گذشته به طور جدی دنبال می شود و به دلیل کیفیت بالا مورد توجه شرکت های جنوب کشور قرار گرفته است.

توان صنعتی استان بیش از این نمایشگاه است

شرکت پارس هیدرولیک اصفهان یکی دیگر از شرکت های مهمان در هفتمین نمایشگاه صنعت و معدن استان مرکزی است. مدیر بازرگانی شرکت نیز به خبرنگار مهر گفت: شرکت پارس هیدرولیک برای اولین بار در نمایشگاه صنعت و معدن در اراک شرکت کرده است که انتظار می رود  نمایشگاه در حد و اندازه های صنعت و توان صنعتی آن می بود.

محمد کلانتری افزود: نمایشگاه صنعت و معدنِ اراک در نمایشگاه یک شهرستان کوچک است و این نمایشگاه شایسته مرکز استانی که دارای ظرفیت های صنعتی بالا چون آلومینیوم سازی و ماشین سازی است نیست.

وی نمایشگاه را با استقبال کم توصیف کرد و آن را ناشی از اطلاع رسانی ضعیف دانست و اظهار کرد: نبود آگاهی به دلیل بود تبلیغات و شرایط زمانی و آب و هوایی می تواند در استقبال کم بازدیدکنندگان موثر باشد.

 

 

استان مرکزی یکی از قطب های معادن سنگ ایران است

مدیر بازرگانی شرکت پارس هیدرولیک با اشاره به توانمندی های ویژه  استان مرکزی در بخش صنعت و معدن گفت: استان مرکزی یکی از قطب های معادن سنگ ایران است که برخی نمونه هایش در جاهای دیگر نیست. اما با توجه به کمیت و کیفیت موجود در بخش صنعت و معدن، در ارائه آن ها در این نمایشگاه ضعیف عمل کرده است.

وی افزود: شرکت پارس هیدرولیک ِ اصفهان محصولات گیوتین سنگ ، محصولات کوبیک، ابزار زن، طولی بر، کله بر را تولید می کند و گیوتین سنگ آخرین دستاورد شرکت است که ثبت اختراع نیز شده است.

کلانتری حفاظت از محیط زیست و تبدیل منابع طبیعی برگشت ناپذیر را از ویژگی های این محصول خواند و گفت: این محصول یک سال است که به بازار ارائه و تولیدات حاصل از آن قیمت پایین تری نسبت به سایر محصولات سنگی دارد.

بسیاری از شرکت ها به نمایشگاه نیامدند

غرفه شرکت ماشین سازی اراک نیز در این نمایشگاه حضور فعال دارد. مسئول غرفه و مدیر روابط عمومی شرکت به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه استقبال خوبی از نمایشگاه صورت نگرفته است و بسیاری از شرکت ها هم نیامدند.

محمدمهدی امامی ضعف در اطلاع رسانی را اصلی ترین عامل سردی نمایشگاه دانست و اظهار کرد: استان مرکزی دارای شرکت های مختلف صنعتی در بخش دولتی و خصوصی دارد که این نمایشگاه می تواند در معرفی آن موثر باشد. وی افزود: حضور شرکت های صنعتی در کنار هم ظرفیت ویژه ای برای صنعت و اشتغالزایی استان است.

امامی با بیان اینکه شرکت ماشین سازی در زمینه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی فعال است، ادامه داد:  تولید انواع مخازن ذخیره، کولرهای هوایی از جمله فعالیت های این شرکت است و دکل حفاری سیسیتم دراورکس به عنوان سیستم محرکه دکل های حفاری آخرین دستاورد این شرکت است.
وی گفت:  این شرکت هم اکنون در فاز 4 پارس جنوبی فعال است.

ناهماهنگی بین صنعت و ارگان های استان

مسئول غرفه شرکت یورومتال از تهران نیز با انتقاد از استقبال کم ازنمایشگاه گفت: به جرات می توان گفت این شهر فقط ظاهری صنعتی دارد و در عمل به نظر می آید که شرکت های استان تعطیل است.

علیرضا یوسفی با اشاره به ناهماهنگی بین صنعت و ارگان های استان افزود: از تعدا 100 دعوتنامه ا که به مسئولین بخش های مختلف داده شود اما فقط یک نفر برای بازدید آمده است و این شرایط مساعدی برای یک استان صنعتی نیست.

وی گفت: شرکت یورومتال با داشتن یک کارخانه در رشت و یکی در آمریکا به تولید محصولات CO2، زیرپودری، سیم جوش آلومینیوم و الکترود 7018 مشغول است که جز برندهای خوب ایران و جهان هستند.

یوسفی سیم جوش آلومینیوم را آخرین دستاورد این شرکت عنوان و ادامه داد: این محصول به دلیل تحریم وارد نمی شود و تنها این شرکت شرکت قدرت تولید و توزیعش را دارد.

حضور دانشجویان در نمایشگاه بهتر از پارسال

غرفه آذرآب هم یکی دیگر از غرفه های حاضر در نمایشگاه است، کارشناس غرفه گفت: دلیل استقبال کم از نمایشگاه می تواند صنعتی بودن شهر باشد زیرا بسیاری از مردم شهر در بخش صنعت اشتغال دارند و این نمایشگاه دیگر برایشان جذابیت ندارد.

حامی شادی با بیان اینکه حضور تعدادی از دانشجویان و شرکت ها به عنوان بازدیدکننده نسبت به سال گذشته بهتر بوده، اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل کمبود استقبال می تواند این باشد که نمایشگاه دارای مخاطب خاص است.

شاید تغییر فصل عامل حضور کمرنگ باشد

شرکت ایران ولتاژ از استان تهران دیگر شرکت کننده در این نمایشگاه است. مدیر فنی شرکت گفت: امسال سال دومی است که در نمایشگاه شرکت می کنیم اما استقبال نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

سینا طاهری افزود: شاید تغییر تاریخ از تابستان به پاییز از دلایل این عدم استقبال باشد.

طاهری ادامه داد: ایران ولتاژ تولیدکننده دستگاه جوش و برش محصولات جوش و برش اینوِرتِراست و تیم طراحی آن با توجه به امکانات و نیازهای ایران دستگاه های ا تغییر پارامترها و تغییر قطعات سازگار با محیط و نیازهای کشور می کنند.

وی ادامه داد: آخرین طراحی این شرکت دستگاه 200 آمپر مدل ماسفت است که استفاده از آن در محصولات باعث کوچک شدن مدار و بازدهی بیشتر نسبت به مدل های سنگین وزن می شود.

 

 

صنعت استان حرف های زیادی در عرصه ملی و بین المللی دارد

مدیر روابط عمومی شرکت آذرآب هم در گفتگویی با بیان اینکه، صنعت استان مرکزی حرف زیادی برای گفتن در عرصه ملی و بین المللی دارد افزود: آذراب ذر طول سی سال فعالیت خود پروژه های عظیم و مهمی در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است و اکنون شرکت های بزرگ چون آذرآب، آلومینیوم، ماشین سازی و...در سطح استان و کشور شناخته شده هستند و در نمایشگاه ها ی بین المللی متعددی شرکت کردند.

صنعت مخاطب خاص دارد

عبدالرضا طالبی در خصوص استقبال مردم ار نمایشگاه گفت: شاید یکی از دلایل کمبود استقبال می تواند این باشد که نمایشگاه دارای مخاطب خاص است با این حال اگر در شهر دیگری نمایشگاه برپا می شد بیشتر مورد استقبال قرار می گرفت.

وی با بیان اینکه ظرفیت صنعتی فراتر از آنچه در این نمایشگاه ارائه شده است، گفت: افزود: استان مرکزی دارای رتبه در صنایع مادر است و خیلی استان ها هستند که ظرفیت کم تر از استان مرکزی در صنعت دارند اما مورد حمایت و توجه ویژه مسئولانشان هستند.

تولید انواع تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی

طالبی با اشاره به اینکه محصولات شرکت آذرآب در زمینه تولید بویلر، مبدل، برج، توربین و ژنراتور برای نیروگاه، پالایشگاه، پتروشیمی معدن است ، گفت: صنایع فرعی چون کارخانجات سیمان ، قند و گچ از دیگر تولیدات این شرکت است.
 

حضور فرصتی برای بازاریابی و بازارسازی

در میان غرفه ها، رئیس سازمان  صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی، هم یکی از مصاحبه شوندگان ما بود.

وی با تشریح صنعتی بودن استان مرکزی افزود: استان مرکزی قطب صنعت کشور است و این ویژگی همه ساله منجر به برپایی نمایشگاه می شود و این فرصتی برای صنعت استان مرکزی است تا توان خود را به دیگر استان ها و بازارهای هدف معرفی کند.

علیرضا زاوشی تاکید کرد: حضور صنعتگران در این نمایشگاه‌ها به منظور عرضه، شناساندن و به خصوص بازاریابی و بازارسازی بسیار موثر است.

 وی پیرامون هفتمین نمایشگاه تخصصی صنعت، معدن و صنایع معدنی اظهار کرد: 70 درصد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه از صنعتگران و صنایع داخل استان هستند و 30 درصد دیگر از خارج از استان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

 رییس سازمان صنعت استان با ابراز امیدواری از تعامل صنعتگران و صنایع شرکت‌کننده در این نمایشگاه، بیان داشت: به منظور شناساندن ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی استان تنها واحدهای بزرگی چون آذراب، پتروشیمی، ماشین‌سازی، آلومینیم، واگن پارس... حضور دارند.

عرضه محصولات داخلی استان هدف نمایشگاه

زاوشی هدف از برگزاری این نمایشگاه را عرضه محصولات داخلی استان عنوان کرد و گفت: نمایندگان کالاهای خارجی نیز به منظور حفظ بازارهای خود در این نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند و در اصل برگزاری این نمایشگاه شناساندن این منطقه است.

وی اظهار داشت: حضور پر شور مطبوعات می‌تواند ما را در جهت توسعه بیش از پیش این منطقه یاری دهد تا بتوانیم جایگاه رفیعی همانند شهرهای بزرگ آلمان(هانوور) که مرکز نمایشگاهی و صنعتی دنیا است فراهم کنیم تا صنعتگران سراسر دنیا نیز در منطقه مرکزی حضور پیدا کنند.

 زاوشی با اشاره به برنامه‌ریزی انجام شده در راستای ورود هیات تجاری عراق و بازدید از این نمایشگاه، گفت: حضور هیات‌های اقتصادی خارجی در این نمایشگاه‌ها با هدف بازاریابی، بازارسازی و ارتباط با صنعت، تولید و تجارت است.

این نمایشگاه کمتر از 5 درصد از ظرفیت صنعتی استان را به نمایش گذاشته است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی افزود: حضور هیات‌های اقتصادی خارجی به منظور شناساندن ظرفیت‌های داخلی استان گامی موثر برای حضور در بازارهای خارجی است.

 وی با بیان اینکه این نمایشگاه کمتر از پنج درصد از ظرفیت صنعتی استان را به نمایش گذاشته است، گفت: بازدید هیات‌های خارجی از نمایشگاه‌ها ارتباط بین دو کشور به منظور صادرات، جذب سرمایه‌گذارای، تبادل تکنولوژی و محصول را تقویت خواهد کرد.


هفتمین نمایشگاه صنعت، معدن و صنایع معدنی استان مرکزی در  محل دائمی نمایشگاه های بین المللی اراک در حالی چهارمین روز برگزاری خود را طی می کند که در انتظار حضور مشتاقان و علاقمندان بیشاری است، استقبالی که غرفه داران صنعتی امید دارند در روزهای اخر با آن مواجه شوند.

 

 

کد خبر 2166634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha