۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۱۹:۰۹

پور اشرف عنوان کرد:

حاجی آباد قطب تولید خرمای پیارم در کشور است

حاجی آباد قطب تولید خرمای پیارم در کشور است

حاجی آباد - خبرگزاری مهر: فرماندار حاجی آباد گفت: حاجی آباد به عنوان خواستگاه اصلی خرمای پیارم ب به عنوان قطب تولید و صادرات خرمای پیارم در کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام پور اشرف عصر یکشنبه در نخستین جشنواره مغ مهرگان خرمای پیارم در کنار آبشار تزرج شهرستان حاجی آباد بیان داشت: طی هفت ماهه گذشته ۱۵هزار اصله نهال خرمای پیارم (که بیشترین متقاضی را در بین مصرف کنندگان داخلی و خارجی دارد) برای کشت بین نخلداران این استان توزیع شده است.

با اشاره به استقبال خوب نخلداران از کشت رقم پیارم، پیش بینی کرد که تا پایان امسال با توزیع ۱۰ هزار اصله نهال دیگر این تعداد به ۲۵هزار اصله افزایش یابد. از آنجایی که در حاجی آباد هر هکتار ۱۴۰تا ۱۵۰ اصله نخل کشت می شود با توزیع این تعداد اصله حدود ۱۴۸ هکتار به وسعت نخلستانهای این استان از نوع رقم پیارم اضافه می شود.

وی از خرمای پیارم بعنوان مرغوب ترین و گران ترین خرمای جهان نام برد و افزود: از لحاظ اقلیمی (هوای گرم و خشک) این شهرستان تنها منطقه کشت خرمای پیارم در کشور محسوب می شود.

فرماندار حاجی آباد اضافه کرد: سال گذشته حدود هفت هزار تن محصول خرمای پیارم برداشت شده از نخلستانهای این شهرستان به ارزش حدود ۱۰میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

پوراشرف قیمت فعلی و متوسط هر کیلوگرم خرمای پیارم را در حاجی آباد۱۵۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: با توجه به استقبال خوب خریداران این محصول در کشورهای اروپایی و عربی حاشیه خلیج فارس امسال نیز هشت هزارتن صادرات خواهیم داشت.

وی ابراز داشت: سالانه افزون بر هشت هزار تن محصول خرمای پیارم از نخلستانهای شهرستان حاجی آباد برداشت می شود.

فرماندار حاجی آباد وسعت نخلستانهای این شهرستان را حدود بیش از چهار هزار هکتار ذکر کرد و گفت: حدود نیمی از آنها را رقم پیارم تشکیل می دهد.

وی خاطرنشان کرد: محصول پیارم که در بازارهای بین المللی به خرمای شکلاتی شهرت پیدا کرده بهترین نوع خرمای صادراتی کشور محسوب می شود.

وی یادآورشد: این استان با محوریت شهرستان حاجی آباد رتبه اول تولید خرمای پیارم را دارد که افزون بر ۷۰درصد از محصول آن جنبه صادراتی دارد.

خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از حاجی آباد واقع در شمال بندرعباس مرکز استان هرمزگان کشت می شود.

به گفته پوراشرف، بیش از ۴۰ رقم خرما در این استان وجود دارد که پیارم، مرداسنگ، زرد، خنیزی ، کریته ، آل مهتری، زرک، مضافتی، هلیلی، خاصویی و شاهانی از مهم ترین آنها محسوب می شوند.

وسعت نخلستانهای هرمزگان حدود ۳۸هزار هکتار ذکر شده که بیشترین سطح زیر کشت و میزان تولید محصول به ترتیب به شهرستان های میناب ،رودان ، حاجی آباد وبندر عباس اختصاص دارد. هرمزگان از لحاظ سطح زیر کشت رتبه سوم و از نظر تولید محصول خرما در بین استانهای خرما خیز رتبه چهارم را دارد.

برداشت محصول خرمای پیارم در حاجی آباد از دهه سوم شهریورماه آغاز و تا نیمه اول آبان ماه پایان می یابد. این درحالی است که برداشت ارقام دیگر خرما دراین شهرستان از اوایل مرداد آغاز و تا اواسط آبان ماه ادامه دارد. برداشت خرما در هرمزگان با خرمای آل مهتری از اول خرداد آغاز و با برداشت پیارم در آبان ماه به پایان می رسد.

 

 

کد خبر 2168468

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha