۱۴ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱

انتشار 4 کتاب گزیده اشعار شاعران هندو و مسیحی در وصف پیامبر (ص) و غدیر

انتشار 4 کتاب گزیده اشعار شاعران هندو و مسیحی در وصف پیامبر (ص) و غدیر

گزیده‌ای از اشعار و آثار چهار ادیب غیرمسلمان مسیحی و هندو در مدح و منقبت پیامبر‌اکرم (ص) و حادثه غیرخم در قالب چهار کتاب از سوی دبیرخانه همایش باران غدیر و انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دبیرخانه چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر همزمان با برگزاری این همایش چهار عنوان اثر شامل گزیده‌ای از آثار میهمانان همایش سوم باران غدیر را با عناوین «حماسه پیامبر (ص)»، «مناقب حضرت علی (ع) در شعر شبه قاره»، «پولس سلامه و حماسه غدیر» و «برای پیامبر (ص)» منتشر کرد.

کتاب «حماسه پیامبر (ص)» نوشته جرج شکور شاعر مسیحی اهل لبنان است که با ترجمه اسماء خواجه‌زاده منتشر شده است. شکور که پیش از این نیز دو کتاب با عناوین «حماسه امام علی (ع)» و «حماسه امام حسین (ع)» را منتشر کرده است با این کتاب سومین گام بلند خود را برای نزدیکی میان مسلمانان و مسیحیت برداشته است.

شکور نیز در مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: شعرم را وقف کسی کردم که آن را به نظم کشیده است؛ این تنها منم که این شعرها را می‌سرایم یا که خدا نیز همراه من است؟ اگر همه زندگی‌ات را باخته باشی، دست آفرینش‌گر سخنان علوی جان تو را از نو تازه می‌کند.

این کتاب در قالب شعری بلند که در بخش‌هایی متن‌هایی نیز به استناد برخی متون دینی و سخنان بزرگان به آن اضافه شده است، زندگی رسول‌اکرم (ص) را از تولد تا وفات به تصویر کشیده است.

در بخشی از شعر آغازین این کتاب می‌خوانیم:

ای رسول خدا! تو در نظر من رفیع و شکوهمندی/ و آنچه خداوند تبارک به تو الهام کرده است، همچون تو باشکوه، موجودات در طول روزگاران از آن باز نمی‌ایستند/ و هر پیامبری از شنیدنش به وجد می‌آید/ تو چکیده‌ای والاتبار از قریشی/ از ریشه سخاوتمندان با شهامت هاشمی/خلقتت، آنچنانکه خواستی؟ روح و روانت، آسمانی و دودمانت آدمیان‌اند.

کتاب «مناقب حضرت علی (ع) در شعر شبه قاره» تالیف محمد سرفراز ظفر استاد فارسی زبان دانشکده نوبل پاکستان است که در آن تصویری زیبا و دلنشین از حضور فرهنگ اسلامی و مکتب اهل بیت (ع) در شبه قاره هند نشان داده شده است.

این اثر که برای نخستین بار در پاکستان منتشر شده، گزیده‌ای از اشعار 73 شاعر و منقبت‌گوی هندو و پاکستانی را به استناد منابع و نسخ خطی موجود در کتابخانه‌های پاکستان در خود گردآوری کرده است.

 در بخشی از این کتاب، شعری از صابر کلیری صوفی بزرگ سلسله چشتیه در منقبت حضرت علی (ع) درج شده که بخش نخست آن به شرح زیر است:

ای آفتاب چرخ دین/ مستان سلامت می‌کنند

ای قبله اصحاب دین/ مستان سلامت می‌کنند

ای سرور کون و مکان/ ای رهنمای سالکان

نام تو ورد هر زبان/ مستان سلامت می‌کنند

کتاب «پولس سلامه و حماسه غدیر» شامل مجموعه مقالات درباره پولس سلامه شاعر مسیحی لبنانی است که از سوی سید مرتضی دارابی تدوین و جمع‌آوری شده و با ترجمه احمد ناظم در این کتاب منتشر شده است.

این کتاب با مقدمه‌ای از رشاد سلامه فرزند مرحوم پولس سلامه آغاز می‌شود که در بخشی از آن و در ذکر خاطره‌ای از این شاعر مسلمان مسیحی آمده است: یک روز صبح صدای ساعت زنگ‌دار پدرم را شنیدم که او را از خواب بیدار می‌کرد. وارد اتاقش شدم. سلام کردم و مشغول مرتب کردن تخت او شدم. دستم به بالش پدر خورد. خیس بود. با خودم گفتم لابد صوت پدر عرق کرده، ولی تابستان و فصل گرما نبود. از او پرسیدم آب بر بالش شما ریخته؟ گفت نه. دیشب فاجعه کربلا را به رشته نظم درآوردم و شهادت امام حسین (ع) را به منظومه غدیر افزودم. دلیل خیس بودن بالش، سوز جگر پدر بر فاجعه حسین (ع) بود؛ دلیلش اشک‌هایی بود که با قلمش همراهی می‌کرد.

این کتاب  بخشی از شعری بلند را در بر می‌گیرد که پولس سلامه تحت عنوان عید غدیر سروده است. چکامه او  نقطه آغازین چکامه‌های است که در این باب به گنجینه شعر عرب اضافه شدند.

این کتاب در متن خود در کنار زندگی‌‌نامه، حماسه غدیر و ذوق شعری پولس سلامه متن فارسی و عربی شعر او را روایت کرده است.

کتاب «هماری رسول» نیز نوشته دهرمیندرنات شاعر هندو است که آثار حدود 400 شاعر هندو در مدح و منقبت رسول گرامی اسلام را به زبان هندو در خود جمع کرده است.

دهرمیندرنات شاعری هندی است که پس از فوت پدر به شعر دینی روی آورد و از اسلام و مرثیه گفت. وی همچنین به سرودن نظم پرداخت و شعرهایی در مورد عکس‌العمل ابلیس در شهادت گاندی، مقصد حیات و ... سروده است. اشعار مذهبی این شاعر پیش از این در مجموعه‌هایی با عنوان انوار عقیدت گردآوری شده است که از میان آنها می‌توان به 25 قصیده در مورد حضرت ابوطالب، حضرت علی (ع)، امام حسین (ع)، امام جعفر صادق (ع) و امام مهدی (عج) اشاره کرد.

این کتاب در بخش نخست از خود مقدمه‌ای مفصل از زندگی و فعالیت دهرمیندرنات را عنوان کرده و در ادامه گزیده‌ای از اشعار منتشر شده در کتاب هماری رسول را در متن خود آورده است.

این چهار عنوان کتاب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

کد خبر 2169666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha