۱۵ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۴۴

کی‌روش در پاسخ به ذوالفقارنسب؛

کپی از تمرینات فرگوسن باعث موفقیت نمی‌شود/ نیاز به برنامه‌ای‌ ایرانی برای موفقیت داریم

کپی از تمرینات فرگوسن باعث موفقیت نمی‌شود/ نیاز به برنامه‌ای‌ ایرانی برای موفقیت داریم

سرمربی تیم ملی ایران اعلام کرد هیچگاه از بار مسئولیتی که روی دوش او است، شانه خالی نمی‌کند و مسئولیتش آن است که برای مردم ایران بجنگد و تیم ملی با افتخار، غرور و لذت کامل در جام جهانی شرکت کند. وی همچنین گفت: اگر فکر می‌کنید کپی برداری از تمرینات الکس فرگوسن، اریکسون و فابیو کاپلو باعث موفقیت تیم‌تان می‌شود، سخت در اشتباه هستید زیرا من باید آماد‌ه‌سازی تیم ملی را با واقعیت‌های فوتبال ایران تطبیق دهم.

به گزارش خبرنگار مهر، کارلوس کی‌روش که در همایش علم و فوتبال شرکت کرده است، در پاسخ به این پرسش بیژن ذوالفارنسب مبنی بر اینکه "مهمترین برنامه کاری شما در مورد تیم‌تان و ساماندهی آن با توجه به ساختار تیم ملی چه چیزهایی هست؟" اینگونه پاسخ داد: بهتر است ابتدا به نکاتی اشاره کنم اینکه پوشکاش همیشه می‌گفت بهترین قرارداد را با رئیس خود امضا کنید.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین بحث که در تمامی مراحل مختلف باعث موفقیت در فوتبال می‌شود، تاثیرپذیری است زیرا بزرگترین افراد کسانی نیستند که کارهای بزرگ انجام دهند بلکه افرادی هستند که تطبیق پذیر باشند. همچنین بزرگترین اشتباه این است که کپی‌برداری کنیم. اگر فکر می‌کنید کپی برداری از تمرینات الکس فرگوسن، اریکسون و فابیو کاپلو باعث موفقیت تیم‌تان می‌شود، سخت در اشتباه هستید.

سرمربی تیم ملی ایران اضافه کرد: مطلب کلیدی در مورد آماده‌سازی و تمرینات تیم این است که در طول روز بهترین تمرینات را برای تیم خود در نظر بگیرید که با شرایط بازیکنان تطبیق داشته باشد که این بهترین نکته است. من در تیم ملی ایران 2، 3 یا 4 بار برای حفظ توپ تمرین می‌گذاریم اما این تمرینی نیست که در باشگاه‌ها انجام می‌دهم. تمرین مناسب تمرینی که نقاط ضعف را برطرف کرده و تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه به وضعیت حاکم در تیم منچستریونایتد اشاره کرد و افزود: شما به منجستریونایتد می‌روید و 10 بازیکن را با تفکراتی مختلف داریم، چند بازیکن هم از آموزشگاه می‌آیند، بازیکنانی فرانسوی، آرژانتینی برزیلی و ایتالیایی را در کنار خود دارید، پس شما چطور می‌توانید با یک تمرین مناسب آن انگیزه و شور و اشتیاق را در بازیکنان ایجاد کنید. این را در نظر بگیرید که هر بازیکن تفکری متفاوت دارد. در اینجاست که باید با داشته‌های خود، تطبیق پذیری را انجام داده تا به اهداف‌تان دست یابید.

کی‌روش صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: مانند این می‌مانند که به دکتر می‌روید و می‌گویید گلو درد دارید که او کرم برای پای‌تان بدهد، یا بازیکن دلش درد می‌کند و دکتر قرص قلب تجویز کند. برخی از مربیان فکر می‌کنند که من الان در باشگاه تمرینات بورا میلوتونوویچ، کارلوس کی‌روش یا الکس فرگوسن را انجام دهم، پس می‌توانم موفق باشم اما این کار اشتباه است.

وی خطاب به ذوالفقارنسب تاکید کرد: بعد از این مقدمه می‌خواهم در مورد دغدغه‌‎هایم بگویم. من فکر می‌کنم برای رقابت با غرور در بزرگترین و تاریخی‌ترین تورنمنت فوتبال، باید یک برنامه آماده‌سازی بسیار ایرانی برای جام جهانی داشته باشیم. فکر می‌کنم و اعتقاد دارم تیم ملی باید برنامه آماده‌سازی را در نظر بگیرد که با احتیاجات بازیکنان ایرانی تطبیق داشته باشد. اگر بخواهیم به این مهم دست یابیم، نیاز به جلسات تمرین و زمان بیشتر داریم.

سرمربی تیم ملی ایران با بیان اینکه می‌توانیم یک برنامه خوب داشته باشیم، همان موضوعی که بورا اعلام کرد، یادآور شد: من به خاطر دارم، در ابتدای راه مقدماتی جام جهانی، اردویی را در ترکیه تشکیل دادیم که فوق‌العاده بود، زمین، اتاق و هتل خوب بود، همه چیز عالی بود، حتی توپ‌های‌مان برای تمرین؛ اما یک چیز نداشتیم و آنهم بازیکنان‌مان بود.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای ذوالفقارنسب عزیز، دغدغه من دغدغه 60 میلیون ایرانی است که با آنها صعود به جام جهانی را جشن گرفتیم. تمامی آن افراد که من مسئولیت تیم آنها را دارم، می‌خواهند تیم‌شان را به جلو حرکت‌ دهم. من با افتخار می‌گویم این غرور را دارم که رو به جلو حرکت کنیم. ضمن اینکه هیچگاه از بار مسئولیتی که روی دوشم است، شانه خالی نمی‌کنم، مسئولیتم آن است که برای آنها بجنگم و با افتخار، غرور و لذت کامل در جام جهانی شرکت کنیم.

کی‌روش اضافه کرد: آقای بلاتر امروز به ایران آمد اما باید بگویم فوتبال قوانین خاصی دارد. این قوانین باید از سوی فیفا وضع شود آنهم نه طبق احتیاج‌ها و شرایط بازیکنان ایران، موزامبیک، کاستاریکا و کشورهای دیگر بلکه آن قوانین با وضعیت تیم‌های قدرتمند فوتبال‌ دنیا مانند برزیل، آرژانیتن، انگلیس و ایتالیا و ... تطبیق پذیری پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه هر دو سال یکبار با بورا در کنگره فیفا شرکت می‌کند و این افتخار را دارد جوانترین مدرس فیفا بوده و هنوز افتخار مدرسی فیفا را دارد، اظهار کرد: به این کنگره رفتم و شنیدم چطور آقای پریه‌را و اسکولاری به قهرمانی جام جهانی رسیده‌اند. البته بعد از پشت سرگذاشتن این همایش‌ها یک همکار من از اسلوونی این جرات را پیدا کرد و به پشت تریبون رفت و این سوال را مطرح کرد که به ما نگوئید آرژانتین، برزیل، اسپانیا و ... چگونه قهرمان شده و می‌شوند بلکه به من بگوئید کشور من چگونه می‌تواند قهرمان جهان شود؟

سرمربی تیم ملی ایران در ادامه یادآور شد: او درست می‌گفت، سوال اینجاست که چرا ایران، اسلوونی، نیجریه و امارات نمی‌توانند قهرمان جهان شوند؟ وقتی مربی جوانی بودم، این افتخار نصیبم شد مربی جوانان پرتغال شوم. پرتغال کشوری است که 110 هزار نفر فوتبالیست زیر نظر فدراسیونش دارد اما هلند یک میلیون نفر. سوال و دغدغه بزرگ من همیشه به عنوان مربی جوانان این بود که چگونه می‌توانیم با تیم ملی پرتغال قهرمان جوانان جهان شویم.

وی در ادامه افزود: من در دوران جوانی، قدرت و علاقه را در خود می‌دیدم که به کشورهای انگلیس، فرانسه و ایتالیا رفتم و دیدم آنجا چه توقعی مربی از بازیکن و بازیکنان از مربی دارند. من در آن زمان 15 روز خودم با آنها تمرین کردم و آنقدر سخت بود که روز دوم خواستم انصراف دهم اما ادامه دادم و در پایان هم یک تقدیرنامه به من دادند آنهم به خاطر اینکه بدترین بازیکن آن کمپ بودم! بعد از آن به یک نتیجه رسیدم که اگر می‌خواهم با تیم جوانان پرتغال قهرمان جهان شوم، نمی‌توانم کپی برداری کنم بلکه باید یک سیستم جدید را مطابق با شرایط کشورم ابداع کنم.

کی‌روش ادامه داد: این دقیقا همان کاری بود که با کمک فدراسیون و اهالی فوتبال پرتغال انجام دادیم، دوبار قهرمان جهان شدیم و دستاورد بزرگی را برای نسل طلایی فوتبال کشورمان ایجاد کردیم. من وقتی شروع کردم پرتغال تنها یک بازیکن جوان بین‌المللی داشت اما بعد از گذشت 10 سال یک بازیکن جوان هم در کشورمان بازی نمی‌کردند، بلکه همه لژیونر شده بودند.

وی همچنین به موضوع مهمی اشاره کرد: باز هم اعلام می‌کنم دغدغه اصلی من در ایران این است که هنوز شرایط ایران را با تیم ملی فرانسه مقایسه می‌کنند که این بزرگترین دغدغه من است. می‌گویند لیگ اسپانیا، انگلستان و آلمان 15 روز قبل از آغاز جام جهانی به پایان می‌رسد، پس چرا باید در اینجا 20 فرودین تمام شود. من هم اگر مربی این کشورها بودم، خیلی خوشحال می‌شدم 15 روز مانده به جام جهانی لیگ‌شان تمام شود اما به خاطر اینکه سرمربی تیم ملی ایران هستم، وظیفه من است به همه اهالی فوتبال و مربیان لیگ برتری که اولین کسانی هستند که می‌دانند حرفم درست است، نکته مهمی را گوشزد کنم.

سرمربی تیم ملی ایران همچنین گفت: حرف من این است از شما درخواست خالصانه‌ای‌ برای حمایت‌تان از تیم ملی دارم که بتوانیم برنامه آماده سازی خوبی مطابق با شرایط ایران برای حضور تیم ملی در جام حهانی داشته باشیم. من به حمایت صادقانه شما احتیاج دارم. بعد از 33 سال کار کردن اگر یک کلمه بگویم، آنهم تطبیق پذیری است. من باید آماد‌ه‌سازی تیم ملی را با واقعیت‌های فوتبال ایران تطبیق دهم.

حاضران در همایش علم و فوتبال پس از این صحبت کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران، به شدت او را مورد تشویق قرار دادند.

کد خبر 2170552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha