۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۰:۲۴

گزارش خبری/

راز؛ تنها شهر محروم از گاز در خراسان شمالی

راز؛ تنها شهر محروم از گاز در خراسان شمالی

بجنورد - خبرگزاری مهر: شهر راز مرکز شهرستان راز و جرگلان، تنها شهر خراسان شمالی است که مردم آن هنوز از نعمت گاز طبیعی بهره مند نشده اند این در حالیست که عملیات گازرسانی به این شهر از سال 89 آغاز و قرار بود سال 91 به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهر مرزی راز مرکز شهرستان راز و جرگلان با حدود شش هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری شمال بجنورد؛ مرکز خراسان شمالی قرار دارد.

عملیات گازرسانی به این شهر در شهریور ماه سال ۸۹ با اعتبار ۱۱۶ میلیارد ریال آغاز شد و قرار بود در سال ۹۱ به بهره برداری برسد، اما اکنون با وجود گذشت بیش از سه سال از آغاز پروژه هنوز به اتمام نرسیده است.

راز تنها شهر این استان است که مردم آن هنوز از نعمت گاز بهره مند نیستند و به همین دلیل هم بازار فروش نفت و سیلندرهای گاز در این شهر مرزی داغ است.

یکی از شهروندان راز در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: غالب مردم این شهر برای تامین گرما در فصل های سرد سال، از بخاری های نفتی استفاده می کنند و مسئله تامین نفت و ذخیره آن یکی از دغدغه های همیشگی شهروندان راز است.

مسلم محمدی اظهار می کند: همچنین تامین حرارت پخت و پز در این شهر نیز با استفاده از سیلندرهای گاز صورت می گیرد، او می افزاید: برخی مواقع توزیع سیلندرهای گاز در شهر دچار مشکل می شود و سودجویان اقدام به راه اندازی بازار سیاه می کنند.

محمدی عنوان می کند: در این مواقع گاهی مجبور می شویم سیلندرهای گاز مایع را با دو برابر قیمت و بیش از هشت هزار تومان بخریم که این موضوع برای بسیاری از خانواده ها دشوار است.

وی می افزاید: کپسول های گاز خریداری شده نیز برای مدت قابل توجهی جواب نمی دهند و مردم مجبور می شود بار دیگر برای خرید سیلندر گاز پر اقدام کنند، این شهروند رازی می گوید: به نظر می رسد برخی مواقع در سیلندرهای گاز، بخش زیادی هوای اضافی وجود دارد و همین مسئله سبب می شود تا این کپسول ها خیلی زود خالی شوند.

یکی دیگر از شهروندان راز که بازنشسته آموزش و پرورش است، می گوید: شرایط تامین گرما و حرارت برای پخت و پز در شهر راز که اکنون مرکز شهرستان راز و جرگلان نیز محسوب می شود با چند دهه پیش تفاوت آن چنانی نکرده است.

قاسم رضایی عنوان می کند: سال ها پیش وقتی برای تدریس به روستاها می رفتم؛ برای تامین گرما و حرارت از نفت استفاده می کردیم و اکنون نیز پس از گذشت حدود ۲۰ سال، هنوز در داخل شهر مجبور به استفاده از نفت هستیم.

او می گوید: از چندین سال پیش تلاش ها برای آغاز گازرسانی به راز شروع شد و سرانجام کلنگ این پروژه سال ۸۹ در دولت محمود احمدی نژاد به زمین خورد اما با این وجود سرعت اجرای این پروژه رضایت بخش نیست.

رضایی اظهار می کند: قرار بود این طرح دو ساله به اتمام برسد اما اکنون با گذشت بیش از سه سال پیشرفت مناسبی نداشته و بخش زیادی از کار باقی مانده است.

گازرسانی به تنها شهر فاقد گاز خراسان شمالی

استفاده از گاز طبیعی در خراسان شمالی از سال ۶۳ شروع شد و از همان زمان به مرور شهرها و روستاهای بزرگ این منطقه گازرسانی شدند.

اکنون بر اساس آمار شرکت گاز خراسان شمالی از هجده شهر خراسان شمالی، تمامی آنها به غیر از راز گازرسانی شده اند، همچنین بنا به آمار این شرکت در حال حاضر از ۷۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان شمالی، ۲۹۱ روستا از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند و گازرسانی به ۱۲۳ روستای دیگر نیز در حال اجرا است.

در این بین هنوز حدود ۲۶۶ روستای دیگر خراسان شمالی به شبکه گاز استان متصل نشده اند و از بین شهرهای خراسان شمالی نیز، راز؛ مرکز شهرستان راز و جرگلان از نعمت گاز بی بهره است.

گازرسانی به شهر راز از جمله طرح های مصوب سفر هیئت دولت سابق به خراسان شمالی بود که در شهریور سال ۸۹ همزمان با هفته دولت آغاز شد و بر اساس برنامه قرار بود در سال ۹۱ حدود شش هزار نفر جمعیت این شهر تحت پوشش شبکه گاز قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، می گوید: برای گازرسانی به شهر مرزی راز باید ۴۰ کیلومتر خط انتقال ۱۲ اینچ از مسیرهای صعب‌العبور اجرا شود.

حسین تقی نژاد اظهار می دارد: همچنین برای اجرای این خط گاز باید یک جاده اختصاصی نیز به طول ۴۰ کیلومتر احداث و اعتبار آن هم از محل اعتبارات گازرسانی به راز تامین شود.

او می افزاید: با اجرای این خط لوله گاز، علاوه بر این که مردم شهر راز به گاز طبیعی دسترسی می یابند؛ امکان گازرسانی به ۷۵ روستا با ۷۵ هزار نفر جمعیت در قالب ۱۸ هزار و ۸۰۰ خانوار نیز فراهم می‌شود.

تقی نژاد می گوید: برای اجرای این طرح ۱۱۶ میلیارد ریال در نظر گرفته شده بود و قرار بود در سال ۹۱ به بهره برداری برسد اما به دلیل صعب العبور بودن مسیر انتقال، عدم وجود نقدینگی کافی، ناکامی در دریافت تسهیلات و ... اتمام طرح به تاخیر افتاد.

او با بیان این که در این طرح عملیات انتقال گاز به این شهر و کار لوله کشی درون شهری به صورت همزمان اجرا می شود، اظهار می کند: اکنون کار لوله کشی درون شهری در راز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

تقی نژاد عنوان می کند: اما در این بین کار انتقال گاز به این شهر و اجرای خط لوله ۱۲ اینچی به دلیل صعب العبور بودن و عدم تخصیص کافی اعتبارات مطابق برنامه پیش نرفته و اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی می افزاید: در صورت تخصیص اعتبارات مورد نیاز، پروژه گازرسانی به راز تا پایان امسال به اتمام می رسد.

کد خبر 2178706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha