۲۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۷:۳۶

همراه با یک خبرنگار برگزیده؛

خبرگزاری مهر رسانه برتر «جشنواره کتاب و رسانه برتر» شد

خبرگزاری مهر رسانه برتر «جشنواره کتاب و رسانه برتر» شد

دبیرخانه دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر، خبرگزاری مهر را به عنوان رسانه برتر این دوره انتخاب کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر تا دقایقی دیگر و در پنجمین روز از هفته کتاب طی مراسمی که با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد اللهیاری دبیر بیست و یکمین دوره هفته کتاب در پژوهشکده فرهنگ و هنر معماری برگزار می‌شود، برگزیدگان خود را معرفی و از آنها تجلیل به عمل خواهد آورد.

بر اساس اعلام دبیرخانه این جشنواره، خبرگزاری مهر به عنوان رسانه برتر این دوره از جشنواره کتاب و رسانه برتر انتخاب شده است.

همچنین کمال صادقی خبرنگار گروه فرهنگ و ادب خبرگزاری مهر رتبه دوم بخش مصاحبه این جشنواره را به خود اختصاص داده است.

اسامی کامل برگزیدگان دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر به شرح زیر است:

بخش رسانه برتر: خبرگزاری مهر

بخش خبر: هیات داوران در این بخش اثری را به عنوان رتبه نخست معرفی نکردند. رتبه دوم: مونا برجی‌خانی از خبرگزاری تسنیم (تولد «دا» در آمریکا). رتبه سوم: پریسا چیذری از خبرگزاری فارس (دوشنبه می‌آید).

بخش گزارش: رتبه اول: راحله فاضلی از کتاب هفته (خیابانی به نام تمام ایران). رتبه دوم: ساره گودرزی از روزنامه جام جم (کتاب در سبد صادرات). رتبه سوم: علی‌الله سلیمی از خبرگزاری فارس (جیب‌های پر از کتاب).

بخش معرفی کتاب: رتبه اول: المیرا صابر نعیمی از خبرگزاری ایبنا (گذر از دنیای سنتی غرب با رمان وسترن). رتبه دوم: یاسر سماوات از خبرگزاری ایبنا (دفاع فوتبال ایران با استفاده از عناصر داستانی). رتبه سوم: محمد آسیابانی از خبرگزاری ایبنا (پازولین بسیار بزرگتر از این کتاب است).

بخش یادداشت: هیات داوران در این بخش اثری را حائز رتبه نخست معرفی نکردند. رتبه دوم: علی نورآبادی از خبرگزاری فارس (بی‌توجهی به کتاب و مطالعه پاشنه آشیل اردوهای جهادی است). رتبه سوم: زهره کهندل از روزنامه قدس (بیمار قلبی را که جراحی زیبایی نمی‌کنند!).

بخش مصاحبه: رتبه اول: اکرم دشتبان از پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی حوزه هنری با 2 اثر (مقاله‌هایی که راهنمای مبارزان شد و سوال و جواب و خاطراتی از یک دهه). رتبه دوم: کمال صادقی از خبرگزاری مهر (دستکاری عجیب در یک کتاب بعد از 70 سال). رتبه سوم: لعیا درفشه از نشریه کتاب هفته (بومی‌سازی روانشناسی با الهام از اندیشه دینی).

بخش صدا و سیما: میترا لبافی خبرنگار صدا و سیما و واحد مرکزی خبر به خاطر پوشش مناسب اخبار کتاب، به عنوان برگزیده معرفی شد.

در این دوره از جشنواره کتاب و رسانه برتر سه خبرنگار شامل سمیرا شاهقلی از خبرگزاری تسنیم، فرامرز جوادی از روزنامه همبستگی و کجوری از رادیو کتاب هم به عنوان خبرنگار فعال، معرفی شدند.

قرار بود در این دوره خبرنگار پیشکسوت حوزه کتاب معرفی شود اما داوران اعلام کرده‌اند به دلیل نبود بانک اطلاعاتی از رزومه خبرنگاران نمی‌توانند خبرنگاری را معرفی کنند، از این رو پیشنهاد کردند برای دوره‌های آتی بانک اطلاعاتی جامعی از رزومه اهالی خبر در حوزه کتاب گردآوری و در اختیارشان قرار گیرد.

همچنین بر اساس این گزارش، بیانیه هیئت داوران دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم
اکنون «کتاب و کتاب خوانی» تبدل به سوژه‌ای ثابت در همه رسانه‌های کشور شده است. این اتفاق به مدد تلاش همکارانی است که نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. رشد قابل توجه آثار ارائه شده به دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر بیانگر دو اتفاق مبارک است: نخست؛ افزایش مشارکت‌جویی رسانه‌ها در پیگیری مشکلات مبتلابه کتاب و کتابخوانی اعم از مسایل نویسندگان،‌ صنعت نشر و مطالبات مردم در این‌باره و نیز تعامل سازنده برای حل آنها . دوم؛ رشد کیفی و کمی نیروهای رسانه‌ای در حوزه کتاب.

دستاورد بالا اگرچه یک پیشرفت قابل قبول است ولی نقطه ایده‌آل نیست؛‌ مرور آثار همکاران رسانه‌ای در پنج بخش خبر؛ مقاله و یاد‌داشت؛ گزارش؛ گفت‌و‌گو و معرفی کتاب این الزام را باردیگر تأکید می‌کند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز مدیران رسانه‌ها در انجام هرچه بهتر رسالت خود در این حوزه باید به نقش آموزش خبرنگاران حوزه کتاب توجه ویژه کرده و همکاران رسانه‌ای را بیش از گذشته با راهکارهای مؤثر در این زمینه آشنا کنند.

هیئت داوران براین باور است که رسانه ها اکنون در گسترش فرهنگ کتابخوانی مشارکتی فعال دارند اما به جاست به این حوزه نگاهی تخصصی داشته و عوامل دست اندرکار آن به لحاظ کیفی مورد حمایت قرار گیرند. نتایج بررسی آثار رسانه‌ها در جشنواره دوازدهم مصداق مدعای بالاست. امید که در جشنواره سیزدهم شاهد آثاری پربار‌ و پرشمار‌تر از آنچه هست باشیم.

هیئت داوران با سپاس از همکارانی که آثار خود را به دبیر‌خانه دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر ارائه کرده‌اند اعلام می‌دارد این آثار در چهار مرحله مورد بررسی و داوری قرار گرفت که نتایج آن در این مراسم اعلام می شود؛ با این توضیح که متاسفانه به دلیل عدم حضور خبرنگاران عکاس، این بخش از داوری جشنواره امسال حذف شد.

همچنین قرار بود امسال بخشی به معرفی خبرنگار پیشکسوت در حوزه کتاب تعلق گیرد که متأسفانه به دلیل نبود اطلاعات کافی در این زمینه هیئت داوران نتوانست فرد خاصی را معرفی کند . امید است سال آینده این مشکل با همکاری دبیرخانه محترم جشنواره مرتفع شود.

هیئت داوران باردیگر بر ضرورت دایر شدن دبیرخانه دائمی جشنواره تأکید می‌کند چراکه وجود این بخش خواهد توانست از یکسو برای حضور آحاد همکاران رسانه ای در این جشنواره اطلاع رسانی کافی به عمل آورد و از سوی دیگر‏ به معرفی بیشتر و بهتر آثار برتر همت کند که به هر دلیل فرصت حضور در جشنواره را نداشته‌اند. این مژده نیز داده می‌شود که از سال آینده بخش ترجمه در رشته‌های رقابتی جشنواره افزوده خواهد شد.

هیئت داوران دوازدهمین جشنواره کتاب و رسانه برتر در پایان سپاس خود را از معاونت محترم فرهنگی وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی برای برپایی این جشنواره که بی تردید در خدمت به نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی است اعلام می‌کند.

داوران دوازدهمین دوره جشنواره كتاب و رسانه برتر
جلال خوش چهره، علی آقاغفار، حمیدرضا مدقق، ابراهیم زاهدی مطلق، علی عمادی، احمد سپاسدار، سید مهدی جعفری، رضا معصومی

کد خبر 2179275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha