۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۱۲:۰۰

ایران 1.5 میلیارد دلار مواد غذایی صادر کرد

ایران 1.5 میلیارد دلار مواد غذایی صادر کرد

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه ایران فودکس از صادرات یک و نیم میلیارد دلاری ایران در 5 ماهه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: گردش مالی تجارت صنعت غذا در دنیا 500 میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید زین العابدین هاشمی در نشست خبری از صادرات 640 میلیون دلاری صنایع غذایی در 5 ماهه ابتدای امسال خبر داد و گفت: این رقم معادل صادرات 395 هزار تن مواد غذایی است این در شرایطی است که در سال 91 صادرات محصولات غذایی یک میلیارد و 595 میلیون دلار  بوده که ارزش وزنی 950 هزار تن را در بر می گیرد.

وی افزود: ایران تنها تولیدکننده صنعت غذای حلال در دنیا است که با 10 هزار شرکت مشغول به فعالیت است این در شرایطی است که پتانسیل بسیار بالای جمهوری اسلامی ایران برای تامین مواد غذایی بیش از 1 میلیارد مسلمان جهان بسیار بالا است.

هاشمی تصریح کرد: تا سال 2010 گردش مالی تجارت صنایع غذایی حدود 500 میلیارد دلار بوده که متاسفانه سهم ایران از این رقم بسیار ناچیز است در حالیکه ایران باید جایگاه والایی را در تجارت مواد غذایی در دنیا داشته باشد.

به گفته وی، چالش امروز صنعت غذای ایران چگونگی تبلیغات و معرفی تولیدات حلال ایران است. به نظر می رسد باید در این رابطه گام های موثری برداشته شود.

هاشمی اظهار داشت: هم اکنون صنایع غذایی ایران تنها با 30 درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند در حالی که باید با ارتقای سطح کیفی تولیدات صنایع غذایی علاوه بر فعال کردن ظرفیت های خالی صادرات را نیز فعال کنیم.

به اعتقاد هاشمی، صادرات یک و نیم میلیارد دلاری مواد غذایی در ایران باید به 5 میلیارد دلار ارتقا یابد ضمن اینکه باید زمینه ای فراهم شود تا بیشتر پتانسیل صنایع غذایی کشور برای تولیدات صادراتگرا اختصاص یابد.

هاشمی از برگزاری نمایشگاه ایران فودکس که شامل فرآورده های غذایی آماده، نیمه آماده، کترینگ و صنایع وابسته با حضور 100 شرکت تولیدکننده از ششم تا نهم دی ماه خبر داد و گفت: از رایزنان بازرگانی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این نمایشگاه و بازدید هیات های تجاری دعوت به عمل آمده ضمن اینکه این نمایشگاه پذیرای هیات های تجاری از افغانستان، عراق، ترکیه و کشورهای آسیای میانه نیز خواهد بود.

کد خبر 2187818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha