۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۴

لزوم تغییر نگرش جامعه به معلول/ غم نان از سفره معلولان برداشته شود

لزوم تغییر نگرش جامعه به معلول/ غم نان از سفره معلولان برداشته شود

اراک - خبرگزاری مهر: معلولان از جمله اقشار فراموش شده در جامعه هستند که گاه ورق های تقویم ما را وا می دارد تا برای یک روز هم که شده در ایستگاه روز معلول توقف کرده و نگاهی به این قشر داشته باشیم. هرچند که پرداختن به مسئله معلول در یک روز میسر نیست چرا که سهم معلولان از زندگی کمتر دیده می شود و گاهی اعتبارات و اندیشه ما کفایت رفع همه مشکلات آنان را نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هم  اکنون نگاه غلط و فرهنگ نادرست حاکم بر جامعه مانع از فعالیت و استفاده از ظرفیت های بالقوه افراد معلول شده است. چه بسا هستند ورزشکاران، هنرمندان و افراد تحصیلکرده با مدارج عالی در میان این قشر که با وجود کسب موفقیت های چشمگیر، گاه به خاطر همین دیدگاه اشتباه در بطن جامعه جایگاهی ندارند.

مشکل اصلی معلول نگرش نادرست به آنان است

مدیرعامل شبکه معلولین استان مرکزی با بیان اینکه مشکل کنونی، معلول فرهنگ جامعه است به خبرنگار مهر می گوید: تا زمانی که دیدگاه جامعه در خصوص این قشر تغییر نکند مناسب سازی، اشتغال و ازدواج آنان نیز حل نخواهد شد.

مهرداد مهمانپذیر با بیان اینکه معلول از پایه و اساس از جامعه طرد شده است، افزود: فرهنگ غالب جامعه تصورش این است که معلول محصول گناه و  مجاراتی است که برای پدر و مادر وی در نظر گرفته شده است.

این نابینای اراکی ادامه داد: مگر می شود که خدای مهربان که این همه موهبت به ما عنایت کرده است بخواهد این طور با مخلوق برخورد کند بلکه این نگاه غلط است که موجب این خرافه گویی ها می شود.

اگر غم نان از سفره معلولین برداشته شود یک فرصت بسیار عظیم در اختیار جامعه قرار می گیرد

مهمانپذیر با بیان اینکه معلولین بیشتر از دیگر افراد فرصت اندیشه دارند، یادآور شد: اگر غم نان از سفره معلولین برداشته شود یک فرصت بسیار عظیم برای ارائه خدمات در بخش های مختلف به خصوص فکری در اختیار جامعه قرار می گیرد.

مدیرعامل شبکه معلولین استان مرکزی خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار، معلولین 15 درصد افراد جامعه را تشکیل می دهند و بزرگترین اقلیت جامعه محسوب می شوند.

وی افزود: اما همین نگرش غلط باعث شده که معلولین از زندگی محروم و افرد غیرمعلول نیز از خدمات این گروه محروم شوند.

رئيس هيئت مديره جامعه معلولين استان مركزي با بيان اينكه معلولين در جامعه ما محروم ترين و مظلوم ترين قشر هستند، گفت: در کشور ما معلول را نمي بينند، در سال 83 قانون دفاع از معلولين تصويب شد اما عملا بين 10 تا 20 درصد اجرايي شده است و هيچ ضمانت اجرايي ندارد اما در كشورهاي ديگر بين 80 تا 100 درصد عملي شده است.

كم كاري مسئولين در حوزه معلولين

مصطفی چقایی با بيان اينكه تامين اشتغال، بيمه، مسكن و ازدواج معلول، برای توانبخشی آنان و بهبود امید به زندگی شان مهم است، افزود: حمايت همه جانبه دولت، واگذاري خانه مناسب سازي شده (در ورودي، سرويس بهداشتي، سيستم سرويس دهي مهمان)، ماشين مناسب سازي شده، وام هاي بي بهره سه برابر وام غيرمعلول (زيرا هزينه اوليه زندگي معلول تقريبا 3 برابر غيرمعلول است) می تواند مشکلات این قشر را حل کند.

وی اضافه کرد: شغل و در آمد كافي، اجراي قانون سه درصد استخدام و 40 درصد مقرري يك كارمند كه البته تاكنون اجرايي نشده ، واگذاري رايگان منزل كه در قانون حمايت بر عهده بنياد مسكن است و محقق نشده است، از جمله مواردي است كه اجراي آن بسيار مهم است.

چقایی با ابراز تاسف از كم كاري مسئولين در حوزه معلولين با توجه به نيازهاي ضروري آن ها مي گويد: برخي مسئولين حتي در مراسم 12 آذر كه روز جهاني معلول است نيز شركت نمي كنند و دليل اصلي آن اين است كه مي دانند مطالبات بخش معلولين زياد است و آن ها كار نكرده اند بنابراين نمي توانند پاسخگوي معلولين باشند.

مشاور حقوقی جامعه معلولین و استاد دانشگاه نیز گفت: بررسی مشکلات معلولین باید از زوایای مختلف دیده شود.

افشین کاووسی که خود معلول جسمی حرکتی است می افزاید: بیشترین بحث در حوزه معلولین مربوط به نگرش فرهنگی به این قشر است.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ سازی اجتماعی نیاز به  بازنگری در دو بخش خاص است، اظهار کرد: در بخش اول خود معلولین باید در تغییر نگرش جامعه تلاش کنند و در بخش دیگر باید حاکمین و مسئولین در تغییر نگرش مردم از طریق رسانه ها و تدوین قوانین اقدام کنند.

کاووسی با اشاره به نقش معلولین در شکل گیری نگاهِ درست مردم افزود: معلولین باید با تلاش بیشتر از انزوا در آمده و خود را با زندگی اجتماعی ادغام کنند و خود و توانمندی هاشان را به جامعه عرضه کنند.

دولت  باید به تکالیف خود در برابر معلولین به خوبی عمل کند

وی ادامه داد: مسیر حرکت معلول باید به سمت توانمندی اجتماعی و حتی توانمندی سیاسی همچون( مشارکت در انتخابات و تاثیرگذاری در معادلات سیاسی) باشد و این مهم میسر نمی شود مگر با تلاش و ارتقا توانایی ها که در گرو مطالعه و یادگیری بیشتر است.

کاووسی با بیان اینکه  تفکر معلولین باید به سمت به دست گرفتن بخشی از چرخ توسعه کشور باشد، تصریح کرد: این امر نیازمند برابری شرایط اجتماعی و فراهم شدن زندگی مناسب همچون سایر افراد جامعه است.

وی در خصوص نقش دولت در این زمینه گفت: دولت نیز باید به تکالیف خود در برابر معلولین به خوبی عمل کند و ایجاد فرصت برابر زندگی معلول با غیرمعلول از جمله مناسب سازی را فراهم آورد.

کاووسی معتقد است: قوانین حمایتی با استاندارد بین المللی و ضمانت های اجرایی آن از جمله مواردی است که باید دولت پیگیر آن باشد.

وی اضافه کرد: رسانه ها یکی از عوامل تاثیرگذار در تغییر نگرش مردم است و باید با اجتناب از نگاه ابزاری و ترحمی به این گروه و با حفظ کرامت انسانی آن ها به معرفی توانمندی ها و مشکلات این قشر بپردازد و برنامه های خود را معطوف به یک روز خاص و روز معلولین نکند.

این استاد دانشگاه گفت: باید پذیرفت که گروه خاصی از معلولین نیاز به مراقبت های ویژه چون نگهداری در آسایشگاه دارند؛ اما نباید این تصور کرد که آن ها سربار جامعه هستند در مورد آن ها وجود داشته باشد زیرا  با فراهم شدن امکانات توانبخشی می توان به عنوان قشری فعال در اجتماع از آن ها بهره گرفت.

گروه خاصی از معلولین نیاز به مراقبت های ویژه دارند

کاووسی تاکید کرد: اصلی ترین مطالبه معلول از مسئولین کشور این است که به عنوان یکی از کشورهای پیشروی عضو کنوانسیون حمایت از حقوق معلولین اقدامات صورت گرفته و تکالیف بر عهده شان را به معلولین ارائه دهند.

قطعا فراهم کردن فرصت برابر برای معلولین، گامی است در راه معرفی بهتر این قشر به جامعه و فرصتی است برای اینکه خود معلولین، نگرش جامعه نسبت به خود را تغییر دهند و شعار معلولیت محدودیت نیست را به منصه ظهور برسانند.

..................................

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2188063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha