۱۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۴

قصه‌گویی و قصه‌نویسی/5

میل به شنیدن قصه فطری است

میل به شنیدن قصه فطری است

سردبیر پیشین «قصه ظهر جمعه با شما» با اشاره به این‌که امروز هم در رادیو، قصه می‌گویند، اما قصه‌گویی، رونق گذشته را ندارد، گفت: این مسئله به علاقه‌ مخاطبان برنمی‌گردد، زیرا میل و علاقه به قصه و قصه‌گویی، فطری است.

محمد میرکیانی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این‌که چه تفاوتی میان قصه‌گویی و قصه‌نویسی وجود دارد و آیا تفاوت این دو تنها در این است که زبان یکی گفتاری و دیگری نوشتاری است، گفت:قصه‌گویی متفاوت با قصه‌خوانی است و قصه‌گویی در خانواده با قصه‌گویی در کتابخانه یا مدرسه تفاوت دارد. همان‌طور که قصه‌گویی در رسانه‌ای چون رادیو متفاوت با قصه‌گویی در تلویزیون است. به عبارتی، قالب یکی است، اما شکل واحدی چون قصه بر اساس این‌که در چه زمان و مکانی گفته و شنیده می‌شود، رنگ و بوی متفاوتی به خود می‌گیرد.

به گفته میرکیانی حتی قصه‌گویی سنتی به روش نقالان و راویان هم با آنچه امروز گفته می‌شود، تفاوت دارد؛ چرا که عرصه قصه‌گویی، بسیار گسترده است. هرچند از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های قصه‌گویی، آن‌گونه که باید و شاید استفاده نمی‌شود. امروز هم در رادیو، قصه می‌گویند، اما قصه‌گویی، رونق گذشته را ندارد و این به علاقه‌ مخاطبان برنمی‌گردد؛ زیرا علاقه به قصه و قصه‌گویی، فطری است و تنها صلاحدید مدیران است که به حذف یا کمرنگ شدن قصه می‌انجامد.

نویسنده مجموعه «قصه ما مَثَل شد» که داور جشنواره پویانمایی هم هست در پاسخ به این‌که تا چه اندازه می‌توان قصه‌ها و قالب قصه‌گویی را به روز کرد، گفت: قصه‌گویی یک ساختار هنری مستقل است؛ همان‌گونه که پویانمایی و سینما قالب‌های مستقلی هستند. منابع قصه می‌توانند برای تولید پویانمایی به کمک ما بیایند، اما قصه‌گویی و پویانمایی دو قالب متفاوت هستند.

کد خبر 2190218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha