۱۹ آذر ۱۳۹۲، ۹:۱۰

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

ضرورت حفظ حریم فکری جامعه اسلامی از سوی علما و اندیشمندان

ضرورت حفظ حریم فکری جامعه اسلامی از سوی علما و اندیشمندان

حجت الاسلام ابراهیمی با تأکید بر ضرورت حفظ حریم فکری امت اسلامی به ویژه در شرایط فعلی جهان اسلام، نسبت به برخی سخنان افراد ناآگاه در دامن زدن به فتنه های مذهبی اظهار تأسف کرد و گفت: ما باید روش ائمه را الگوی خود قرار دهیم.

حجت الاسلام حسین ابراهیمی نماینده ولی فقیه در امور افغانستان درباره حدیثی از امام صادق(ع) که بر حفظ حریم فکری جامعه اسلامی تأکید فرموده است به خبرنگار مهر، گفت: لازمه اظهار نظر داشتن اطلاعات کافی و درک کافی است لذا معصوم فرمود: لا تقل مالا تعلم بل لا تقل کل ما تعلم ». نه تنها چیزی که علم نداری، بازگو مکن بلکه همه آنچه را که می دانی را نیز مگو.

وی با بیان اینکه لازمه اظهار نظر در هر زمینه ای، داشتن اطلاعات و دانش ویژه است، افزود: حضرت امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا  لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ  وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ  أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ  وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْ‏ءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ  وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ  وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه» . شما را به پنج چيز سفارش مي‏ كنم كه اگر براى آنها شتران را پرشتاب برانيد و رنج سفر را تحمّل كنيد سزاوار است: كسي از شما جز به پروردگار خود اميدوار نباشد، و جز از گناه خود نترسد، و اگر از يكي سؤال كردند و نمي‏ داند، شرم نكند و بگويد نمي‏ دانم، و كسي در آموختن آنچه نمي‏ داند شرم نكند، و بر شما باد به شكيبايي، كه شكيبايي، ايمان را چون سر است بر بدن و ايمان بدون شكيبايي چونان بدن بي‏ سر، ارزشي ندارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در مناظره و بحث لازم است ما با دانایی وارد صحنه شویم و طبق آیات قرآن «وجادلهم بالتی هی احسن» عمل کنیم. اگر هم کسی می خواهد با مخالفش وارد بحث شود لازمه اش رعایت ادب و داشتن تخصص است تا بتواند طرف را مجاب کند، در غیر این صورت، درهایی به روی منحرفین و فتنه گران باز می شود که بستن آن به مراتب سخت تر است.

حجت الاسلام ابراهیمی با تأکید بر ضرورت حفظ آرامش جامعه و امت اسلامی به ویژه در شرایط فعلی جهان اسلام، نسبت به برخی سخنان افراد ناآگاه در دامن زدن به فتنه های مذهبی اظهار تأسف کرد و گفت: ما باید روش ائمه را الگوی خود قرار دهیم همانطور که فرمودند: التقیة دینی و دین آبائی. انسان باید تقیه را بداند و بفهمد کجا تقیه کند و کجا تقیه نکند و لذا هر کس بخواهد در باب هر چیزی اظهار نظر کند باید تخصص لازم را داشته باشد والا همواره انحراف و فتنه به دنبال ناآگاهی وجهل خواهد آمد.

وی بر حفظ حریم فکری جامعه اسلامی تأکید کرد و افزود: خوشبختانه امروز مؤسسات پژوهشی خوبی در حوزه های علمیه ایجاد شده است و به ویژه شخص مقام معظم رهبری در این زمینه هوشیارانه به مراقبت می پردازند و اظهارات ایشان همواره در همین راستا است که اسلام به معنای واقعی حفظ شود. لذا تلاش رهبری معظم و حوزه های علمیه و مراجع عظام و صاحبان فکر و اندیشه این است که بتوانند از حوزه دین حراست کنند و علت برتری عالم بر غیرعالم همین است که پاسدار حریم فکری جامعه است. در احادیث می فرمایند که وجود یک فقیه بر هزار عابد برتری دارد و یا گفته می شود «فضل العالم علی العابد کفضلی علی ادناکم» چون اینها دین را حفظ می کنند و انحرافات و بدعتها را می زدایند.

نماینده ولی فقیه در امور افغانستان در پایان تصریح کرد: پیامبر(ص) درباره صیانت فکر دینی و آگاه شدن مردم به وسیله عالمان دین می فرمایند: «إذا ظهرت البدع فی أمتی فللعالم أن یظهر علمه وإلا فعلیه لعنة الله» هنگامی که بدعت ها آشکار می شود پس بر عالم است که دانش خویش را آشکار کند و اگر چنین نکند، لعنت خدا بر اوست». لذا علما در طول تاریخ چنین صیانتی را بر عهده داشتند و بقاء اسلام در کوشش و تبیین و تبلیغ و روشنگری روحانیت در طول تاریخ اسلام مشهود است.
 

کد خبر 2192022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha