۲۱ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۱۱

در گزارش 100 روزه مقیمی مطرح شد؛

پایین آمدن سطح سفره های زیرزمینی/ جذب سرمایه گذار در حوزه اشتغال ضرورتی حیاتی برای استان

پایین آمدن سطح سفره های زیرزمینی/ جذب سرمایه گذار در حوزه اشتغال ضرورتی حیاتی برای استان

اراک – خبرگزاری مهر: پایین آمدن سطح سفره های زیرزمینی در اثر استفاده بی رویه از منابع آب، انتقاد از گفتمان حاکم بر بخش خصوصی استان و عدم حضور مدیران صنایع در شهر اراک از جمله مشکلاتی بود که در گزارش صد روزه استاندار مرکزی عنوان شد. گزارشی که نتیجه حضور محمد حسین مقیمی از حضورش در شهرستانهای استان و آشنا شدن با مشکلات آنان، تشکیل شورای گفتگوی بخش خصوصی و بخش دولتی کسب کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسین مقیمی شامگاه چهارشنبه با بیان این مطلب در نشست خبری ارائه گزارش یکصد روزه دولت یازدهم، مشکل کمبود آب را مهمترین چالش فراروی استان مرکزی دانست و افزود: استفاده بی رویه از منابع آبی موجود در استان مرکزی باعث شده تا در این استان سطح منابع آبی پایین رفته و درتامین آب بخش صنعت و کشاورزی با مشکلات بسیار روبرو شویم.

وی با بیان این که خشکسالی در شهرهای کمیجان، خنداب، محلات، خمین و اراک جدی است، گفت: علیرغم وجود خکشسالی در شهرهای فوق به لحاظ بالا بودن میانگین بارندگی کل استان مرکزی این استان از دریافت اعتبارات ویژه خشکسالی محروم است که این امر موجب شد تا پیشنهاد تخصیص شهرستانی اعتبارات خشکسالی به دولت ارائه گردد.

استاندار استان مرکزی در ادامه استفاده از پسماندهای تصفیه شده آب شهرهای دیگر چون استان تهران را یکی از راهکارهای تامین آب مورد نیاز استان مرکزی برشمرد و افزود: استفاده بهینه در مصرف آب و  یکپارچه سازی اراضی بخش کشاورزی باید در اولویت کار استان قرار بگیرد.

مقیمی با بیان این که مهمترین کار جهاد کشاورزی استان مرکزی یکپارچه سازی اراضی است گفت: باید با توجه به این مهم و توسعه آبیاری تحت فشار راندمان آبی استان را 50 درصد افزایش داد.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد یکصد روزه دولت یازدهم در استان مرکزی گفت: حضور در شهرستانها با هدف آشنایی با منطقه  ومشکلات پیش روی آن از اولویت های کارهای مدیریت جدید استان بود که خوشبختانه سفرهای شهرستانی به شهرستانهای 11 گانه استان مرکزی انجام و با برگزاری شورای برنامه ریزی شهرستانی تصمیماتی در خصوص مشکلات فرا روی هر شهرستان اتخاذ شد.

استاندار مرکزی صدور پروانه حفر چاه برای صاحبان قنواتی که طی 5 سال اخیر خشک شده اند و لایروبی 275 قنات خشک شده تا پایان سال جاری را از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در شهرستان های استان برشمرد و گفت: همچنین به منظور جلوگیری از مشکل پرت آب مقرر شد 400 کیلومتر از کانالهای آبرسانی استان تعمیر و نوسازی شوند.

شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولتی در استان تشکیل شد

مقیمی در ادامه از تشکیل شورای گفتگوی بخش خصوصی و بخش دولتی طی 100 روز کار دولت یازدهم در استان مرکزی خبر داد و گفت: این شورا با حضور بیش از 40 تشکل تولیدی در بخش صنعت و کشاورزی و بازرگانی تشکیل جلسه داد تا ضمن بررسی مهمترین مسائل و مشکلات پیش روی صنعت، تجارت، گردشگریف ساختمان و.... توسط نمایندگان این بخشها برنامه ریزی برای حل مشکلات در دستور کار استان قرار بگیرد.

وی با تاکید بر ضرورت پیاده شدن خصوصی سازی واقعی در استان مرکزی افزود: شورای گفتگو بستر تحقق خصوصی سازی واقعی را در استان مرکزی فراهم می کند.

استاندار مرکزی با انتقاد از گفتمان حاکم بر بخش خصوصی استان مرکزی گفت: تا زمانی که گفتمان حاکم بر بخش خصوصی استان مرکزی گفتمان دولتی است راه به جایی نمی بریم.

مقیمی تاکید کرد: شواری گفتگو کمک می کند تا نظرات بخش خصوصی برای اداره بهتر اقتصاد کشور و دفاع از منابع بخش خصوصی استان صورت گیرد.

وی یادآور شد: تشکیل سه جلسه ستاد سرمایه گذاری و رسیدگی به شکایت سرمایه گذاران از دستگاه های اجرایی، برگزاری ده جلسه کمیته ستاد تسهیل پشتیبانی از واحدهای صنعتی و رسیدگی به شکایت بیش از 55 واحد صنعتی، تشکیل 2 جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، تصمیم گیری پیرامون مناطق زلزله زده سنگک در ساوه ازدیگر اقدامات صورت گرفته در صد روز اخیر است.

حذف آلودگی های شهر اراک یک اولویت جدی است

استاندار استان مرکزی در ادامه با اشاره به آلودگی های زیست محیطی فرار وی شهر اراک گفت: حذف این آلودگی ها از اولویت های کاری دولت است.

مقیمی افزود: در بحث مقابله با آلایندگی های صنعتی استان مرکزی با کسی تعارف نداریم و با واحدهایی که حقوق مردم را در بحث استانداردهای زیست محیطی به شدت برخورد می کنیم.

وی با اشاره به مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک با حضور معاون رئیس جمهور در روزهای نخست کاریش در استان مرکزی گفت: با تعیین زمانبندی مشخص برای اجرای مصوبات روند اجرایی شدن انها را به جد دنبال می کنیم.

استاندار استان مرکزی در ادامه گازرسانی به کوره های آجر پزی موجود در حاشیه شهر اراک، انتقال پایانه حمل و نقل باری به خارج از شهر اراک، شناسایی پیمانکار برای انجام مطالعات قطار شهری اراک از جمله مهمترین مصوبات کارگروه کاه آلودگی هوای کلان شهر اراک در این مدت بوده است.

در انتقال واحد آندسازی آلومینیوم با کسی تعارف نداریم

مقیمی در ادامه با اشاره به آلایندگی کارخانه آلومینیوم سازی اراک و مشکلات زیست محیطی این واحد صنعتی گفت: خروج هر دو ماه یکبار 80 دیگ آلاینده کارخانه از مدار تولید در واحد قدیمی از جمله اقدامات مهم در راستای کاهش آلودگی این واحد صنعتی است که به جد دنبال می شود.

وی با تاکید بر ضرورت انتقال واحد پخت آند کارخانه آلومینیوم سازی اراک به خارج از شهر اراک گفت: انتقال این واحد از مصوبات است و در اجرای آن با کسی تعارف نداریم لذا با زمانبندی مشخص شده به مسئولین این شرکت فرصت می دهیم بستر اجرایی شدن این مصوبه را هر چه سریعتر اجرایی کنند.

استاندار استان مرکزی یادآور شد: رفع آلودگی هوا و حفظ و ایجاد اشتغال در شهر اراک دو موضوع به هم وابسته است که باید با درایت خاصی حل شود.

وی با تاکید بر ضرورت نگاه عقلانی و دور از هر گونه احساسات به موضوع آلایندگی هوای شهر اراک گفت: مردم اراک نباید با ساختن غولی از آلایندگی هوای این شهر بسترهای اشتغالزایی برای جوانان خود را از بین ببرند.

جذب سرمایه گذاری در حوزه اشتغال

استاندار مرکزی جذب سرمایه گذاری در حوزه اشتغال را یک ضرورت حیاتی برای استان مرکزی و کلان شهر اراک برشمرد و گفت: کاهش آلودگی هوای اراک از ضروریات است اما نباید فراموش کرد که این اصل مانع توسعه شهر اراک شود.

مقیمی ادامه داد: کلان شهر اراک باید با الگوگیری از استان های موفق صنعتی ضمن کنترل آلایندگی هوای شهر در راستای جذب سرمایه گذاران جدید در استان بکوشند.

وی در ادامه اعتبارات کاهش آلودگی استان را از ابتدای سالجاری تا کنون 143 میلیارد تومان برشمردو گفت: این رقم تا پایان سال نیز افزایش خواهد یافت.

استاندار مرکزی با بیان این که اعتبارات کاهش آلودگی هوای اراک از محل یک درصد سهم آلایندگی واحدهای صنعتی آلاینده تامین می شود افزود: از مجموع این اعتبارات 70 درصد به شهرشازند، 20 درصد به شهر اراک و 10 درصد به شهر خنداب تخصیص یافته تا در راستای اجرای پروژه های کاهش آلایندگی هوای این شهرها هزینه شود.

مقیمی تاکید کرد: کل این اعتبارات باید فقط در حوزه کاهش آلودگی هزینه شود و این مسئله با جدیت از سوی مدیریت استان دنبال خواهد شد.

مدیران صنعتی شهر اراک به مسائل شهری بی توجه هستند

استاندار استان مرکزی در ادامه از بی توجهی مدیران صنایع شهر اراک انتقاد کرد و گفت: جای تاسف است علیرغم وجود صنایع مادر کشور در شهر اراک این شهر نتوانسته هزینه های اجتماعی خود را از صنعت دریافت کند.

مقیمی با بیان این که صنعت مااحساسی به حل مشکلات شهری اراک ندارد گفت: ریشه این مشکل به عدم حضور مدیران صنایع در شهر اراک برمی گردد.

وی عدم وجود زیرساخت های لازم رفاهی برای حضور مدیران صنایع در اراک گفت: باید با ایجاد زیرساخت های رفاهی بستر لازم برای سکونت مدیران صنعتی را در اراک فراهم کرد تا مدیران خود را در مسائل شهر سهیم بدانند.

استاندار مرکزی تاکید کرد: حل مشکلات اراک در گرو تقویت روحیه مشارکت جویی صنایع است.

باید بستر توسعه یکپارچه استان مرکزی فراهم شود

مقیمی در ادامه با تاکید بر ضرورت توسعه یکپارچه استان مرکزی گفت: تا کنون سرمایه گذاری خوبی در شهرستان های اراک، ساوه، دلیجان و زرندیه صورت گرفته این در حالیست که شهرهایی چون فراهان، کمیجان، تفرش و آشتیان از این مهم محروم بوده اند.

وی با اشاره به موقعیت خاص استان مرکزی به لحاظ قرار گرفتن در مرکز کشور و برخورداری از ظرفیت های حمل و نقل جاده ای ریلی و هوایی گفت: استان مرکزی استانی برخوردار از سرمایه های ارزشمند است که باید با تبلیغ آن بستر جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم کرد.

استاندار مرکزی از تشویق دولت برای سرمایه گذاری در استان مرکزی خبرداد و گفت: فراهم کردن بستر بهره مندی واحدهای صنعتی از فاینانس بیانگراین مهم است.

گفتمان دولت تدبیر حل مشکلات است نه توجیه کارها

استاندار استان مرکزی در ادامه با اشاره به عملکرد خود در حوزه سیاسی و تغییر مدیران گفت: گفتمان دولت تدبیرو امید حل مشکلات مردم است نه توجیه کارها لذا هر مدیری که این گفتمان را قبول داشت در مسند خود باقی می ماند و هرکس قبول نداشت از گردونه مدیریتی استان خارج می شود.

مقیمی با بیان این که تا کنون اکثر مدیران دستگاه های اجرایی استان با این گفتمان مشکلی نداشته اند گفت: اساس کار ما در بخش انتصاب ها ارتقا سازمانی بوده و سعی می کنیم با انتخاب کارشناسان لایق هر دستگاه اجرایی به عنوان مدیر ان دستگاه انگیزه کاری در بین کارکنان دولت راافزایش دهیم.

کد خبر 2193990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha