۷ دی ۱۳۹۲، ۹:۱۲

مهر گزارش می دهد؛

آش نخورده ای که اشتغال لرستان را نمک گیر کرد/ زخمی که هر روز "ناسورتر" می شود

آش نخورده ای که اشتغال لرستان را نمک گیر کرد/ زخمی که هر روز "ناسورتر" می شود

خرم آباد - خبرگزاری مهر: متولیان برخی بانکهای استان در حالی می گویند به سهم خود در آش اشتغال لرستان نمک ریخته اند که مسئولان این حوزه از کمترین همکاری بانکها برای اعطای تسهیلات اشتغالزایی سخن می گویند تا روایت اشتغال لرستان، حکایت آش نخورده و دهان سوخته باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، سر نخ هر معضلی را که در لرستان بگیریم می رسیم به یک نقطه و یک چالش اساسی و آن هم نرخ بالای بیکاری در این استان است، موضوعی که به علت العلل توسعه نیافتگی این استان تبدیل شده است.

از سرانه پایین درآمدی گرفته تا مشکلات مربوط به پرداخت عوارض و درآمد پایین شهرداری ها، از مشکلات معیشتی تا افزایش وقوع جرایم خرد در استان همه و همه "سر و ته یک کرباس" اند به نام بیکاری!

اینکه بیکاری در لرستان طی دست کم 20 سال گذشته بحرانی جدی در این استان بوده قابل انکار نیست تا آنجا که حرف اول و آخر مسئولان این استان از بیکاری است و همه ناله هایی که سر داده می شود از دست همین درد دیرین است.

این در حالیست که در سالهای گذشته نسخه های مختلف برای درمان درد بیکاری لرستان نه تنها موثر نبوده بلکه این زخم هر روز ناسورتر می شود تا عفونت آن به دیگر بخشهای اقتصاد لرستان نیز سرایت کند؛ چالشی در صورت استمرار به گفته استاندار لرستان تبدیل به بحرانی بزرگ خواهد شد.

جای انکار نیست که ایجاد اشتغال و رفع بیکاری یک زنجیره است و حرکت در مسیر وصل کردن این حلقه ها نیازمند یک همکاری بین بخشی جدی و فراگیر است و با کارهای جزیره ای و بخشی آش همان و کاسه همان خواهد ماند.

"عزم همگانی" که سالهاست شکل نمی گیرد

در این میان آنچه "عزم همگانی" نامیده می شود علاج درد بیکاری در لرستان است، عزمی که نه تنها مسئولان، بخش خصوصی و سرمایه گذاران بلکه خود مردم نیز باید برای شکل گیری آن به میدان بیایند. برای شکل گیری "عزم جدی" باید برنامه ریزی شود و در این برنامه مسئولیت هر کسی مشخص و تکلیف همگان روشن شود.

به نظر می رسد حتی یک حلقه مفقوده در زنجیره اشتغال و کارآفرینی می تواند کل تلاشهای صورت گرفته توسط حلقه های دیگر زنجیره را بی خاصیت کند، موضوعی که باعث شد در آخرین جلسه کارگروه اشتغال لرستان صدای استاندار لرستان هم دربیاید.

هوشنگ بازوند که از روز اول حضورش در لرستان همه دغدغه هایش حول محور اشتغال می چرخید با مشاهده ناهماهنگی ها و گاه کوتاهی ها در شکل گیری زنجیره ایجاد اشتغال در استان فریاد انتقادش بلند شد تا بگوید هر کسی که نمی تواند بی تعارف کنار بکشد.

این التیماتوم استاندار لرستان یعنی به اندازه کافی برای رفع معضل بیکاری زمان از دست رفته و فرصت سوزی های زیادی روی دست مان باقی مانده است؛ اگر نمی توانیم با این همه چالش و مانع جلو برویم دست کم بخشی از موانع عقب ماندگی ها را رفع کنیم که یکی از این عوامل کم توجهی متولیان امر برای شکل گیری زنجیره اشتغال در لرستان است.

این متولیان امر می تواند در بین دستگاههای اجرایی و بانکها باشد یا حتی می توان آنها را در مقوله کم توجهی به تقویت فرهنگ کار و کارآفرینی در استان در میان دستگاههای فرهنگی استان جستجو کرد.

بانکهای استان هیچ گونه همکاری با کارگروه اشتغال نداشته اند

در این گزارش به یکی از این عوامل می پردازیم. بانکهای استان که طی سالهای اخیر نه تنها صدای مسئولان، که فریاد فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و حتی برخی مسئولان دستگاه قضایی را نیز بلند کرده اند.

حامد ویسکرمی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان در این رابطه در گفتگو با مهر با بیان اینکه بانکهای استان طی سال 92 هیچ گونه همکاری با کارگروه اشتغال نداشته اند می گوید: بانکهای رفاه، سپه، صادرات و بانک متاسفانه هیچ گونه پرداختی به طرحهای اشتغالزای لرستان طی امسال نداشته اند.

وی با بیان اینکه بانکهای استان طرحهای اشتغالزایی را که به آنها معرفی می کنیم معترض می شوند که چرا طرح معرفی می کنید ادامه می دهد: با توجه به اینکه دغدغه و رویکرد اصلی استاندار لرستان اشتغال، تولید و سرمایه گذاری است امیدواریم که بانکها این رویکرد خود را در رابطه با عدم همکاری در پرداخت تسهیلات به طرحها عوض کنند.

مصیبت بیکاری لرستان با این روند همکاری بانکها رفع نمی شود

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان لرستان با تاکید بر اینکه با این رویکرد بانکهای استان هیچ توفیقی در بحث اشتغال لرستان نخواهیم داشت افزود: مصیبتی که در بحث اشتغال لرستان وجود دارد با این روند همکاری بانکهای استان رفع نخواهد شد.

ویسکرمی با اشاره به میزان پرداخت تسهیلات از سوی بانکها از محل سهمیه اعتبارات ابلاغی بنگاههای زودبازده از سال 48 تا 88 عنوان کرد: بانک ملی 48 درصد، کشاورزی 33 درصد، سپه 48 درصد و تجارت 34 درصد از سهیمه خود را به بنگاههای زودبازده پرداخت کرده اند.

وی ادامه داد: همچنین بانک رفاه 11 درصد، صادرات 32 درصد و بانک صنعت و معدن 85 درصد از سهمیه خود را پرداخت کرده اند.

راهکاری غیر از سرمایه گذاری برای رفع مشکل بیکاری وجود ندارد

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با مهر با بیان اینکه مهم ترین مشکل لرستان معضل بیکاری است، اظهار داشت: این مشکل باید به صورت ریشه ای و اساسی حل شود.

علی هادی چگنی با بیان اینکه راهکاری غیر از سرمایه گذاری در این حوزه برای رفع این مشکل وجود ندارد افزود: بر اساس اصل 44 باید زمینه لازم برای حضور بخش خصوصی برای رفع مشکل بیکاری در استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه این بخش برای سرمایه گذاری باید از تسهیلات لازم استفاده کند عنوان کرد: امروز سیاست مدیریت ارشد استان توجه به بحث اشتغال و سرمایه گذاری است و مبانی کار مدیران استان نیز باید این امر باشد.

سوال اساسی معاون استاندار لرستان از بانکها

معاون برنامه ریزی استانداری لرستان با بیان اینکه برخی بانکهای استان مانند بانک تجارت عملکرد مطلوبی طی سالجاری در رابطه با پرداخت تسهیلات لازم به بنگاههای اقتصادی داشته است که جای تقدیر دارد افزود: این در حالیست که بسیاری از بانکهای استان متاسفانه عملکرد قابل قبولی نداشته اند.

چگنی با اشاره به بهانه تراشی بانکهای لرستان در رابطه با عدم پرداخت تسهیلات به بنگاههای زودبازده اقتصادی عنوان کرد: بانکهای استان می گویند که میزان مصارف آنها 2.5 برابر منابع آنها است ما از آنها این سوال را می کنیم چقدر از این مصارف در راستای تولید و اشتغال هزینه شده است؟

وی بیان داشت: به طور حتم ما بررسی و پیگیری لازم را در این رابطه خواهیم داشت.

و اما سخنان مدیر کمیسیون بانکهای لرستان در رابطه با عدم پرداخت تسهیلات به بنگاههای اقتصادی لرستان طی سالجاری قابل تامل است.

بانکها: منابع مالی ما که بی نهایت نیست

غلام رضا ساکی در این رابطه با بیان اینکه بانک ملی استان لرستان طی چهار سال گذشته سه هزار میلیارد ریال به بنگاههای زودبازده اقتصادی استان پرداخت کرده است افزود: اشتغال و تولید فقط از مسیر بنگاههای زودبازده نمی گذرد.

وی با اشاره به پرداخت شش هزار میلیارد ریال از سوی بانکهای استان برای احداث واحدهای مسکونی زلزله زده طی 85 افزود: در آن شرایط دولت بانکها را مکلف کرد که این اعتبار را پرداخت کند.

مدیر کمیسیون بانکهای لرستان با بیان اینکه بانکها نیز مجبور بودند که این میزان تسهیلات را برای بازسازی واحدهای مسکونی پرداخت کنند افزود: این در حالیست که بعد از گذشت چند سال هنوز دولت یک ریال از آن را به بانکها پرداخت نکرده است.

ساکی با بیان اینکه ما این تسهیلات را که به خارج از استان پرداخت نکرده ایم ادامه داد: از سه هزار میلیارد ریالی که به بنگاههای زودبازده نیز پرداخت کرده ایم تنها 10 درصد آن برگشت داده شده است.

وی با بیان اینکه منابع بانکی که بی نهایت نیستند عنوان کرد: متاسفانه با فشار و بدون کار کارشناسی پرداخت تسهیلات به این بنگاهها به تصویب می رسد و نتیجه این امر وجود طرحهای نیمه تمام در استان می شود.

بانکهای لرستان 9 هزار میلیارد تومان مطالبات دارند

مدیر کمیسیون بانکهای لرستان با بیان اینکه ما نیز بومی این استان هستیم و برای معضل اشتغال دغدغه داریم افزود: هر کدام از ما نیز مانند همه مردم دو بیکار در خانه خودمان داریم.

ساکی با اشاره به مطالبات بانکهای استان عنوان کرد: هم اکنون بانکهای لرستان بیش از 9 هزار میلیارد تومان مطالبات دارند.

وی با بیان اینکه برای وصول این مطالبات چه کسی به بانکهای استان کمک کرده است افزود: این بی انصافی است که می گویند مدیران بانکها برای عدم پرداخت تسهیلات به بنگاههای زودبازده مانع تراشی می کنند.

مدیر کمیسیون بانکهای لرستان با بیان اینکه نباید با بانکها اینگونه برخورد شود که نمی خواهند همکاری کنند ادامه داد: در حال حاضر مردم لرستان بیش از 12 هزار میلیارد تومان در بانکهای خصوصی استان سرمایه گذاری کرده اند.

ساکی با بیان اینکه میزان منابع بانکهای لرستان تا مهر ماه 92 حدود 28 هزار میلیارد تومان بوده است افزود: این در حالیست که 54 هزار میلیارد تومان میزان مصارف بانکهای استان بوده است.

به هر روی سر طناب بیکاری لرستان را که بگیریم به دستگاههای مختلفی می رسیم که هر کدام برای عمل نکردن به وظایف خود توجیهی دارند که گاه آنقدر با آب و تاب تعریف می شود که از هر منطقی، منطقی تر می نماید، ولی سوال اصلی اینجاست که اگر همه کار خود را به درستی انجام داده اند چرا در حوزه بیکاری و اشتغال لرستان آب از آب تکان نخورده است؟!

مدیران یکی از بانکهای استان می گفت که در آش اشتغال ما هم به سهم خود نمک ریخته ایم! این سخنان در حالی مطرح می شود که نه آش اشتغال نمک دارد و نه از شوری بیکاری لرستان کاسته شده است. شاید آنجایی که نمک ریخته شده، زخم بیکاری لرستان است که هر روز درد آن بیشتر و کاری تر می شود.

.......................................

گزارش: فاطمه حسینی

کد خبر 2203372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha