۱۶ دی ۱۳۹۲، ۶:۴۷

مهر گزارش می دهد؛

بدبیاری های "اول بودن" برای یک استان/ وقتی مرکز آمار داغ لرستانیها را تازه می کند

بدبیاری های "اول بودن" برای یک استان/ وقتی مرکز آمار داغ لرستانیها را تازه می کند

نحسی یک عنوان اولی برای استانی که در عمده شاخصهای اقتصادی در انتهای جدول استانهای کشور قرار دارد گریبان لرستان را گرفته است تا هر بار که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری را اعلام می کند داغ مردم لرستان تازه شود.

به گزارش خبرنگار مهر از خرم آباد، آخر هر فصل که آمار بیکاری از سوی مرکز آمار ایران اعلام می شود نگاه همه لرستانیها به جدول استانهای کشور در این زمینه دوخته می شود تا شاید شاهد تکان خوردن لرستان از صدر این جدول باشیم، آرزویی که طی چندین سال اخیر هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفته و آخرین پرده آن اعلام نرخ بیکاری فصل پاییز بود که بازهم لرستان در ابتدای جدول جا خوش کرده است.

اینکه لرستان از صدر جدول بیکاران تکان نمی خورد یک طرف و در آن طرف ماجرا ادعاهای مسئولان این استان طی سالهای گذشته قرار دارد؛ که هر بار با اعلام نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار "آسمان و ریسمان" به هم می بافتند که نرخ بالای بیکاری در لرستان را قبول ندارند.

آمار شغلهایی که روی کاغذ باقی ماند

انکار نرخ بالای بیکاری لرستان را هم اگر یک جای دلمان بگذاریم، نمی توان از کنار آمارهای اشتغال ایجاد شده در استان طی سالهای گذشته عبور کرد، آماری که گویا فقط روی کاغذ مدیریت وقت استان باقی ماند و هیچ گاه به صورت ملموس آثار آن در جامعه مشاهده نشد.

هر بار که نرخ بیکاری از سوی مرکز آمار ایران اعلام می شود، لرستان خیلی وضعیتش خوب شده باشد به جای بیکارترین استان کشور در جایگاه دوم جدول بیکاران قرار می گیرد و البته تمام تلاشش را می کند که در فصل بعد به جایگاه اولش بازگردد، گویا این تنها عنوان اولی برای استانی است که در همه شاخصهای اقتصادی در ته جدول قرار داد.

نحسی اولی لرستان در نرخ بالای بیکاری در حالیست که آثار این پدیده نامیمون را می توان را در دیگر بخشهای اقتصاد این استان به طور ملموس مشاهده کرد به طوریکه در عمده شاخصهای اقتصادی اعم از سرانه درآمد، رشد اقتصادی، تولید ناخالص و ... با توجه به نرخ بالای بیکاری شاهد جایگاه نامطلوب استان در این شاخصها نیز هستیم.

ردپای بیکاری در آمار بالای مهاجرت از لرستان

از تبعات نرخ بیکاری روی شاخصهای اقتصادی که بگذریم می توان خسارات ناشی از این پدیده را در بخشهای فرهنگی، ورزشی و اجتماعی استان نیز مشاهده کرد به طوریکه با توجه به مشکلات در این بخش شاهد روند نگران کننده مهاجرت از لرستان هستیم.

استاندار لرستان در واکنش به این وضعیت در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان گفت که در حال حاضر از هر دو نفر جوان لرستانی یک نفر بیکار است. بازوند همچنین گفته بود که در حال حاضر سالانه حدود هفت هزار نفر از مردم استان به استانهای دیگر مهاجرت می کنند و زنگ هشدار در این زمینه به صدا درآمد است.

در مهاجرتهای صورت گرفته از استان لرستان اگر سرنخ همه ماجرا به بیکاری برنگردد، دست کم می توان گفت که پای بیکاری در تصمیم گیری لرستانیها برای مهاجرت از این استان در میان است.

آوار بیکاری روی سر جوانان لرستانی

شاهد این ماجرا رخدادهای تلخی است که گاه برای لرستانیها در کلانشهرها رخ می دهد. اگر کمی حافظه مان را جستجو کنیم به حادثه ریزش ساختمان در سعادت آباد تهران در تیرماه سال 87 می رسیم، حادثه ای که 17 جوان لرستانی که برای کار به تهران رفته بودند را در یک لحظه به کام مرگ کشاند؛ حادثه ای که نه آوار ساختمان بر سر لرستانیها، که آوار بیکاری بود که هر روز جوانان این استان را ذره ذره آب می کند.

شاید اگر کمی دیگر حافظه مان را جستجو کنیم به موارد مشابه دیگری هم دست پیدا کنیم که تلخی آنها هنوز در کام مردم این استان باقی مانده است، مواردی مثل روایت ماه عسل از باربری جوانان لرستانی در بازار تهران.

به هر روی روایت بیکاری در لرستان حکایت زخم کهنه ای است که هر بار مرکز آمار دست به جیب می شود تا نرخ جدید بیکاری را اعلام کند این زخم دوباره سر باز می کند و این داغ دوباره تازه می شود تا بازهم دردنامه های متعددی نگاشته شود، دردنامه هایی که گوش شنوایی برای آنها هیچ گاه پیدا نشد تا در طول دست کم سالهای گذشته آب از آب بیکاری لرستان تکان نخورد.

وقتی بالاخره صورت مسئله پذیرفته می شود

در حالیکه سالها شاهد انکار نرخ بالای بیکاری از سوی مسئولان استان و ایرادگیری به کار مرکز آمار ایران از سوی آنها بوده ایم، هوشنگ بازوند استاندار جدید لرستان با قبول صورت مسئله می گوید که نرخ بالای بیکاری موجب زمین گیر و فلج شدن اقتصاد استان شده است.

وی با یادآوری اینکه لرستان در 15 شاخص اقتصادی وضعیت خوبی ندارد و نتیجه این امر نیز نرخ بسیار بالای بیکاری است، ادامه می دهد: در حال حاضر نرخ بیکاری جمعیت جوان 15 تا 24 سال لرستان یک عدد سرسام آور و نگران کننده است.

بازوند معتقد است که همین امروز نیز برای رفع چالش بیکاری در لرستان دیر شده است و اگر این روند استمرار پیدا کند در آینده نرخ بیکاری لرستان تبدیل به بحرانی برای این استان خواهد شد.

استاندار لرستان از سرانه درآمدی مردم لرستان که کمتر از نصف میانگین کشوری است به عنوان یکی از تبعات نرخ بالای بیکاری یاد کرده و می گوید: لرستان در این زمینه از استانهای انتهای جدول در کشور محسوب می شود که این امر نگران کننده است.

بازوند معتقد است که ریشه وضعیت معیشتی نگران کننده مردم لرستان نرخ بالای بیکاری است و همین امر موجب شده که مردم این استان نتوانند خوب زندگی کنند.

نسخه "بازوند" برای رفع چالش بیکاری در لرستان

وی کلید رفع چالش بیکاری در لرستان را جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی عنوان کرده و حرکت در این مسیر را اجتناب ناپذیر می داند و می گوید: برای کاهش یک درصد از نرخ بیکاری لرستان باید رقمی در حدود 700 میلیارد تومان هزینه شود که تامین این رقم از سوی دولت به تنهایی شدنی نیست.

استاندار لرستان از همه متولیان امر می خواهد که موانع پیش روی سرمایه گذاری در استان را رفع کنند و یادآور می شود که سرمایه گذاری یک جریان سیال است که باید با برداشتن موانع پیش روی آن زمینه جریان یافتن آن در بدنه اقتصاد استان را فراهم کرد.

بازوند همچنین خواستار پرهیز از ارائه آمارهای "صوری" برای اشتغال در استان توسط مسئولان مختلف می شود و می گوید: در حوزه اشتغالزایی در استان نباید دنبال عدد سازی باشیم چرا که ارائه آمار و ارقام غیرواقعی فقط کلاه گذاشتن سرخودمان است.

به هر روی اینکه بالاخره مسئولان پذیرفته اند که لرستان به لحاظ نرخ بالای بیکاری با مشکل جدی مواجه است و به نوعی صورت مسئله مورد توجه قرار گرفته جای شکر دارد اما باید منتظر ماند و دید که آیا نسخه تجویز شده برای رفع این بحران چقدر می تواند موثر باشد.

مردم لرستان چشمهایشان را به نرخ بیکاری دیگر فصول پیش رو دوخته اند تا شاید روزی مرکز آمار ایران حامل خوش خبری برای بیکاری لرستان باشد، خبر اینکه بالاخره صدر جدول بیکاران دست از سر لرستان بر می دارد!

..................................

گزارش: زهرا حسینی

 

کد خبر 2208582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha