بابک نیک‌طلب:

نشریات کودک و نوجوان، در پی اهداف سازمانی هستند/ تغییر در کیهان بچه‌ها ممکن نیست

نشریات کودک و نوجوان، در پی اهداف سازمانی هستند/ تغییر در کیهان بچه‌ها ممکن نیست

سردبیر نشریه«هدهد» در پاسخ به این‌که بعضی معتقدند دنیای امروز، دنیای فضاهای مجازی و اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای است، گفت: انگار قرار نیست هیچ‌وقت، مخاطب کودک و نوجوان جدی گرفته شود. حتی در فضای مجازی هم، تریبون خاصی برای این گروه سنی در نظر گرفته نشده است. بگذریم که نشریات مکتوب کودک و نوجوان هم اهداف سازمانی را دنبال می‌کنند.

بابک نیک‌طلب، شاعر نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این‌که «روزگاری نشریات کودک و نوجوان تاثیرگذار بودند و نسلی از شاعران، نویسندگان و تصویرگران را تربیت کردند؛ امروز، وضعیت مجلات کودک و نوجوان چگونه است؟» گفت: ادبیات کودک و نوجوان ما در سال‌های اخیر با افتی عجیب و غریب روبرو بوده است. نشریات ما چون «کیهان بچه‌ها» و «سروش نوجوان» در یک دوره، بسیار جریان‌ساز بوده‌ و حرفی برای گفتن داشتند، اما امروز سخنی از آنها باقی نمانده است.

شاعر مجموعه «پیشواز روشنی» با اشاره به این‌که در نشریات کنونی کودک و نوجوان به رشد و شکوفایی استعدادهای ادبی کودک و نوجوان توجه نمی‌شود، گفت: مجلات کودک و نوجوان شعار می‌دهند که بچه‌ها را دوست دارند و برای آنها منتشر می‌شوند و هدف از انتشارشان، رشد استعدادهای ادبی و هنری این گروه سنی است، اما واقعیت، چیز دیگری است.

نیک‌طلب در ادامه گفت: نشریات کودک و نوجوان، اهداف مدیران مسئول و سازمان‌های مرتبطشان را دنبال می‌کنند؛ بی این‌که به نیاز کودکان و نوجوانان و ذهن و زبان آنها توجه کنند.

او در پاسخ به این‌که بعضی معتقدند دنیای امروز، دنیای فضاهای مجازی و اینترنت و بازی‌های رایانه‌ای است، گفت: انگار هیچ‌وقت، مخاطب کودک و نوجوان، جدی گرفته نشده است. حتی در فضای مجازی هم، تریبون خاصی برای این گروه سنی وجود ندارد.

سردبیر نشریه الکترونیکی «هدهد» در پاسخ به این‌که خود، تا چه اندازه به مخاطب کودک و نوجوان اندیشیده و براساس خواسته و سلیقه او جلو رفته است، گفت: زمانی فریدون عموزاده خلیلی، بیوک ملکی و قیصر امین‌پور، نشریه‌ای چون «سروش نوجوان» را منتشر و به بچه‌ها فکر می‌کردند، اما امروز منِ نوعی که دغدغه کودک و نوجوان دارم، نمی‌توانم به خواسته خود، جامه عمل بپوشانم؛ چون «هدهد» بخشی از همه فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و اگر به سایت کانون مراجعه کنید با این نشریه، همان‌طور برخورد شده که با بخش اداری کانون.

نیک‌طلب ادامه داد: «هدهد» به عنوان یک نشریه مستقل دیجیتال باید معرفی شود. بگذریم از این‌که همه بچه‌ها به اینترنت دسترسی ندارند. بنابراین بهتر است روی نشریات مکتوب سرمایه‌گذاری کنیم. من، مدتی در «کیهان بچه‌ها» بودم و خواستم شکل ظاهری مجله را تغییر دهم، اما تغییر در قالب کیهان بچه‌ها، کار پدر حضرت فیل هم نیست چه رسد به خودش! انگار آدم‌ها هنوز نمی‌توانند قالب ذهنی خود را بشکنند.

کد خبر 2203824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha