۱۷ دی ۱۳۹۲، ۰:۳۲

رژه روی آب و مهمانی در اسکله؛

تشریح برنامه‎های افتتاحیه مسابقات غرب آسیا/ شباهتی به 14 سال پیش نداریم!

تشریح برنامه‎های افتتاحیه مسابقات غرب آسیا/ شباهتی به 14 سال پیش نداریم!

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: چهارده سال پیش که ایران برگزار کننده مسابقات غرب آسیا بود، مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها را بر اساس نمایش‌های حماسی و به خصوص ماجرای هفت خوان برگزار کرد اما این‌بار برای افتتاحیه این مسابقات که در اسکله‌ای در جزیره کیش برگزار خواهد شد، آیین‌های سنتی ایران مورد نظر قرار گرفته و همچنین نمایش موسیقی‌های سنتی جنوب و انجام تلفیقی معنا دار میان آنها با موسیقی کلاسیک.

به گزارش خبرنگار مهر، به دنبال برگزاری مسابقات 2005 غرب آسیا در دوحه قطر و ایجاد وقفه چندساله در برگزاری مستمر این رقابت‌ها، ایران سال گذشته درخواست برگزاری این مسابقات را به مسئولان غرب آسیا ارائه کرد. در همین راستا چندی پیش نمایندگان غرب آسیا (سه نفر) و شورای المپیک آسیا (یک نفر) از امکانات کیش بازدید کردند و پس از آن امتیاز برگزاری مسابقات را به ایران دادند در حالیکه کشورهایی مانند عراق، کویت، سوریه، قطر و لبنان نیز متقاضی برگزاری این مسابقات بودند.

در هر صورت و با موافقت صورت گرفته چهارمین دوره مسابقات غرب آسیا طی روزهای 29 فروردین ماه تا 6 اردیبهشت‌ماه سال آینده به میزبانی ایران و در جزیره کیش برگزار خواهد شد. این برای دومین‌بار است که ایران برگزارکننده این رقابت‌هاست و در همین راستا ستاد تدارکاتی این مسابقات از چند هفته پیش فعالیت‌های خود را در این حوزه آغاز کرده تا در کنار ثبت‌نام از تیم‌های و ورزشکاران خارجی شرکت کننده، هماهنگی لازم برای انجام هرچه بهتر برنامه‌های مرتبط به این مسابقات را هم انجام دهد؛ برنامه‌هایی مانند افتتاحیه.

افتتاحیه به عنوان بخش مهمی از هر رویداد بین‌المللی به نوعی معرف میزبان و برگزار کننده آن هم به حساب می‌آید. برای این بخش از مسابقات غرب آسیا برنامه ریزی‌های اولیه از سوی مسئول مربوطه یعنی علی قلمسیاه انجام شده که با موافقت اعضای ستاد تدارکاتی هم همراه بوده و در کل تصویب اولیه شده است هرچند نهایی شدن همه این برنامه‌ها بسته به تامین اعتبارات لازم دارد.

در هر صورت پیش‌بینی‌هایی که برای مراسم افتتاحیه چهارمین دوره مسابقات غرب آسیا شده بر اساس آیین‌های سنتی و موسیقی‌های اصیل جنوب کشور است و با مراسم افتتاحیه دومین دوره این مسابقات که در ایران برگزار شده بود، کاملا تفاوت دارد.

اولین افتتاحیه حماسی بود
14 سال پیش ایران برای اولین‌بار برگزار کننده مسابقات غرب آسیا بود. این دومین دوره مسابقات غرب آسیا بود که در تهران برگزار شد و مسئولان برگزار کننده آن برای مراسم افتتاحیه از همکاری افرادی مانند هنرمند فقید مهدی فتحی - بازیگر نقش عمر و عاص در سریال امام علی (ع) - در کنار دیگر هنرمندان بهره بردند. استاد احمد پژمان، رهبر ایرانی ارکستر فلارمینیک لندن هم در ساختن موسیقی ویژه بر اساس داستان هفت خوان رستم و برای اجرای نمایش آن با ستاد تدارکاتی آن مسابقات همکاری داشت؛ موسیقی که همچنان می توان آن را از بخش های مختلف رادیو شنید.

همچینین 500 نفر از دانشجویان دانشگاه افسری در مراسم افتتاحیه آن دوره از مسابقات غرب آسیا که در سالن سرپوشیده دوازده هزار نفری آزادی برگزار شد و دارای مشعل ویژه هم بود، حضور داشتند که سوار بر اسب‌های نمادین اجرای بخشی از مراسم را عهده‌دار بودند.

تمام برنامه‌های مراسم افتتاحیه زیر نظر علی قلمسیاه به عنوان مسئول مستقیم این بخش از مسابقات برگزار شد و حالا وی دوباره مسئولیت افتتاحیه دوره جدید مسابقات غرب آسیا که قرار است به میزبانی ایران برگزار شود را بر عهده گرفته است. اینبار وی به عنوان معاونت هنری کمیته مسابقات و مسئول برگزاری مراسم افتتاحیه چه برنامه‌هایی را برای این بخش در نظر گرفته است؟

توجه به آیین‌های سنتی و موسیقی‌های اصیل جنوب
علی قلمسیاه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد برنامه‌های مورد نظر برای افتتاحیه مسابقات غرب آسیا گفت: طبیعی است که امکان سازماندهی برنامه‌های منجسم مانند 14 سال پیش را نداریم. آن زمان ستاد مرکزی مسابقات در تهران بود در حالیکه اینبار کیش میزبانی مسابقات را بر عهده دارد. ضمن اینکه آن زمان، برنامه ریزی برای افتتاحیه را یک سال زودتر آغاز کردیم و تمرین نمایش هفت خوان رستم را هم 6 ماه پیش از مسابقات در دستور کار قرار دادیم در حالیکه الان تنها چهارماه فرصت داریم.

وی تصریح کرد: با در نظر گرفتن همه این مسائل باید از نیروهای بومی در کنار چند نفر از برجستگان هنری استفاده کنیم. برنامه این است که افتتاحیه را با استعانت از موسیقی محلی جنوب مانند خوزستان، بوشهر و هرمزگان برگزار کنیم. ضمن اینکه ترکیبی معنادار از موسیقی سنتی و کلاسیک را هم خواهیم داشت. همچنین سنتی‌های آیینی کشور مانند گلستان و خراسان جنوبی را هم مورد توجه قرار خواهیم داد.

مسئول مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیا تاکید کرد که موسیقی سنتی، ارائه آیین‌های سنتی و اجرای ورزش باستانی قالب این مراسم را تشکیل خواهد داد. ضمن اینکه طبق پیش‌بینی اولیه، برگزاری مراسم افتتاحیه 2 ساعت زمان می‌برد.

رژه ورزشکاران روی آب و مهمانی در اسکله
معاونت هنری کمیته مسابقات غرب آسیا با بیان اینکه همه مشخصه کیش، دریای آن است و به همین دلیل اسکله را برای برگزاری مراسم افتتاحیه در نظر گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: نورافشانی بخش لاینفک مراسم‌های افتتاحیه است که در افتتاحیه غرب آسیا نیز شاهد آن خواهیم بود. ضمن اینکه در برنامه داریم رژه ورزشکاران روی آب و توسط قایق انجام شود.

وی تاکید کرد: برای برگزاری این مراسم در اسکله باید به این موضوع توجه داشت که پذیرای 900 تا 1000 نفر از کشورهای شرکت کننده خواهیم بود و در کل باید پیش‌بینی‌های لازم برای پذیرش دو هزار نفر را داشته باشیم. پس باید در اجرای بخش‌های مختلف برنامه به این موضوع و وسعیت تماشاگران هم توجه داشت.

پیش‌بینی برای بودجه نشده
مسئول مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیا در مورد چگونکی همکاری با هنرمندان و موسیقی‎دان‌ها برای برگزاری این مراسم تصریح کرد: هنرمندان سرشناس زیادی در موسیقی داریم اما به دنبال استاد موسیقی‌ساز هستم تا بتواند تلفیقی معنادار از موسیقی سنتی و کلاسیک ارائه کند. در مورد نورپردازی هم باید با شرکت‌های مختلف ویژه این کار صحبت کنیم. باید بررسی کنیم ببینیم کدامیک در کیش نمایندگی دارند تا در صورت امکان با آن همکاری داشته باشیم. در این صورت هزینه‌های کمتری را متقبل خواهیم شد. 

وی همچنین گفت که الزامی برای استفاده از بازیگران در مراسم افتتاحیه نداریم اما ممکن است از برخی آنها در صحنه اعلام برنامه استفاده ببریم.

علی قلمسیاه که خود کارگردان اصلی و طراح کلی مراسم افتتاحیه مسابقات غرب آسیاست، تاکید کرد که اجرای همه این برنامه‌ها به تصویب نهایی رسیده اما تامین اعتبار لازم هم در اجرای کامل آنها تاثیر گذار است.

"چه میزبان بودجه برای افتتاحیه مسابقات غرب آسیا پیش‌بینی شده است"؟، این پرسش پایانی خبرنگار مهر بود که قلمسیاه در پاسخ به آن گفت: هنوز در این مورد برآورد جدی نکرده‌ایم. فکر می‌کنم در مجموع انجام این کارها به بعد از انتخابات موکول شود. در هر صورت هنوز پیش‌بینی دقیقی در رابطه با بودجه مورد نیاز برای افتتاحیه نداشته‌ایم. 

کد خبر 2205784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha