جعفر ابراهیمی:

کتاب‌های ‌آموزشی را به زبان غیرمستقیم بنویسید

کتاب‌های ‌آموزشی را به زبان غیرمستقیم بنویسید

نویسنده کتاب «جوری جورتان» معتقد است، کتاب‌های غیردرسی حتی کتاب‌های آموزشی می‌توانند بچه‌ها را به خواندن و مطالعه تشویق کنند؛ به شرط آنکه به زبان غیرمستقیم نوشته شوند و نویسندگان این‌گونه کتاب‌ها با ذهن و زبان بچه‌ها آشنا باشند و بتوانند لذت مطالعه را به آنها بچشانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جعفر ابراهیمی (شاهد) با اشاره به این‌که سیستم آموزشی در کشور ما با کاستی‌هایی روبروست و کتاب‌های آموزشی از ابتدا تاکنون، کتاب‌های خاصی را به ذهن می‌آورده است، گفت: این‌گونه کتاب‌ها، کمتراز زبان غیرمستقیم استفاده کرده‌ و به‌ندرت برای بچه‌ها جذاب بوده‌‎اند؛ در صورتی‌که در بسیاری از کشورهای پیشرفته از قالب‌هایی چون نمایش، بازی و موسیقی برای آموزش بچه‌ها بهره می‌برند و کتاب‌ها تلاش می‌کنند تا دانش‌آموزان را جذب کنند.

نویسنده کتاب «جوری جورتان» معتقد است، کتاب‌های غیردرسی حتی کتاب‌های آموزشی می‌توانند بچه‌ها را به خواندن و مطالعه تشویق کنند؛ به شرط آن‌که نویسندگان این‌گونه کتاب‌ها با ذهن و زبان بچه‌ها آشنا باشند و بتوانند لذت مطالعه را به آنها بچشانند.

ابراهیمی، لذت را اصل مهم کتاب‌های آموزشی دانست و افزود: زمانی ما در کنار کتاب‌های درسی‌مان، گزیده‌هایی داشتیم با عنوان «خواندنی‌ها» با مطالبی که خواندنش برایمان جالب بود و به درک بیشتر مفاهیم درسی‌مان کمک می‌کرد. امروز در ارتباط با کتاب‌ها و دروسی چون علوم و ریاضی این اتفاق می‎افتد، اما در ارتباط با ادبیات و علوم انسانی، کمتر کتاب آموزشی منتشر می‌شود که خواندنش، لذتبخش باشد و این به سلیقه افرادی برمی‌گردد که در آموزش و پرورش کار می‌کنند.

شاعر مجموعه «صلح مثل چای تازه‌دم» به این‌که برگزاری جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، گام مثبتی در جهت اعتلای سیستم آموزشی کشور است، اشاره و بیان کرد: برگزاری جشنواره‌ها موجب می‌شود هم ناشران و هم خانواده‌ها، توجه بیشتری به یک موضوع داشته باشند و با این کار، می‌توان امیدوار بود کتاب‌های آموزشی، هماهنگی بیشتری با سلیقه و ذهن و زبان کودکان داشته باشند و آنان را به مطالعه علاقه‌مندتر کنند.

ابراهیمی یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش را تجهیز کتابخانه‌های مدارس دانست و افزود: گرچه برگزاری جشنواره‌هایی چون جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد، گامی مثبت است، اما آنچه آموزش و پرورش باید به آن توجه کند، برطرف کردن کاستی‌های نظام آموزشی و کتاب‌های درسی در درجه نخست و بعد تجهیز کتابخانه‎ها با کتاب‌هایی است که برای بچه‎ها جذاب‌اند و آنها را به خواندن تشویق می‌کنند.

کد خبر 2208045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha