۷ دی ۱۳۹۲، ۱۶:۱۹

داور جشنواره کتاب رشد:

محتوای کتاب‌های آموزشی نیازمند بررسی و ساماندهی است

محتوای کتاب‌های آموزشی نیازمند بررسی و ساماندهی است

سرگروه داوری بخش تاریخ جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد با اشاره به معیارهای مد نظر برای ارزیابی آثار عنوان داشت: به نظر می‌رسد که بخشی از ناشران بر اساس سلیقه خود اقدام به انتشار کتاب‌های آموزشی می‌کنند، اما ارزیابی آثار در جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد و رتبه بندی ناشران می‌تواند به ساماندهی این موضوع کمک شایانی داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود جوادیان با بیان اینکه «داوران جشنواره کتاب‌های کمک ‌آموزشی رشد بر اساس فرم ارزیابی به بررسی کتاب‌های رسیده به جشنواره می‌پردازند، ابراز داشت: روند داوری آثار به این گونه است که هر کدام از کتاب‌ها به صورت جداگانه مطالعه شده و فرم ارزیابی اثار بر اساس شناخت داوران از آثار پر می‌شود.

وی گفت: فرم ارزیابی آثار حاضر در جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد شامل همه ابعاد کتاب از جمله جلد کتاب، کاغذ، فونت، تصاویر، چاپ، کیفیت چاپ و همچنین نکات مهم تر شامل ارتباط کتاب با برنامه‌های درسی، ارتباط با برنامه‌های مرتبط با نویسنده، میزان تناسب یا عدم تناسب مطالب با مخاطب اعم از دانش‌آموز، دبیر، دانشجو و .. است.

به گفته جوادیان تناسب حجم کتاب، نوع سازماندهی محتوا، میزان تاثیر  نویسنده در خصوص ارزش علمی کار و نوآوری در کتاب از جمله مواردی است که از سوی داوران بررسی شده و بر اساس پرسشنامه‌ای که در اختیار داوران است، کتاب‌ها نمره‌گذاری می‌شوند.

سرگروه داوری بخش تاریخ جشنواره کتاب‌های آموزشی رشد با اشاره به مرحله مقدماتی داوری آثار، گفت: داوری اولیه آثار به اینگونه بوده است که کتاب‌های آموزشی که طی یک سال گذشته در بازار عرضه شده اند، ارزیابان مورد بررسی قرار گرفته و کتاب‌های منتخب در اختیار هیات داوران قرار گرفته است.

جوادیان تاکید کرد: از کتاب‌های آموزشی برگزیده در بخش تاریخ، چهار کتاب حائز بهترین نمره دریافتی از سوی هیات داوران شدند و از اين میان نیز یک کتاب برای دریافت جایزه برتر معرفی شده است.

این کارشناس مطالعات اجتماعی ادامه داد: ارزیابی هیات داوران در بخش تاریخ به نوعی نتیجه گیری نهایی از کتاب‌های تعیین شده بود و این روند باعث شد تا در سال جاری داوری آثار به خوبی دنبال شود؛ چرا که تمام جزئیات آثار در اختیار هیات داورا ن قرار گرفته بود.

 

کد خبر 2203943

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha