۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۵۱

سه روایت مستند از تاریخ روزنامه کیهان/ "ملخی غول شد" به فجر آمد

سه روایت مستند از تاریخ روزنامه کیهان/ "ملخی غول شد" به فجر آمد

محمد تقی فهیم که با مستند "ملخی غول شد" در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد ساختار این فیلم را سه روایت از فعالیت روزنامه کیهان از تاسیس تا پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

محمد تقی فهیم مستندساز که با فیلم مستند "ملخی غول شد" در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره جایگاه سینمای مستند در دنیا به خبرنگار مهر گفت: سینما در دنیا سالهاست به این سمت رفته که سینما اساسا مستند است و پیش بینی می شود در سالهای آینده این نوع سینما به پردرآمدترین صنعت در دنیا تبدیل شود.

وی با بیان این مطلب که سینمای مستند در جشنواره سی و دوم فیلم فجر به جایگاه مناسب دست یافته است، بیان کرد: خوشبختانه سینمای مستند در این دوره از جشنواره به جایگاه ویژه ای دست یافته است و هم از جهت کیفی و هم کمی با مستندهای خوبی مواجه هستیم.

فهیم در ادامه افزود: سرزمین ما با وجود تنوع فرهنگی و قومی که دارد سرزمینی مستندخیز است. حال اینکه مدیران در مهمترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشور باید به این نوع سینما عمق ببخشند و خوشبختانه با انتخاب 22 فیلم خوب مستند و همچنین اختصاص سالنی ویژه برای نمایش فیلم‌ها جایگاه مناسبی را برای این نوع سینما در جشنواره درنظر گرفته اند.

کارگردان فیلم مستند "ملخی غول شد" با اشاره به این که سینمای مستند در دنیا خریدار دارد، توضیح داد: امیدوارم توجه به سینمای مستند معطوف به همین جشنواره نباشد. تجربه نشان داده اگر توجه ویژه و حمایت درستی از سینمای مستند شود و سرمایه لازم برای تولید یک فیلم بلند داستانی را صرف تولید یک مستند هم بکنند قطعا می‌توان بازار مناسبی برای آن پیدا کرد و اصولا سینمای مستند در دنیا خریدار دارد.

این منتقد سینما در ادامه درباره دلایل ساخت مستند "ملخی غول شد" گفت: موسسه کیهان و اطلاعات از گذشته‌های دور از مهمترین بنگاه های اطلاع رسانی بوده‌اند و روزنامه کیهان در طول انقلاب در جهت اطلاع رسانی نقش مهمی داشته است.

وی با اشاره به اینکه کارکرد این موسسه اطلاع رسانی و خدماتی در دوره های مختلف حیاتش بارز بوده است، توضیح داد: روزنامه کیهان مانند دانشگاهی است که روزنامه‌نگار تربیت کرده است. زمانی که فضای روزنامه نگاری پس از دوم خرداد سال 76 باز شد این روزنامه کیهان بود که نیروهای آزموده خود را به این فضا هدیه کرد. از همین رو من به عنوان یک روزنامه نگار که سابقه کار در کیهان را هم داشته ام متوجه شدم که تمام ویژگی های مثبت این روزنامه در طول زمان مورد غفلت واقع شده است و بر خود لازم دانستم مستند "ملخی غول شد" را درباره این رسانه بسازم.

فهیم در تعریف این فیلم مستند گفت: "ملخی غول شد" به این نکته اشاره دارد که روزنامه کیهانی که با دو اتاق و یک ماشین تحریر کارش را شروع کرد چه فرایندی را از سر گذراند تا به عنوان غول مطبوعات و از جهت چاپخانه هم به قطب بزرگ خاورمیانه تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: این مستند به بررسی این روزنامه از ابتدای شکل گیری تا پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد اما نکته قابل توجه این است که ساختار بررسی این فیلم را با توجه به فنون روزنامه‌نگاری به خصوص شیوه های گزارش نویسی انتخاب کردم. به این معنا که یک گزارش از عناصر روزنامه نگاری چون "روتیتر"،"تیتر"،"زیر تیتر"، "متن گزارش" و "سو تیتر" برخوردار است و مستند "ملخی غول شد" هم بر همین ساختار استوار است.

این مستندساز متذکر شد: 10 هزار صفحه روزنامه کیهان را که بیان‌کننده روزهای مهم تاریخی بود، اسکن کردم که در این فیلم به نمایش درمی‌آید. برخی از این صفحات دربرگیرنده اتفاق هایی است که در اجتماع رخ داده و بحث سانسور و ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب و همچنین لطمه هایی که سانسور به رژیم گذشته وارد کرده است، مطرح می‌کند.

فهیم درباره ساختار این مستند گفت: فرم کار از جهت ساختار به شکل سه روایت جلو می رود. بخش نخست از روایت مربوط به سناتور مصباح زاده موسس روزنامه کیهان است که صحبت های سناتور را به صورت جمع آوری شده آوردیم که مهدی فقیه با بازی‌ای که ارائه می دهد کاراکتر مصباح زاده را بازسازی می کند.

وی در ادامه افزود: روایت دوم مربوط به افرادی است که به شکلی به این بنگاه خبری متصل بودند و دوست داشتند که درباره آن صحبت کنند و روایت پایانی هم مربوط به نقل اسناد حکومتی از طریق روزنامه کیهان است که هوشنگ توکلی گوینده این اسناد است.

فهیم همچنین متذکر شد: "ملخی غول شد" اطلاعات خوبی از حرفه خبر و روزنامه نگاری به مخاطب ارائه می کند و من امیدوارم این مستند در ایام جشنواره علاوه بر نمایش در خانه هنرمندان، نمایش ویژه ای در کاخ جشنواره که متعلق به اهالی رسانه است نیز داشته باشد و امیدوارم علیرضا رضاداد دبیر این دوره از جشنواره فیلم فجر مساعدتی داشته باشد تا این فیلم در سالن نمایش فیلم ویژه اهالی رسانه نیز دیده شود.

این مستندساز در پایان عنوان کرد: قرار است قسمت دوم این مستند را بسازم. در قسمت دوم نقش روزنامه کیهان در پس از انقلاب تا دوم خرداد و شکوفایی فضای روزنامه نگاری مورد بررسی قرار می گیرد.

کد خبر 2210640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha